یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

همه چیز درباره قرص فشار هیدروکلروتیازید

عکس, همه چیز درباره قرص فشار هیدروکلروتیازید
یکی از داروهای پایین آورنده ی فشار خون قرص هیدروکلروتیازید(Hydrochlorothiazide) است که از طریق افزایش ادرار موجب کاهش فشار خون می شود. جذب هیدروکلروتیازید پس از مصرف خوراکی نسبتاً سریع است. این دارو به صورت تغییرنیافته و تقریباً به طور کامل از طریق کلیه ها دفع می شود. نیمه عمر هیدروکلروتیازید ۸/۱۴-۶/۵ ساعت می باشد و اثر مدری آن پس از ۲ ساعت شروع می شود. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر دارو ۴ ساعت و طول اثر آن ۱۲-۶ ساعت است. اثر کاهنده فشار خون این دارو پس از ۴-۳ روز ممکن است ظاهر شود، ولی برای رسیدن به اثر مطلوب ممکن است تا ۴-۳ هفته زمان لازم باشد.قرص هیدروکلروتیازید را طبق تجویز پزشک و از طریق دهان باید مصرف نمود. معمولا روزی یکبار در صبح قبل یا بعد از صبحانه باید مصرف گردد. از مصرف این دارو در طول مدت زمان خواب خودداری کنید تا از بیدار شدن برای ادرار پیشگیری نمایید. دوز مصرفی به شرایط پزشکی و واکنش شما به درمان بستگی دارد.از این دارو بطور منظم برای کسب مزایای آن استفاده نمایید. برای اینکه زمان مصرف آن در خاطرتان باقی بماند در ساعت مشخصی از آن در روز استفاده کنید. ادامه دادن به مصرف هیدروکلروتیازید حتی اگر احساس می کنید حالتان خوب شده است مهم می باشد. مصرف کلستیرامین و کلستیپول جذب هیدروکلروتیازید را کاهش می دهد. اگر شما هر یک از این داروها را مصرف می کنید آن ها را حداقل چهار ساعت قبل یا بعد از مصرف هیدروکلروتیازید استفاده کنید.اگر با مصرف این قرص شرایط شما بهبود نیافت یا شرایطتان بدتر شد با دکتر خود در میان بگذارید. اگر از این دارو به مقدار زیاد مصرف کردید بلافاصله به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنید علایم مصرف زیاد این داروسرگیجه شدید، ضعف و غش می باشند. تغییرات سبک زندگی مثل برنامه های کاهش استرس، تمرین و تغییرات رژیم غذایی ممکن است بازدهی این دارو را افزایش دهند.بیماران سالخورده و ناتوان به مراقبت های شدید نیاز دارند و مقدار مصرف در آن ها ممکن است ‏کاهش یابد. این بیماران نسبت به دیورز بیش از حد حساس ترند (به دلیل تغییرات عملکرد کلیوی و قلبی – عروقی ناشی از ‏سن). دیورز بیش از حد موجب تشدید کمی فشار خون در حالت ایستاده، دهیدراسیون، کمی حجم خون، کمی سدیم، منیزیم و ‏پتاسیم خون می شود.دارو می تواند در کودکان مصرف شود.جهت جلوگیری از ناراحتی گوارشی، دارو با غذا خورده شود. جهت جلوگیری از شب ادراری، دارو صبح ها یا بعدازظهر خورده شود. از تغییر وضعیت ناگهانی خودداری شود.
مصرف هیدروکلروتیازید در بارداری و شیردهی :مطالعات حیوانی در مورد مصرف هیدروکلروتیازید در بارداری، شواهدی را مبنی بر آسیب به جنین نشان نداده اند. اما برخی تحقیقات نشان داده است دیورتیک های تیازیدی احتمال بروز برخی ناهنجاری ها را در جنین افزایش می دهند. علاوه بر این مصرف هیدروکلروتیازید در بارداری با ناهنجاری در سطح الکترولیت های جنین، زردی و بروز ترمبوسیتوپنی ارتباط دارد. اما دیورتیک های تیازیدی ممکن است خطرات متابولیک را برای مادر و جنین (هایپوکالمی، ترمبوسیتوپنی، هایپرگلایسمی) به دنبال داشته باشد و می تواند تاثیر مستقیم بر ماهیچه های صاف گذاشته و بر مهار زایمان اثر کند.هیدروکلروتیازید در شیر انسان ترشح می شود. هیدروکلروتیازید در نوزادان شیر خوار در دوز ۵۰ میلی گرم تاثیرات مضری را نشان نداده است اما در دوز بالا ممکن است تولید شیر کاهش یابد. در مجموع بی خطر بودن هیدروکلروتیازید در دوران شیردهی به اثبات نرسیده موارد منع مصرف و احتیاط
موارد منع مصرف:
در بیماران آنوریک، کومای کبدی و حساسیت مفرط نسبت به این دارو و تیازیدهای دیگر یا مشتقات سولفونامیدها. منع مصرف دارد.
موارد احتیاط
۱.بیماری شدید کلیوی، عیب کار کبد یا بیماری کبدی.
۲.در بیماران با کلیرانس کراتینین کمتر از ml/min 50 ، دارو مؤثر نمی باشد. است.
عوارض جانبی قرص هیدروکلروتیازید ۵۰
قرص هیدروکلروتیازید نیز مانند هر داروی گیاهی و صنعتی دیگر می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. شایع ترین عوارض این دارو عبارتند از:
•گیجی
•سبکی سر
•سردرد
•تاری دید
این لیست به معنای آن نیست که هرکسی از قرص هیدروکلروتیازید استفاده می کند به این عوارض دچار می شود بلکه این عوارض نادرند و در صورت وقوع معمولا خود به خود بهبود می یابند. با این وجود در صورتی که این علایم برای شما بسیار آزاردهنده می باشند یا در شما تداوم یافت بایستی پزشک خود را در جریان مشکلتان قرار دهید. شما بایستی در نظر داشته باشید که پزشک شما این دارو را برای شما تجویز نموده است چون قضاوت وی این بوده است که شما از مصرف این دارو سود بیشتری را نسبت به عوارض آن می برید. با این حال اگر تصور می کنید که بدن شما پاسخ مناسبی به این دارو نمی دهد بایستی پزشک خود را از موضوع مطلع نمایید.
برای کاهش سبکی سر و یا سیاهی رفتن چشم به دنبال برخاستن به شما توصیه می شود تا کم کم و مرحله مرحله اقدام به برخاستن نمایید. برای مثال اگر صبح به هنگام بیدار شدن میخواهید بایستید بهتر است مدتی پای خود را از تخت آویزان کنید و سپس به آرامی برخیزید.
این دارو ممکن است موجب دهیدراسیون(کم آبی بدن) شما گردد. بنابراین در صورتی که شما دچار علایم کم آبی بدن و دهیدراسیون شدید بایستی بلافاصله با پزشک خود تماس گرفته و از نظرات وی بهره مند گردید. برخی از علایم کم آبی بدن و دهیدراسیون عبارتند از:
•تشنج
•گرفتگی های عضلانی و کرامپ عضلانی
•ضعف
•خشکی دهان
•احساس تشنگی بسیار شدید
•تهوع، استفراغ
•بر هم خوردن نظم ضربان قلب
•کاهش زیاد حجم ادرار
گرچه حساسیت دارویی شدید به قرص هیدروکلروتیازید عارضه ای نادر است اما نباید به سادگی از کنار آن گذشت. بنابراین در صورت پدید آمدن هر یک از علایم حساسیت دارویی بایستی بلافاصله به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید. شایعتریان علایم حساسیت دارویی عبارت است از:
•واکنش پوستی نظیر زدن جوش های ریز(راش پوستی)
•تورم لب ها و صورت(آنژیوادم)
•سرگیجه شدید
•تنگی نفس
واکنش با دیگر دارو ها
۱.فنوباربیتال
۲.پریمیدون
۳.پنتوباربیتال
۴.لیتیوم
۵.لیزینوپریل
۶.فوسینوپریل
۷.انالاپریل
۸.لوزارتان
۹.والزارتان
۱۰.کندسارتان
۱۱.آتنولول
۱۲.متاپرولول
۱۳.بیزوپرولول
۱۴.آلمودیپین
۱۵.وراپامیل
۱۶.دیلتیازم
۱۷.کلستیرامین
۱۸.کلستیپول
۱۹.پردنیزون
۲۰.انسولین
۲۱.داروهای محلول ضد دیابتی
۲۲.مورفین
۲۳.کدوئین
۲۴.ایبوپروفن
نکات قابل توصیه به بیمار
هشدارها
این دارو در صورت وجود بی ادراری یا نارسایی کلیه و نوزادان مبتلا به یرقان باید با احتیاط فراوان مصرف شود
۱.اندازه گیری فشار خون در طول درمان با این دارو در فواصل منظم ضروری است.
۲.این دارو زیادی فشار خون را درمان نمی کند، بلکه آن را کنترل می نماید، از این رو مصرف این دارو ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.
۳.اثر کاهنده فشار خون این دارو پس از ۴–۳ روز ممکن است ظاهر شود، ولی برای رسیدن به اثر مطلوب ممکن است تا ۴–۳ هفته زمان لازم باشد.
۴.احتمال بروز کمی پتاسیم خون وجود دارد؛ بنابراین ممکن است مصرف پتاسیم اضافی در رژیم غذایی لازم باشد، بدون مشورت پزشک، رژیم غذایی نباید تغییر یابد.
۵.از مصرف سایر داروها، به خصوص داروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخهٔ پزشک ندارند باید خودداری شود.
۶.در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً نوبت مصرف بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت مقدار مصرف بعدی نباید دو برابر گردد.
توجهات بیمار – خانواده:
با مصرف هیدروکلروتیازید از انجام فعالیت های که نیاز به هوشیاری کامل دارند به خصوص در اوایل درمان بپرهیزید.
در طول درمان با هیدروکلروتیازید از تغییر وضعیت ناگهانی اجتناب کنید.
در طول درمان با هیدروکلروتیازید روزانه از ۲ تا ۳ لیتر آب استفاده کنید.
در صورت ابتلا به دیابت و در طول درمان با هیدروکلروتیازید گلوکز خون را مکررا چک کنید.
از مصرف الکل و داروهای غیر نسخه ای همزمان با قرص هیدروکلروتیازید اجتناب کنید زیرا احتمال بروز مضرات هیدروکلروتیازید افزایش می یابد.
در طول درمان با قرص هیدروکلروتیازید از رژیم غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید.
در طول درمان با قرص هیدروکلروتیازید از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر