یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

همه چیز درباره قرص کلوپیدوگرل یا پلاویکس

عکس, همه چیز درباره قرص کلوپیدوگرل یا پلاویکس
یکی از قرص هایی که عملکرد آن تقریبا شبیه آسپرین است قرص کلوپیدوگرل(Clopidogrel) است که در داروخانه ها با نام های دیگری چون اسویکس (Osvix) ، زیلت (Zyllt) و پلاویکس (Plavix) نیز فروخته می شود. این قرص در واقع از ایجاد لخته های خون جلوگیری می کند.  این دارو باعث می شود خون به راحتی در عروق جریان یافته واکسیژن به ارگان‌های حیاتی بدن مانند مغز و قلب برسد. نتیجه آن پیشگیری از بروز سکته قلبی و مغزی است. قرص پلاویکس بیشتر برای افراد با سابقه سکته تجویز می شود تا از بروز دوباره این عارضه در آن های جلوگیری شود.
عوارض قرص پلاویکس :
خون دماغ شدن و یا دیگر خونریزی هایی که متوقف نمی شوند
مدفوع خونی یا قیری رنگ
سرفه خونی یا استفراغ به رنگ قهوه
پوست رنگ پریده
ضعف
تب
یرقان (زردی پوست و چشم)
کبودی
خونریزی غیر معمول (بینی، دهان، واژن و یا مقعد)
در صورت بروز هر گونه خونریزی طولانی مدت و یا خون در مدفوع و یا ادرار بلا فاصله با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر خونریزی یا کبودی، اکثر این عوارض جانبی رایج ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدت آنها بیشتر است یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.
معمولا میزان مصرف این داروها روزانه ۱ عدد قرص ۷۵ میلی گرمی است. اما ا توجه به شرایط بیمار ممکن است پزشک دستور خاصی به شما بدهد که باید حتما دارو را طبق آن دستور استفاده کنید. مدت استفاده بر اساس علت شروع درد متفاوت است و ممکن است گاهی لازم باشد تا آخر عمر استفاده شود. توجه داشته باشید این دارو را به هیچ عنوان خودسرانه قطع نکنید و حتما طبق دستور پزشک عمل کنید.در صورت سابقه نوعی درد قفسه سینه یا حمله قلبی، پزشک درمان را با ۳۰۰ میلی گرم پلاویکس( ۴ قرص ۷۵ میلی گرمی) شروع می کند و سپس با دوز ۷۵ میلی گرم در روز ادامه می دهد. دارو باید به صورت خوراکی با یا بدون غذا و هر روز در زمان مشابهی مصرف شود. لازم است مصرف دارو را تا زمانی که پزشک تجویز می کند ادامه دهید.در صورتیکه سابقه حساسیت نسبت به کلوپیدوگرل و یا هر یک از اجزای دارو وجود داشته باشد نباید آن را مصرف کنید. یا در موارد زیر :
وجود مشکلاتی که می تواند خطر خونریزی را به همراه داشته باشد مانند زخم معده اگر دچار مشکلات شدید کبدی هستید.
اگر شیرده هستید و یا قصد شیردهی دارید
توجه کنید که این دارو در کودکان نباید مصرف شود،اثربخشی و ایمنی آن در کودکان اثبات نشده است.
قبل از مصرف این دارو درباره شرایط زیر با پزشکتان صحبت کنید
اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید.
اگر قرار است طی ۲ هفته آینده تحت عمل جراحی (شامل جراحی دندان) قرار بگیرید، پزشکتان تصمیم می گیرد که قبل از جراحی پلاویکس را قطع کنید و یا ادامه دهید.
اگر مشکلاتی مانند مشکلات خونی دارید
سابقه هر بیماری که به علت خونریزی ایجاد شده است به طور مثال مشکلات بینایی ناشی از خونریزی چشمی سابقه آسیب جسمی جدی
وجود هر نوع مشکل کبدی یا کلیوی
عوارض قرص پلاویکس
از عوارض قرص پلاویکس که در بیماران قلبی عرروقی بکار رفته و مانع ایجاد لخته می شود، می توان به کبودی پوست و خونریزی نقاط مختلف بدن اشاره کرد.
مصرف همزمان پلاویکس با آسپرین :پلاویکس اغلب برای درمان بیماری های مختلف همراه با آسپرین تجویز می شود. به ترکیب پلاویکس و آسپرین، درمان ضد پلاکت دوتایی گفته می شود. هر دو دارو از تشکیل لخته های خونی جلوگیری می کنند. مطالعه مختلف نشان داده است که استفاده همزمان این داروها نسبت به مصرف هر یک از داروها، فواید بیشتری دارد سازمان غذا و داروامریکا استفاده همزمان پلاویکس و آسپرین برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته در افراد مبتلا به سندرم حاد کرونر تایید کرده است است.
فراموشی مصرف پلاویکس:اگر مصرف یک دوز دارو را فراموش کردید و تا ۱۲ ساعت بعد از زمان تعیین شده مصرف آن بلافاصله این دارو را مصرف کنید و دوز بعدی دارو را نیز در زمان معمول مصرف نمایید.در صورت یادآوری دوز فراموش شده پس از گذشت ۱۲ ساعت، فقط دوز بعدی را در زمان معمول آن مصرف کنید و از ۲ برابر کردن دوز دارو برای جبران دوز فراموش شده(مصرف دو دوز به صورت همزمان) خودداری نمایید.
پلاویکس ممکن است در ترکیب با داروی ضد انعقاد خون در برخی از افراد مبتلا به بیماری هایی از جمله بی نظمی های ضرمان قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی یا در افرادی که خطر بسیار بالایی در وقوع بیماری های قلبی عروقی دارند، استفاده شود. این داروها شامل موارد زیر می باشند:
وارفارین (کومادین)
ریواروکسبان
دبیگاتران
انوکساپارین
روش نگهداری دارو
دارو را دور ازدید و دسترس کودکان نگه دارید.
از مصرف دارو پس از تاریخ انقضا که روی بسته بندی درج شده است خودداری نمایید. منظور از تاریخ انقضا آخرین روز از ماه ذکر شده می باشد.به شرایط نگهداری که روی بسته بندی درج شده توجه کنید.با توجه به قرارگرفتن قرص در ورقه های آلومینیومی دارو نیاز به شرایط نگهداری خاصی ندارد، درحرارت کمتر از ۳۰ درجه نگهداری شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر