یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

همه چیز درباره نهال بادام مامایی و پرورش آن

عکس, همه چیز درباره نهال بادام مامایی و پرورش آن

بادام مامایی جزء درختانی است که به هرس نیاز دارد؛ هرس این نوع درخت هر ۲ الی ۳ سال یک بار انجام شده و هر سال پاجوش‌ها نیز حذف می‌شوند. همچنین هرس بادام مامایی بارده با حذف شاخه‌‌های نرک (شاخه‌ای غیر مثمر) جهت تبدیل برخی از آن ها به شاخه های جوان و باردهنده انجام می‌شود.درخت بادام مامایی برای رشد و جوانه زنی خوب به یک دوره زمستان گذرانی نیاز دارد؛ همچنین برای کاشتاین نهال باید خاک کمی اسیدی و با پی اچ ۶.۵ باشد. ریشه درخت بادام مامایی به صورت عمودی حرکت می‌کند از این رو بهتر است که خاک منطقه‌ی کاشت عمق مناسبی داشته باشد.این نهال در ایران و در مناطق سردسیری رشد می‌کند؛ به طوری که به نهال سردسیری نیز شناخته می‌شود. بهترین درخت بادام مامایی نیز متعلق به همین منطقه می‌باشد.در بین انواع نهال بادام، نهال بادام مامایی از جمله نهال‌های خوش فروش است. این نهال جزء نهال‌های دیر گل بوده و در برابر سرمای بهاری مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. این درخت همانند غالب بادام‌ها میوه پربار و با کیفیتی می‌دهد و میوه دهی آن در زمان مناسبی صورت می‌گیرد. این نهال دارای عادت باردهی اسپور است و در دوره یکساله باردهی دارد. مغز با کیفیت میوه‌ی این نهال توسط یک لایه نازک قهوه ای رنگ پوشیده شده است و شامل دو لبه بوده و پر روغن می‌باشد.بادام حاصل از این نهال بزرگ بوده و دارای پوستی روشن است. با خرید و کاشت نهال بادام مامایی می‌توانید کسب و کار خوبی راه اندازی کرده و نتایج خوبی نیز از جهت سودآوری به دست آورید.

برای این که مشخصات درخت بادام مامایی شما خوب باشد و محصولی با کیفیت و پربار برداشت کنید، باید فاصله گذاری بین نهال‌ها برای کاشت را به درستی انجام دهید. به طور کلی می‌توانید در یک جریب ۱۲۰ عدد از این نهال بادام سردسیری را بکارید. میزان فاصله مناسب و رعایت آن نقش زیادی در میزان باردهی درخت بادام مامایی خواهد داشت. فاصله کاشت موضوعی است که در رشد و آینده نهال نقشی حیاتی دارد؛ چرا که نهال پس از رشد به فضای بیشتری برای نورگیری نیاز دارد و در زیر زمین نیز ریشه نیاز به فضای کافی برای رشد دارد.فاصله مناسب برای کاشت این نهال در اراضی دارای شیب ملایم و مناطق بادگیر ۳*۳ متر و در زمین‌های بدون شیب و مسطح ۴*۴ متر پیشنهاد شده است.پوست بادام رسیده مامایی سفت است و حدود ۴۸ درصد آن‌ها دارای دو هسته و یا به اصطلاح دوقلو هستند. شکل بادام بزرگ بوده و هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۵۶۴ کالری دارد. بادام در زمانی که هنوز کال و نرسیده است، پوسته سختی به دور خود دارد. در صورتی که بادام مامایی کاملا رسیده باشد، پوسته سخت دور آن خود به خود باز شده و می‌توانید آن را برداشت کنید.

حداکثر ارتفاع درخت بادام مامایی:نهال بادام مامایی پویا و همین طور نهال بادام مامایی تک مغز و به طور کلی درخت بادام مامایی، حداکثر تا ارتفاع حدود ۸ متر قد کشیده و بلند می‌شوند. شما می‌توانید عکس این نوع نهال بادام را نیز در این صفحه مشاهده کنید.

نیاز سرمایی
درخت بادام مامایی برای این که به خوبی جوانه زنی داشته باشد، باید یک دوره زمستان گذرانی را طی کند. همانطور که بیان شد، این درخت در برابر سرمای بهاری نیز مقاوم است. اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، سراغ بهترین درخت بادام برای مناطق سردسیر را از کارشناسان پالیز نهال بگیرید.

عمر اقتصادی
عمر مفید درخت بادام مامایی ۳۵ تا ۴۵ سال است. از نظر اقتصادی کاشت بادام مامایی می‌تواند بسیار به صرفه باشد؛ چرا که عمر طولانی و میوه دهی بالای درخت، از نظر اقتصادی بسیار عالی خواهد بود. درآمد بادام مامایی در سال‌های اول و تا پایان عمر اقتصادی بالا و مناسب خواهد بود.

وزن میوه
وزن بادام بدون پوست حاصل از درخت مامایی حدود ۳ الی ۴ گرم می‌باشد.

ارتفاع از سطح دریا
درخت بادام مامایی و یا هر درخت دیگری برای میوه دهی به یک ارتفاع مناسب از سطح دریا نیاز دارند. ارتفاع مناسب نقش زیادی در باردهی خوب درخت خواهد داشت؛ چرا که ارتفاع یک منطقه، در شرایط زیستی آن منطقه تاثیر مستقیم دارد.

مقاومت در برابر آفات
یک نوع قارچ بری درخت بادام مامایی وجود دارد؛ درخت مبتلا، برگ‌هایش به رنگ قهوه‌ای درآمده و به سمت بالا باز می‌گردند. برای از بین بردن قارچ باید ابتدا برگ‌های مبتلا را جدا کرده و سپس بسوزانید؛ برای درمان نیز باید از اسپری بوراکس استفاده کنید.

حداکثر عملکرد میوه در هکتار
درخت بادام مامایی در هر هکتار حدود ۴ تن میوه دهی دارد. با این اوصاف تاجایی می‌توان گفت که این نهال، بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر بوده و بهترین بازده را در این مناطق خواهد داشت. کاشت بادام مامایی می‌تواند سود خوبی را به شما برساند.

شروع محصول دهی
درخت بادام مامایی یکی از زودبازده‌ترین نهال‌های بادام است؛ به طوری که در همان سال اول، محصول دهی بادام شروع می‌شود.

قدرت رشت درخت
این درخت در مناطق سردسیر به خوبی رشد کرده و قدرت رشد بالایی نیز دارد. درخت این بادام ۶ الی ۸ متر رشد خواهد کرد.

رقم گرده افشانی
گرده افشان مناسب بادام مامایی در انواع باغ‌های بادام مامایی بدین صورت است که باید به نسبت کاشت هر ۱۰ اصله درخت بادام مامایی، یک اصله گرده افشان مناسب وجود داشته باشد.

پایه درخت بادام مامایی
خوب است این موضوع را نیز بدانید که پایه این درخت، بادام تلخ جی.ان است.

زمان گلدهی درخت بادام مامایی
این نهال از جهت گلدهی، در دسته میان گل تا دیرگل قرار می‌گیرد.

مدت آبیاری درخت بادام مامایی
هر هکتار از بادام مامایی هر ۳۶۵ روز به ۶ الی ۸ هزار متر مکعب آب نیاز دارد. به صورت کلی در سال اول کاشت، نهال باید هر هفته آب داده شود؛ سال‌های بعدی هر ۲ الی ۴ هفته یک بار آبیاری پیشنهاد شده است.

قیمت نهال بادام مامایی
قیمت درخت بادام مامایی ۹۹ نسبت به قیمت سال ۹۸ تغییراتی داشته است؛ اما قیمت درخت بادام مامایی در بازار، هر ساله دستخوش تغییرات شده و این تغییرات عادی هستند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر