یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

همه چیز درباره نگهداری درست از گل بنجامین

عکس, همه چیز درباره نگهداری درست از گل بنجامین

مناطق گرمسیری زادگاه اصلی این گیاه است و ارتفاع آن تا ۱۵ متر هم خواهد رسید، البته به دلیل راحت بودن آبیاری بنجامین، می‌توان آن را در آپارتمان نگهداری کرد، ولی نباید انتظار داشت زیاد رشد کند و حداکثر ارتفاع آن به متر خواهد رسید، زیرا گیاهی نوردوست است.باید توجه کرد که بنجامین به سرما حساس است و در زمستان دما را تا حداقل ۱۵ درجه تحمل می‌کند و مانند سایر گیاهان و درختچه‌ها باید به آن رسیدگی شود، اما با رشد متناسب با محیط زیبایی منحصر به فردی که محیط زندگی و خانه می‌دهد.

درختچه بنجامین برای پاکسازی خانه از آلودگی‌های شیمیایی و همچنین کاهش استرس مفید است.

شرایط نگهداری گل بنجامین

دما :
گیاه بنجامین در دمای ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. توجه داشته باشید که این گیاه به سرمای بیش از حد حساس است. بنابراین از قرار دادن آن در نزدیکی پنجره های دارای درز و یا وسایل سرمایشی خودداری کنید. شوک تغییرات دمایی ناگهانی نیز برای بنجامین مضر است و سبب ریزش برگهای آن می‌شود.

نور :
گیاه بنجامین به نور زیاد غیر مستقیم نیازمند است. بهتر است این گیاه را در محیط دارای نور زیاد مانند پشت پنجره شرقی یا جنوبی قرار دهید تا کمبود نور باعث ریزش برگها نشود. دقت کنید که نور مستقیم آفتاب باعث سوختگی و از بین رفتن برگها می‌شود.

آبیاری :
برای آبیاری گیاه بنجامین، از آب جوشیده یا بدون املاح استفاده کنید، آب را از قبل در جایی ساکن قرار دهید تا کلر آن از بین برود. رعایت نکات زیر برای آبیاری بنجامین ضروریست :

استفاده از آب ولرم برای گیاه مطلوب تر است.
اجازه دهید رویه خاک خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. برای پی بردن به خشکی خاک لازم است انگشت خود را تا بند اول داخل خاک فرو برده و در صورت خشک بودن خاک، اقدام به آبیاری کنید.
آب سرد برای این گیاه مضر است.
در فصول گرم تعداد دفعات آبیاری را بیشتر کنید و در روزهای سرد آن را کاهش دهید.
رطوبت :
بنجامین گیاه رطوبت دوستی است و در صورتی که رطوبت آن کم باشد دچار ریزش برگ، خشکی و شکنندگی برگها و بیحال شدن ساقه ها می‌شود. جهت تامین رطوبت درخت بنجامین می‌توانید یک ظرف آب در نزدیکی آن قرار دهید تا با تبخیر سطحی آب، رطوبت گیاه تامین شود. بهترین روش برای تامین رطوبت بنجامین استفاده از روش جزیره است. در این روش باید زیر گلدانی گیاه را پر از آب و سنگ کنید و آن را زیر گلدان قرار دهید به طوری که انتهای گلدان با آب در تماس نباشد و روی سنگها قرار بگیرد.

همچنین می‌توانید هفته ای دو بار آب را بر روی برگ های گیاه اسپری کنید. مقدار آب اسپری شده نباید زیاد یاشد و در حد نشستن شبنم بر روی برگ ها کافی است. غبار پاشی روزانه در صبح و عصر از ریزش برگها جلوگیری می‌کند اما در صورت ظاهر شدن لکه های قهوه ای روی برگ، غبارپاشی را متوقف کنید.

کود دهی :
بنجامین به کوددهی زیادی نیاز ندارد اما برای رشد بهتر و بیشتر گیاه می‌توانید در فصول رشد آن را تقویت کنید. برای کود دهی گیاه بهتر است هر ۳ هفته یکبار از کود مخصوص بنجامین و یا کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

خاک مناسب :
خاک سبک با زهکشی بالا برای این گیاه مناسب است تا آب اضافی را از خود عبور دهد و در عین حال با دارا بودن پرلیت یا پوکه، رطوبت خاک را حفظ کند. بهترین خاک برای گیاه بنجامین خاک و کود آماده و یا کمپوست است.

تمیز کردن برگ ها :
زیبایی گیاهان به برگهای خوشرنگ آنهاست. علاوه بر زیبایی، گیاهان از طریق روزنه های روی برگها تنفس می‌کنند و در صورتی که این روزنه ها توسط گرد و غبار پوشانده شوند، تنفس گیاه به مشکل می‌خورد. بنابراین بهتر است که هر چند وقت یکبار برگهای گیاه را به آرامی با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از براق کننده های شیمیایی برای تمیز کردن برگ های گیاه بنجامین استفاده نکنید چرا که باعث ریزش برگ ها می‌شود. بهترین روش برای تمیز و براق کردن برگ گیاهان، استفاده از محلول رقیق چند قطره شیر در یک لیتر آب است.

تعویض گلدان :
بنجامین به تعویض گلدان سالیانه نیازی ندارد. اما گلدان آن را می‌توانید هر سال متناسب با رشد گیاه تعویض کنید. بهترین زمان برای تعویض گلدان درخت بنجامین در فروردین و اردیبهشت ماه است. در صورتی که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده اند و یا برگهای جدید بسیار ریز هستند، می‌توانید گلدان را یک سایز بزرگتر کنید.

با انواع گل بنجامین آشنا شوید:

۱. گل بنجامین ابلق :
این نوع از بنجامین دارای برگ های سبز روشن با لکه هایی از رنگ سفید یا کرم است. در بنجامین ابلق شاخه ها نسبت به انواع دیگر بیشتر آویز شده و به دلیل رنگ برگها به نور بیشتری نیاز دارد.

۲. گل بنجامین بلک ( سیاه ) :
بنجامین بلک دارای برگ های سبز تیره و نزدیک به سیاه است. بافتن تنه در این بنجامین بسیار رایج و پرطرفدار است. برگهای این گیاه در واقع چند رنگ است به دلیل اینکه در ابتدای رویش به رنگ سبز روشن و رفته رفته به رنگ سبز تیره و سپس سیاه در می‌آیند و همین امر در زیبایی این گیاه تاثیر بسزایی دارد. این نوع بنجامین هم مثل بقیه اعضای خانواده‌اش به تنش‌های محیطی حساس است و هر تغییر ناگهانی باعث ریزش برگ‌هایش می‌شود.

۳. فیکوس بنجامین آمستل :
بنجامین آمستل دارای برگهای باریک و کشیده به رنگ سبز و شاخ و برگ انبوه است که زیبایی آن را دو چندان کرده است. نگهداری این گونه مانند باقی بنجامین ها است اما دارای مقاومت بیشتر و نگهداری آسانتر است. این درختچه نور فراوان اما غیرمستقیم را دوست دارد و مانند دیگر اعضای خانواده اش اگر آن را مدت طولانی در سایه قرار دهید برگ‌هایش شروع به ریزش می‌کنند. پس بهترین مکان برای قرار دادن گلدان بنجامین پشت پنجره جنوبی خانه است. همچنین غبارپاشی گیاه با اسپری آب هر دو روز یک‌بار توصیه می‌شود.

۴. گل بنجامین سبز :
بنجامین سبز رایج ترین گونه در این خانواده است و دارای برگهای بیضی شکل با رنگ سبز روشن است.

۵. فیکوس بنجامین ناتاشا :
یکی دیگر از انواع بنجامین، بنجامین ناتاشا یا ناتاسیا است. تفاوت این گونه از بنجامین با سایرین، داشتن برگ‌هایی دراز و باریک‌تر و ارتفاع کوتاه است. همچنین رنگ برگ‌ها نسبت به بقیه تیره‌تر (سبز تیره) است. این گیاه زیبا می‌تواند تنها تا ارتفاع ۶۰ تا ۸۰ سانتی‌متر برسد. دقت کنید که این گیاه به جابه جایی حساس است و ممکن است برگ هایش با تغییر مکان گلدان بریزد. پس گلدان را در مکانی با نور روشن قرار دهید و آبیاری آن را فراموش نکنید تا همیشه سالم بماند و سالیان سال به خانه‌تان زیبایی ببخشد.

فیکوس بنجامین ناتاشا

۶. بنجامین ویاندی :
یکی از انواع بنجامین که برگ‌های کوچکتری نسبت به بقیه دارد، بنجامین ویاندی است. تفاوت برگهای بنجامین ویاندی با بقیه انواع بنجامین علاوه بر کوچک بودن، فرورفتگی (قوس) برگ‌ها هم هست. برگ‌های گیاه سبز تیره و دارای ظاهری براق هستند. این درختچه به دلیل جثه کوچکتر می‌تواند در ساخت بونسای مورد استفاده قرار بگیرد. البته این نوع بنجامین هم علاوه بر عنصری دکوراتیو، یک تصفیه‌کننده هوا هم محسوب می‌شود.

بنجامین ویاندی

بیماری های رایج گل بنجامین
درخت بنجامین نگهداری آسانی دارد اما نسبت به جا به جایی و تغییر نور، دما و رطوبت حساس است و زمانی که گیاه را به خانه می‌آورید دچار استرس تغییر مکان می‌شود و اگر آن را از محیطی با نور کافی و رطوبت مناسب به فضای کم نور و خشک منتقل کنید باعث پژمردگی، زرد شدن و ریزش برگ ها و حتی منجر به نابودی کامل گیاه می‌گردد. پس باید در مراقبت از این گیاه دقت لازم را انجام دهید و با رایج ترین بیماریهای بنجامین آشنا شوید تا در سریعترین زمان آنها را شناسایی کرده و درمان کنید.

روش تکثیر گل بنجامین
تکثیر بنجامین نسبتا دشوار است و به زمان و صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. تکثیر این گیاه از دو روش قلمه زدن بنجامین از طریق ساقه و تکثیر از طریق برگ انجام می‌شود. فصل مناسب این کار بهار و تابستان است و باید همه ی عوامل محیطی مناسب فراهم شوند تا تکثیر این گیاه حساس جواب دهد.

 

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر