یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

همه چیز درباره هورمون سرکوب اشتها و مواد حاوی آن

عکس, همه چیز درباره هورمون سرکوب اشتها و مواد حاوی آن

هورمون های بدن تاثیر زیادی روی وزن ما دارند یکی از این هورمون ها لپتین است که به آن هورمون سرکوب اشتها می گویند. این هورمون در صورتی که در بدن زیاد ترشح شود فرد همیشه لاغر است . لپتین تنها در سلول‌های چربی و به میزان کمتر در اپی‌تلیوم روده و جفت، تولید می‌شود. گیرنده لپتین اساساً در نواحی از مغز شامل نورونهای هسته‌های آرکوآت، ونترمدیال هیپوتالاموس بیان می‌گردد که در تنظیم رفتار خوردن، نقش دارند. این گیرنده همچنین در سلول‌های قسمت قشری غدد فوق کلیوی و سلول‌های بتای پانکراس هر چند به میزان کم، بیان می‌گردد. لپتین حامل پیامی مبنی بر کافی بودن ذخایر چربی و کاهش مصرف مواد سوختی و افزایش مصرف انرژی است.افرادی که وزن کم می‌کنند، میزان لپتین کاهش پیدا می‌کند، چرا که بدن سعی می‌کند با این کاهش وزن مخالفت کند و از ذخایر انرژی خود (بافت‌های چربی) محافظت کند.

اگر شما قصد دارید با کاهش اشتهای خود لاغر شوید باید سطح این هورمون در بدن شما افزایش یابد تا شما بی اشتها شوید.

روش های افزایش لپتین با مواد غذایی:

*چای سبز و چای سفید به واسطه ویژگی های ضد چاقی خود شناخته شده هستند و ممکن است به بهبود مقاومت به لپتین نیز کمک کنند. نتایج یک مطالعه نشان داد زمانی که چاقی در سوژه های حیوانی به واسطه دنبال کردن یک رژیم غذایی حاوی چربی زیاد می تواند بیان ژن هایی خاص که در کنترل اشتها نقش دارند را تغییر دهد. با این وجود، پلی فنول های موجود در چای سبز قادر به بازگرداندن بیان ژن ها و غلبه بر مقاومت به لپتین بودند. از این رو، نوشیدن یک یا دو فنجان چای سبز دو ساعت پیش یا پس از وعده غذایی می تواند به بهبود کاهش وزن کمک کند.

*شما باید چیزی بین ۱۰ درصد تا ۳۵ درصد از کل کالری مصرفی روزانه خود را از پروتئین تامین کنید و تا حد امکان سمت بیشتر در این مقیاس را انتخاب کنید. اما نباید در مصرف پروتئین زیاده روی کنید زیرا بدن آن را ذخیره نمی کند و میزان اضافه از بدن دفع می شود. از این رو، مصرف مقداری پروتئین در هر وعده غذایی می تواند بهترین گزینه باشد. مرغ، تخم مرغ، بوقلمون، ماهی، توفو، عدس، و لوبیا از جمله منابع غذایی خوب برای پروتئین هستند.

*مصرف قند خود را باید به کمتر از ۱۰ درصد از کالری های مصرفی روزانه محدود کنید. به قندهای افزوده توجه داشته باشید. آنها می توانند در پس نام های دیگر مانند شکر قهوه ای، شربت ذرت، فروکتوز، شیرین کننده ذرت، دکستروز، گلوکز، عسل، شربت ذرت با فروکتوز بالا، لاکتوز، مالتوز، شربت مالت، شیره قند، و شکر خام پنهان شده باشند.

*روغن زیتون یکی دیگر از مواد سالم موجود در این رژیم غذایی است. همچنین، شما می توانید از مواد غذایی که به کاهش تری گلیسرید کمک می کنند، مانند جو، کیل، ادویه هایی مانند زنجبیل و سیر، و ماهی چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ مانند سالمون، ساردین، و خالمخالی استفاده کنید. این قبیل مواد غذایی برای قلب مفید هستند.

*زردچوبه حاوی ماده فعال کورکومین است که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب شده و فواید سلامت مختلفی را ارائه می کند. برخی مطالعات کاهش چشمگیر سطح مقاومت به لپتین و همچنین مقاومت به انسولین ناشی از یک رژیم غذایی پر چرب را نشان داده اند. شما به روش های مختلف می توانید زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر