یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

همه چیز درباره پرورش درخت هلو و میوه ندادن آن

عکس, همه چیز درباره پرورش درخت هلو و میوه ندادن آن
اگر قصد دارید باغ درخت هلو داشته باشید ، برای تولید بهتر محصولات می توانید از گرده افشانی استفاده کنید  این عمل ممکن است به صورت طبیعی یا به صورت فیزیکی با قرار دادن کندوهای زنبور عسل ، قبل از باز شدن غنچه ی گل ها رخ دهد .البته اکثر قریب به اتفاق درختان هلو ، خود بارور هستند .درختان هلو به مدت ۲ الی ۳ سال بعد از کاشت می توانند به بار دهی برسند و زمان مفید باردهی هر درخت هلو معمولا ۱۰ سال است .درختان هلو هسته جدا برای مصارف تازه خوری کاربرد دارند و درختان هلو هسته چسبان در صنعت کمپوت سازی مورد استفاده قرار می گیرند .درختان هلو زودتر از درختان میوه دیگر هرس می شوند .نوع سرخ گون درخت هلو بهترین کیفیت را نسبت به گونه های دیگر هلو دارد .میوه درخت هلو ، نماد طول عمر و جاودانگی در کشور چین می باشد .درخت هلو جز درختان برگ ریز محسوب می شود .
کاشت از طریق بذر :هم می توانید از بذرهای آماده در گلفروشی ها استفاده کنید و هم می توانید از هسته درختان خود و میوه های استفاده شده ، آنها را تهیه کنید . اگر می خواهید خود اقدام به تهیه بذر نمایید در ابتدا باید ، هسته را از میوه جدا کرده و قسمت سخت هسته را بشکنید . دقت داشته باشید که در هنگام انجام این عمل ، مغز درون هسته آسیب نبیند ، چرا که توان رویشی از آن سلب خواهد شد . قبل از کاشت ، به مدت ۵ روز مغز ها را در یک کیسه پلاستیکی درون یخچال نگهداری کنید . پس از این مرحله ، بذرها را به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید . بستر مناسبی از خاک هایی مانند ماسه + خاک برگ +پیت ماس آماده کنید و بذرها را در عمق ۱/۵ سانتی متری بکارید ، سپس خاک روی آنها بریزید .خاک را مرطوب نگاه دارید و بهترین دمایی که می توانید بذرها را در آن قرار دهید ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد . این بذرها بعد از گذشت ۴ هفته جوانه خواهند زد ، بعد از بالغ شدن می توانید آنها را به باغ و یا باغچه انتقال دهید .

شرایط مناسب برای رشد درختان هلو

نور مناسب درختان هلو:درخت های هلو را در مکان های بکارید که بتوانند نور مستقیم خورشید را به صورت کامل دریافت نمایند .این درختان حداقل ۸ ساعت در روز ، به نور خورشید نیاز دارند .
میزان آبیاری درخت هلو:این درختان ، آبیاری زیاد و منظم نیاز دارند .البته نیاز آبی درختان هلو به معنی خیس بودن همیشگی خاک آنها نیست .این درختان را هر هفته ۲ مرتبه در فصل گرم مانند بهار و تابستان آبیاری نمایید .این میزان نسبت به شرایط محیطی و طول زمان تغییر خواهد کرد .آبیاری کم در فصل تابستان ، می تواند به کم آب شدن میوه ها بیانجامد . درختان جوان ، نسبت به درختان پیر و بالغ به آبیاری بیشتری نیاز دارند . اما به صورت کلی ، درختان هلو را زمانی آبیاری کنید که سطح خاک تقریبا خشک شده باشد .
خاک مناسب:از خاک هایی با زهکشی بالا استفاده کنید .غرقابی شدن خاک ، پوسیدگی ریشه را به همراه خواهد داشت .سعی کنید از خاک های آهکی استفاده نکنید . به صورت کلی این درختان می توانند در خاک های باغچه رشد کنند . اما ، بهترین خاکی که می توان برای کاشت درخت هلو در نظر گرفت ، ترکیباتی از ماسه + خاک برگ + پیت ماس می باشد . این خاک شرایط ایده آل را برای کاشت درخت هلو فراهم می سازد و درخت را از خطر پوسیدگی ریشه حفظ می کند .

هرس درخت هلو :

۱ – هرس باردهی:هرس باردهی را برای بالا بردن کیفیت میوه ها و همچنین تولید محصولات بیشتر انجام می دهند .
۲ – هرس جوان سازی:در این هرس ، شاخ و برگ های اضافی را به منظور بالا رفتن دوام و عمر بیشتر درخت هلو انجام می دهند .
۳- فرم دهی:در این روش با حذف کردن شاخه ها و پا جوش ها به اسکلت اصلی درخت نظم می دهند .
۴ – تنک کردن:در این روش با حذف بخشی از شاخه های درخت میوه ، باعث بالا رفتن کیفیت بهتر محصول می شوند . بهترین زمان هرس کردن درخت هلو نیز اوایل فصل بهار می باشد . چرا که تشخیص متورم شدن جوانه ها بر روی شاخه های درخت می تواند برای شما با سهولت بیشتری همراه باشد .
تغذیه درخت هلو:از همان ابتدای کاشت می توانید ، درختان هلو را با کود های ۱۰ – ۱۰ – ۱۰ به میزان ۳۰۰ گرم در آب در بهار کود دهی نمایید . اما برای درختان بالغ ، درختانی که ۵ الی ۱۰ سال عمر دارند ، این عمل را ۲ بار در سال تکرار کنید و میزان کود بین ۵۰۰ الی ۹۰۰ گرم باشد و زمان کود دهی یک بار در اوایل بهار و یک بار در اواخر بهار باشد .
دما :حداقل دمای قابل تحمل برای درختان هلو بین ۲۵ – درجه سانتی گراد و حداکثر ۳۵ درجه سانتی گراد پیش بینی شده است . به طول کلی این درختان در تابستان های گرم و زمستان های فاقد یخبندان ، بیشترین رشد را خواهند داشت. شکوفه های این گیاهان ، به دمای ۳ – حساس بوده و از بین خواهند رفت . بهترین دمایی که برای درختان هلو در نظر می گیرید باید بین ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد باشد .

آفات درخت هلو
از شایع ترین آفات این درخت می توان به ، شته ها ، کنه ها ، انواع شپشک ها ، کرم ساقه خوار ، ویروس موزائیک و حشره ها اشاره کرد . در صورت مشاهده این آفات ، باید قبل از آنکه به درختان شما آسیب وارد کنند ، باید از سم های سیستمیک استفاده نمایید .
پیچیدگی برگ های درخت هلو :در برخی از درختان هلو شاهد پیچیدگی برگ های آن در اثر رطوبت هستیم .عامل این اتفاق ، رطوبت بالا و ظهور قارچ ها هستند .در این صورت ، روی برگها لکه های قرمزی تشکیل می شود و برای جلوگیری از این رویداد می توانید از انواع قارچ کش ها مانند ، کلروتالونیل ، در فصل پاییز و بعد از ریزش برگها استفاده نمایید
پوسیدگی قهوه ای :یکی دیگر از بیماری های این درخت ، پوسیدگی قهوه ای می باشد .این مشکل در اثر رطوبت بالا و پیدایش قارچ ها پیدا می شود .این بیماری معمولا در زمان رسیدن میوه ها رخ داده و به تدریج اثرات جبران ناپذیری بر روی پوست میوه ها به جای می گذارد که در این صورت از سم های حاوی مس ، در فصل زمستان باید استفاده کنید .
پوسیدگی طوقه :این مشکل در اثر ، آبیاری طوقه درخت ، اتفاق می افتد .در زمان آبیاری از خیس شدن طوقه ، جلوگیری کنید .
علت میوه ندادن درخت هلو
آفت ها
تغییر شرایط محیطی
نور کم
عدم توانایی درخت در تامین مواد غذایی
سن درختان
چرا عمر این درخت کوتاه است ؟
درختان هلو ، به آفت سوختگی تنه ، بیماری و سرماهای شدید حساس می باشند .هنگامی که درختان هلو را می کارید در همان زمان باید عمل هرس را روی آنها انجام دهید .از تابش نور خورشید به صورت مستقیم به تنه درخت جلوگیری نمایید .زمانی که نهال هلو را می کارید ، تا ۲ الی ۳ سال بعد از آن از پوشش های محافظتی در برابر سرما استفاده نمایید . اگر بیماری در درختان هلو مشاهده کردید ، بلافاصله باید از سموم شیمیایی استفاده نمایید . سعی کنید بدنه درخت هلو در هنگام هرس زخم نشود ، چرا که زخم ها محل مناسبی برای رشد انواع آفات به حساب خواهند آمد . موارد ذکر شده به تدریج درخت را ضعیف کرده و از بین می برد ، به همین علت است که عمر درختان هلو کوتاه می باشد .
تکثیر
رایجترین و متداولترین روش تکثیر درخت هلو از طریق کاشت بذر و عمل پیوند زدن می باشد .تکثیر از طریق پیوند زدن :یکی دیگر از روشهای تکثیر درختان هلو محسوب می شود .این عمل پیوند باید از درختانی گرفته شود که از نظر میوه دهی و محصولات کیفیت بالاتری داشته باشند . این پیوندک ها معمولات بر روی درختان پایه اصلی هلو در زمین های آهکی و همچنین سنگلاخی و نامرغوب زده می شود . اگر می خواهید روش پیوند زدن را به صورت کامل بیاموزید مطلب درخت سیب و درخت آلو را مطالعه بفرمایید .

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر