یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

همه چیز درباره پرورش گلابی نطنزی

عکس, همه چیز درباره پرورش گلابی نطنزی

نهال گلابی نطنزی جز درختانی است که در مناطق مختلف کشور از جمله مرطوب و همچنین نیمه مرطوب، مناطق خشک و نیمه خشک و حتی سردسیری و کوهستانی کاشت و پرورش می‎یابد. نیاز آبی نهال گلابی نطنزی متوسط است و همچنین قابلیت تحمل خوبی در برابر شرایط نامناسب رطوبتی را می‏ باشد. جهت کشت گلابی خاک‏ شنی با نفوذپذیری خوب مساعد است . چنانچه خاک سنگین باشد و یا اسیدیته خاک بالای ۵/۷ بوده و همچین آهک برای کشت این گیاه مطلوب نیست.نور جزء عوامل بسیار مهم در کشت و پرورش گلابی به شمار می‎رود. لذا نهال گلابی نطنزی را باید در محیطی کاشت که به نور مستقیم آفتاب دسترسی کامل داشته باشد و از آن در تمام طول روز بهره ‏مند گردد. در صورت بروز کمبود نور، غنچه‏ های گل دچار ریزش شده و یا شکل‏ گیری جوانه گل به درستی صورت نمی ‏پذیرد. این نهال برای کوددهی و تقویت به انواع کودهای پرمصرف از جمله نیتروژن، فسفر و همچنین کود پتاسیم نیازمند می ‏باشد.از لحاظ رسیدگی این رقم جزء ارقام دیررس محسوب می‏ گردد. به طوری که زمان برداشت نهال گلابی نطنزی اواخر شهریور ماه قید می‏ شود. نهال گلابی نطنزی دارای مقاومت مطلوبی جهت نگهداری در انبار به مدت طولانی می‎باشد.نگ میوه نهال گلابی نطنزی همانند بسیاری از ارقام متداول گلابی، سبز مایل به زرد می‎باشد. میوه آن دارای عطر و طعم مطلوب و خوش رنگ می ‏باشد. عمل گرده‎افشان قبل از باز شدن گل انجام می‎شود. این درخت نیازمند به دو نوع هرس است. که هرس ابتدایی فرم‏دهی نامیده می‏ گردد و زمان اجرای آن را فصل گرم سال مانند تابستان است و هرس بعدی با نام باردهی را در زمان‏ های پایانی از فصل زمستان توسط باغداران عزیز می ‏بایستی انجام ‎گیرد.

آفات و بیماری ها :از آفات مهم گلابی می‏توان پسیل گلابی را ذکر نمود. خسارت این آفت در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک بیش از آب و هوای سرد و مرطوب ذکر گردیده است. از آفات دیگر گلابی می‏توان به زنبور دانه خوار گلابی، سرخرطومی گلابی و همچنین انواعی از کنه‏ های گیاهی اشاره نمود. در صورت خسارت و حمله شدید آفات رایج نهال گلابی نطنزی نیاز به سمپاشی و مبارزه شیمیایی ضروری است.

منشا نهال گلابی نطنزی شهر نطنز واقع در استان اصفهان می‏ باشد. این رقم به طامه نیز شهرت دارد. ارتفاع درخت تقریبا ۳ تا ۵ متر برآورد می‎گردد. این نهال مناسب برای آب و هوای سرد می ‏باشد. میزان باردهی این نوع درخت تقریبا ۴۰ تن در هکتار برآورد می‎شود و پس از سپری شدن سال اول، میزان باردهی آن به تدریج رو به افزایش می‌گذارد. فواصل کاشت این نهال را ۴*۵ در نظر می‌گیرند. درخت بزرگ بوده و همچنین میوه ‏های تولیدی آن نیز درشت و بزرگ می‏ باشد.زمان رسیدن میوه فصل بهار می‎باشد. از خصوصیات درخت نیز می‎توان به ارتفاع بلند آن جهت کشت در باغات اشاره نمود. عملکرد درخت در هکتار ۳ تا ۵ تن برآورد می‌شود. عمر مفید و اقتصادی درخت حدودا تا ۳۰ سال ذکر می‌شود. رنگ میوه نهال گلابی نطنزی زیتونی مایل به زرد می‎باشد. از خصوصیات بارز این نوع نهال می‏توان به گل دهی دیرهنگام و مقاومت نسبتا مطلوب آن به سرماهای بهاره اشاره نمود. در صورتی که نیاز به آبیاری آن تامین شود، می‎تواند به طور قابل قبولی تحمل گرمای تابستان را نماید. اما تحمل سرمای زمستانی تا حدودا ۱۵- درجه سانتیگراد را دارد. زمان پیدایش گل های گلابی و برگ‏ های آن یکی است. تاریخ رسیدن میوه فصل تابستان و اوایل شهریور ماه است.رنگ میوه نهال گلابی نطنزی همانند بسیاری از ارقام متداول گلابی، سبز مایل به زرد می‎باشد. میوه آن دارای عطر و طعم مطلوب و خوش رنگ می ‏باشد. عمل گرده‎افشان قبل از باز شدن گل انجام می‎شود. این درخت نیازمند به دو نوع هرس است. که هرس ابتدایی فرم‏دهی نامیده می‏ گردد و زمان اجرای آن را فصل گرم سال مانند تابستان است و هرس بعدی با نام باردهی را در زمان‏ های پایانی از فصل زمستان توسط باغداران عزیز می ‏بایستی انجام ‎گیرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر