یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

همه چیز درباره پلاسما ژل از خون و فرق آن با ژل های مصنوعی

عکس, همه چیز درباره پلاسما ژل از خون و فرق آن با ژل های مصنوعی
تزریق پلاسما ژل برای از بین بردن چین و چروک های پوست و محو کردن نشانه های پیری این روزها در کلینیک های زیبایی طرفداران زیادی دارد. سوال این جاست پلاسما ژل چیست؟ در واقع یکی از جدیدترین ژل هایی که وارد دنیای جوانسازی و زیبایی شده است پلاسما ژل  است فرق اساسی آن با دیگر ژل هایی که تا کنون بوده است این است که این ژل از خون خود شما گرفته می شود. همان طور که می دانید وقتی ژل‌های کلاژنی یا هیالورونیک اسیدی وارد بدن می شوند عوارضی مانند التهاب ناشی از پس زدن ژل توسط سیستم ایمنی ایجاد می شود و قیمت آن ها که خیلی بالا است. اما ما با پلاسما ژل ، برخلاف تزریق ژل‌های هیالورونیک اسیدی، دیگر یک ماده‌ی خارجی به بدن وارد نمی‌کنیم.
اساس ساخت پلاسما ژل بر سیستم انعقاد خون بنا شده است. درون خون ما پروتئین‌های غیرفعالی وجود دارند که در صورتی که زخم یا آسیبی به عروق خونی وارد شود، فعال شده و به یکدیگر می‌چسبند. این پروتئین‌ها در محل جراحت ساختار ژلاتینی مانندی را ایجاد می‌کنند و سایر پروتئین‌های انعقادی و پلاکت‌های خونی را در آن به دام می‌اندازند. به این ترتیب خونریزی بند می‌آید. این فرآیند به «آبشار انعقادی» معروف است.برای تولید پلاسما ژل از آبشار انعقادی استفاده می‌کنیم. ابتدا از شما خون می‌گیریم و سپس با افزودن موادی که باعث لخته شدن خون می‌شوند، آبشار انقعادی را فعال می‌کنیم تا پروتئین‌های انعقادی فعال شده و ساختار ژلاتینی مانند را ایجاد کنند. سردمدار این پروتئین‌ها، فیبرین استپلاسما ژل به شکل‌های مختلفی تولید می‌شود. مثل پلاسما ژل‌های PRP (پلاسما غنی از پلاکت) و پلاسما ژل‌های PPP (پلاسمای کم پلاکت). تفاوت این دو در این است که مقادیر و غلظت فیبرین PPP بسیار بیشتر است. برای همین خاصیت ژلی قوی‌تر و حجم‌دهندگی بالاتری دارد. در سمت دیگر، PRP فاکتورهای رشد بیشتری دارد برای همین کلاژن سازی پوست را بیشتر تحریک می‌کند. انتخاب تکنیک صحیح برای ساخت پلاسما ژل، به شرایط پوست شما و تشخیص پزشک بستگی دارد.
مراحل ساخت پلاسما ژل
دریافت ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر خون وریدی از بیمار.
استفاده از نیروی گریز از مرکز در دستگاه سانتریفوژ برای جدا کردن پلاسما (مایع زمینه‌ای خون) از سلول‌های خونی.
جدا کردن پلاسما و افزودن ماده‌ی انعقادی برای تولید پیش‌ساز ژل.
اگر بخواهیم از PRP یا PPP به صورت مجزا استفاده کنیم، بیاد یکبار دیگر سانتریفوژ را انجام دهیم.
انتقال پیش‌ساز ژل به سرنگ‌.
حرارت دادن سرنگ‌ها.
در برخی روش‌ها بعد از حرارت دادن سرنگ آن را در دمای ۰ تا ۸ درجه قرار می‌دهند.
به دست آمدن پلاسما ژل آماده تزریق.
پلاسما ژل PRP , PPP
تزریق پلاسما ژل
پیش از تزریق پلاسما ژل برای راحتی متقاضیان از کرم بی‌حس کننده لیدوکائین استفاده می‌کنیم و می‌گذاریم حدود ۱۵ دقیقه روی پوست شما بماند. محل‌های تزریق پیش از این مرحله با همفکری شما و با توجه به اهداف درمانی تعیین شده‌اند. بعد از بی‌حس شدن پوست، با استفاده سرنگ‌های بسیار ظریفی، پلاسما ژل را به آرامی به نواحی عمیق پوست تزریق می‌کنیم.
بعد از تزریق پلاسما ژل
بعد از تزریق پلاسما ژل نباید از کمپرس سرد یا یخ استفاده کنید. کاهش دمای پوست می‌تواند در عملکرد سیستم انعقادی پلاسما ژل اختلال ایجاد کند.
از ماساژ یا فشار شدید بر روی نواحی درمان شده خودداری کنید.
بعد از جلسه درمانی ممکن است کمی درد، احساس سوزش، قرمزی یا تورم داشته باشید. این عوارض طبیعی هستند و معمولاً تا چند ساعت بعد فروکش می‌کنند.
در موارد نادر ممکن است محل تزریقات کبود شود. این کبودی گاهی تا چند روز ماندگار است و نیاز به درمان‌های موضعی دارد.
عوارضی مانند فیبروز، سفت شدن پوست، برآمدگی ناشی تجمع ژل و … بسیار نادر هستند و تاکنون در کلینیک خانه سفید مشاهده نشده‌اند.
برای رسیدن به بهترین نتایج بین ۱ تا ۳ جلسه‌ی تزریقی با فواصل ۲ تا ۴ هفته‌ای نیاز است.
ماندگاری پلاسما ژل چقدر می باشد ؟
ماندگاری پلاسما ژل برای افراد مختلف متفاوت است. در بیشتر مراجعین ما، نتایج درمان به مدت ۱ تا ۲ سال پایدار است.
کاربردهای درمانی پلاسما ژل چیست ؟
کاربردهای پلاسما ژل بسیار متنوع‌اند. کمی بالاتر اشاره کردیم که پلاسمای خون از دو بخش PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) و PPP (پلاسمای کم پلاکت) تشکیل شده است. از هردوی این بخش‌ها می‌توان برای تولید پلاسما ژل استفاده کرد و هر کدام تاثیر متفاوتی بر پوست می‌گذارد.پلاکت‌های خونی سرشار از محرک‌های رشد هستند و باعث افزایش تولید کلاژن و بهبود ساختارهای بافتی می‌شوند. برای همین تزریق PRP به پوست باعث افزایش کلاژن‌های پوستی و حجم دهی به آن می‌شود. یا مثلاً تزریق آن به پوست سر باعث بهبود عملکرد فولیکول‌ها، افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو می‌شود.بخش کم پلاکت پلاسما (PPP) پلاکت‌های کمتر و خاصیت ژلی بیشتری دارد. البته مقادیری پلاکت در این بخش هم وجود دارد که خاصیت‌های درمانی خود را به پوست می‌رسانند. مثلاً در برخی موارد مشاهده می‌شود که لکه‌های تیره‌ی پوستی بعد از تزریق پلاسما ژل کم پلاکت بهبود می‌یابند.پلاکت‌های گیر افتاده در پلاسما ژل تا مدت‌ها تولید و ترشح محرک‌های رشد را ادامه می‌دهند. به همین خاطر تا مدت‌ها بعد از تزریق، جوانسازی پوست ادامه خواهد داشت.
برخی از کاربردهای پلاسما ژل شامل موارد زیر است:
برطرف کردن چین و چروک‌ها
حجم دهی به پوست صورت و لب‌ها
جوانسازی دست
برطرف کردن اسکارها
درمان استرچ مارک‌ها (ترک‌های پوستی)
جوانسازی گردن و دکلته
خطرات و عوارض پلاسما ژل چیست ؟
عدم اختلال در جریان عروق خونی. اختلال در جریان عروق خونی می‌تواند ناشی از ورود ژل به رگ باشد یا ناشی فشار ژل به رگ و بستن آن باشد. در هر صورت این اتفاق می‌تواند باعث نکروز پوستی یا در صورت اختلال در جریان خون عروق خونرسان به چشم، باعث کوری شود.اختلال در جریان خون معمولاً زمانی رخ می‌دهد که پزشک تجربه یا مهارت کافی در تزریق ژل را نداشته باشد. نکروز یا سایر عوارض ناشی از انسداد جریان خون زمانی اتفاق می‌افتد که پزشک یا بیمار، علایم اولیه اختلال در جریان خون را نادیده بگیرند. پس حتماً برای تزریق ژل به کلینیک‌های معتبر و پزشکان متخصص مراجعه کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر