یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

همه چیز در مورد قناری برای قناری دوست ها

عکس, همه چیز در مورد قناری برای قناری دوست ها
یکی از مقاوم ترین پرنده های خانگی که می توانید در منزل نگاه دارید قناری است . قناری نسبت به  سایر پرندگان نگهداری آسان تری دارد . در پرورش قناری باید توجه کنید که غذای اصلی این پرنده تخم های ارزن و کتان با نسبت ۴ به ۳ هستند. ارزن سرشار از کربوهیدرات است اما چربی کمی دارد درحالی که تخم کتان دانه روغنی محسوب می شود و دارای چربی زیاد و کربوهیدرات کم است. از تخم های با طبع های مختلف سایر گیاهان نیز برای تغذیه قناری می توان استفاده کرد. تخم های ارزن ، کاهو ، کلم قمری و اسفرزه دارای طبع سرد ، تخم کتان ، شلغم ، منداب ، گشنیز و شاهدانه دارای طبع گرم و چغندر دارای طبع معتدل هستند و برای تغذیه قناری بسیار مناسب می باشند. از میوه جاتی مانند برگ کاهو ، اسفناج ، کرفس ، گشنیز و سیب درختی نیز می توان برای تغذیه قناری استفاده کرد.
در هنگام تخم گذاری علاوه بر مواد غذایی که اشاره شد می توانید از غذاهای تخم مرغی هم برای تامین پروتئین استفاده کنید. قناری ماده در هر دوره تخم گذاری ۳ تا ۴ تخم می گذارد و حدود ۱۴ روز بر روی آن ها می خوابد. پرنده در ۱۱ روز اول جوجه کشی که به اصطلاح به آن مرحله ستر گفته می شود دمای ۳۸ درجه سانتی گراد را برای رشد تخم ها فراهم می کند. سه روز آخر جوجه کشی از قناری که مرحله هچر نامیده می شود مستلزم دمای ۳۷.۲ درجه سانتی گراد است. رطوبت مناسب برای جوجه کشی طبیعی و مصنوعی از تخم های نطفه دار قناری ۵۷ تا ۶۰ درصد می باشد. برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار قناری باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

بیماری های قناری

نشانه هائی که بیان کننده ی حالات غیر طبیعی و عدم سلامت این گونه پرندگان می باشد عبارتند از :
۱- پف کردن پرنده و عدم تمایل به حرکت و خواب آلودگی
۲- اختلال در وضعیت ارایش پرها و چسبیدن فضله به اطراف پرهای مخرج
۳- نیمه باز شدن چشم ها و قی کردن آن
۴- به گوش رسیدن صدای غیر عادی هنگام تنفس پرنده
۵- دور نگهداشتن بالها از بدن
۶- تغییرات در فضله
با مشاهده ی این حالات سریعا پرنده را از پرنده های دیگر جدا کنید و آن را در قفس مخصوص بیمار ها قرار دهید. باید توجه داشت که پرنده ی بیمار بسیار ترسو و مضطرب میشود پس سعی کنید زیاد به پرنده مریض نزدیک نشوید.
قفس مخصوص بیماری : قفسی که ۳ طرف آن با چوب یا … پوشیده شده و فقط از یک طرف باز است و یک لامپ مادون قرمز دائما در آن روشن باشد .
آبله قناری
علائم : (یکی از بیماریهائی است که در فصل تابستان با این بیماری بسیار روبه رو هستیم) ظهور نقطه های سفید – قرمز یا زرد رنگ روی سر – سینه – بالها – وروی انگشتان، تنگی نفس، سستی.
علل احتمالی : ویروس آبله – واگیری از پرنده های تازه خریداری شده یا پرنده های آزاد.
مداوا : کمتر با موفقیت همراه است. تزریق واکسن آبله – تغذیه پرنده با دانه ها با طبیعت خنک – ضد عفونی اصولی قفس و محل نگهداری پرنده ها.
بیماری آسم:
علائم: این بیماری تمامی علایم بیماری سرماخوردگی را دارد به اضافه تنفس سخت با دهان باز. گاهی نیز تنفس پرنده همراه با صدا می باشد.
درمان: دو قطره ید خوراکی را در ۲۸ گرم آب نوشیدنی حل کرده و روزی سه مرتبه از آن به پرنده داده شود. جای پرنده باید گرم باشد. می توان کمی بخار اکالیپتوس نیز در محل اتاق پرنده استفاده نمود اما این بخار نباید زیاد باشد زیرا موجب خفگی پرنده خواهد شد. این درمان باید تا بهبودی کامل پرنده ادامه یابد. با افزایش آثار بهبودی باید درمان نیز با فاصله انجام شود. تغذیه پرنده نیز باید مقوی باشد.
مخلوط شیر با نان همراه با دو یا سه قطره روغن ماهی بسیار مفید است. استفاده از سبزی تازه هم خوب است.
جذام پرنده
علائم : تنگی نفس – اسهال – تب – کم اشتهائی – گرفتگی عضلات – تورم پلک ها
علل احتمالی : ویروس
روش های دستی کردن قناری

روش‌های دستی کردن قناری

۱-عادت کردن به محیط آموزش:بگذارید قناری شما به محیط اطراف، عادت کند. به همین منظور سعی کنید برای دستی کردن قناری، یک مکان و یک قفس پرنده را در مدت زمان مشخص انتخاب کنید و به آموزش پرنده بپردازید. قناری‌ها از شکارشدن بسیار هراسان و عصبانی می‌شوند به همین دلیل صبور باشید و اجازه دهید قناری با محیط، آشنا شود. و از انجام حرکت‌های ناگهانی و صداهای بلند پرهیز کنید. به همین منظور در چند روز اول، سعی کنید هنگام ورود به اتاق، آرام سوت بزنید و این کار را تکرار کنید تا پرنده به صدای شما عادت کند و آن را نشانه حضور شما تلقی کند.
۲-ارتفاع مناسب قفس:قناری‌ها از آن دسته پرندگانی هستند که اگر سر خود را زیاد به حرکت در آورند دچار استرس می‌شوند. به همین دلیل سعی کنید ارتفاع قفسه به گونه‌ای باشد که سطح چشم شما و پرنده در یک سطح قرار گیرد. شب‌ها روی قفس پرنده یک پارچه بندازید تا بفهمد وقت خواب فرارسیده است و صبح‌ها پارچه را بردارید تا بفهمد زمان فعالیت و کار است.
۳-صحبت کردن با پرنده:روزانه به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با طوطی خود صحبت کنید این کار به شما کمک می‌کند تا در طی یک دوره زمانی با شما آشنا شود و رابطه خوبی با شما برقرار کند. به همین منظور نزدیک قفس قناری بشینید و برای او سوت بزنید و با لحنی آرام با او صحبت کنید تا صدای شما را به عنوان یک دوست تشخیص دهد. همانطور که قبلا هم گفتیم، استرس می‌تواند عامل مرگ قناری شود. بنابراین تا می‌توانید یک محیط آرام برای پرنده خود ایجاد کنید.
بخش دوم: استفاده از قفس برای دستی کردن قناری
۱-استفاده از اسباب‌بازی پرنده:سعی کنید از اسباب‌بازی پرنده استفاده کنید ولی به این نکته توجه کنید که فضای مورد نیاز پرنده را نگیرید، زیرا پرنده نیاز دارد آزادانه در قفس خود حرکت کند. برای اینکه برای پرنده جذابیت ایجاد کنید، تنوع در اسباب بازی ایجاد کنید و ببینیند کدام یک از اسباب بازی‌ها بیشتر مورد علاقه پرنده است. همچنین می‌توانید از یک ظرف کم عمق برای حمام پرنده استفاده کنید و بعد از چند بار حمام، آب درون آن را تعویض کنید.
۲-با دست خود به پرنده غذا بدهید:شاید در ابتدا برای شما تعجب‌آور باشد که اگر با دست به قناری غذا بدهید، چه تاثیری در روابط شما دارد؟ ولی این کار برای کسانی که دوست دارند پرنده بر روی دستان آن‌ها بنشیند بسیار تاثیر گذار است. این کار را پس از چند روز آشنایی با پرنده انجام دهید تا پرنده به دستان شما عادت کند. سعی کنید از دستورات زیر برای دادن غذا استفاده کنید.
• سبزیجات و میوه‌ها را خرد کنید و در بین انگشت دستتان قرار دهید، زیرا علاوه بر خواص درمانی فراوانی که دارند، برای آشنایی شما و پرنده هم مفید واقع میشوند.
• اگر در هنگام وارد کردن دست خود در قفس پرنده، علائم استرسی در پرنده مشاهده کردید، سریعا دست خود را از قفس بیرون بیاورید و پس از اینکه پرنده آرام شد دوباره این کار را انجام دهید. هرچه‌قدر هم لازم است این کار را انجام دهید و مجدد می‌گوییم، صبر کلید موفقیت شما در دستی کردن قناری است.
نشانه این که پرنده به حضور شما عادت کرده باشد این است که سر و گردن خود را در هنگام مشاهده شما خم می‌کند یا بعضی از قناری‌ها هستند که پای خود را بر روی انگشت خود می‌گذارند و از این طریق به شما ابراز ارادت می‌کنند.اگر پرنده به دست شما نوک بزند، این می‌تواند نشانه یک شروع خوب باشد، که پرنده آمادگی این را دارد که با شما رابطه دوستی برقرار کند. ولی اگر نوک زدن به گونه‌ای باشد که موجب زخم شدن دستتان شود، دست خود را از قفس بیرون بیاورید و دوباره این کار را انجام دهید.
۳-خارج کردن قناری از قفس
ممکن است پس از گذشت five یا ۶ هفته پرنده به طور کامل با شما خو گرفته باشد و حالا وقت آن رسیده است که پرنده را از قفس بیرون بیاورید زیرا آموزش قناری هنگامی که از قفس خارج است، راحت‌تر است. و دیگر او احساس خطر نمی‌کند. نحوه خارج کردن قناری بدین صورت است که، ابتدا قناری را در کف دست خود قرار دهید و سپس دوانگشت خود را به دور گردن پرنده قرار دهید فقط نکات ایمنی را رعایت کنید و به قناری فشار نیاورید زیرا ممکن است قناری دچار خفگی شود.
برای اینکه پرنده را به نشستن روی دستتان ترغیب کنید از غذاهای تشویقی استفاده کنید و پس از گذشت چند وقت که پرنده به این کار عادت کرد، کم‌کم غذاهای تشویقی را از قناری دور کنید. برای اینکه قناری پس از بازی با شما به قفس خود بازگردد، هیچ اجباری به خرج ندهید و اجازه دهید تا خود پرنده به قفس بازگردد، زیرا اجبار شما ممکن است تمامی آموزش‌هایی که به قناری دادید را از بین ببرد به همین دلیل از میوه و غذای پرنده تشویقی استفاده کنید تا با میل خود وارد قفس شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر