یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

واجب ترین امکانات برای پرورش بز

عکس, واجب ترین امکانات برای پرورش بز

واجب ترین امکانات و تجهیزات برای پرورش بز عبارتند از :

آبشخور:آبشخورها یکی از ضروری ترین امکانات موجود در هر جایگاه پرورش دامی هستند که در دو نوع ثابت و متحرک مورد استفاده قرار می گیرند. این آبشخورها نیز مانند آخورها به دو صورت یک طرفه و دو طرفه هستند. محل قرار گیری آبشخورها برای جایگاههای بسته در گوشه و برای جایگاههای نیمه باز در محوطه بهاربند است.هر راس بز به طور میانگین روزانه به ۵ تا ۱۰ لیتر آب نیاز دارد.توجه داشته باشید که آبشخور باید در فاصله مناسبی از آخورها قرار داده شود تا آب با خوراکی های موجود در آخورها آلوده نشود. هنگام نصب آبشخورها و آخورها از لباس کار، چکمه، دستکش، کلاه و ماسک مخصوص استفاده نمایید.آب آبشخورها باید هر چند وقت یک بار تعویض شود که بدین منظور باید سوراخی در کف آبشخور تعبیه شده باشد.

آخور :یکی از بخش های مهم در پرورش بز، ساخت آخورهای ثابت و متحرک در محل نگهداری دام است. آخورها معمولا به صورت یک طرفه یا دو طرفه هستند و برای ساخت آنها از چوب، آهن، بتون، آجر و یا بلوک های سیمانی استفاده می شود.ارتفاع استاندارد آخورها از کف زمین حدودا ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر بوده و با توجه به سن و جثه دامها متفاوت است.آخورهای دو طرفه عریض تر از آخورهای یک طرفه بوده و در وسط آغل و بهاربند احداث می شوند. علفخورهای متحرکی نیز برای دام ها در نظر گرفته می شود که اغلب از جنس آهن گالوانیزه یا چوب هستند.

ترازوی چرخ دار:برای اینکه بتوانید مرتبا دامهای خود را وزن نمایید به یک وسیله توزین مناسب مانند ترازو های چرخدار و سیار نیاز دارید.

دستگاه علوفه خردکن:علوفه خشک و تر از مهمترین منابع تغذیه بزها هستند که از مهمترین آنها میتوان به کلش، ذرت، گیاهان دارویی و مانند آن اشاره کرد. برای خرد کردن این علوفه ها به یک دست علوفه خرد کن مناسب نیاز خواهید داشت.

آسیاب:آسیاب ها به دو نوع چکشی و غلطکی تقسیم می شوند که برای خرد کردن غلات مورد استفاده در جیره دام ها کاربرد دارند.

میکسر:این دستگاه برای مخلوط کردن مواد کنسانتره مانند جو، ذرت، کنجاله ها، مکمل ها، نمک و … ضروری است.

بالابر:برای انتقال خوراک به داخل آسیاب و میکسر به یک بالابر نیز نیاز خواهید داشت.

دستگاه شیردوشی:دستگاههای شیردوشی از مهترین ملزومات محل پرورش صنعتی دام هستند. در محل پرورش گله شیری معمولا از دستگاه های شیردوشی سیار و در واحدهای صنعتی پرورش دام نیز از سالن شیردوشی ویژه دام سبک استفاده می شود.

حمام ضدانگل های خارجی سیار:وجود یک حمام ضد آکنه برای پیشگیری از بیماری های مختلف در هر واحد پرورش دامی ضروری است. حمام ضد آکنه سیار گزینه بهتری برای محل پرورش بزهاست.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر