یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

پاسخ به تمام سوالات درباره لمینت دندان

عکس, پاسخ به تمام سوالات درباره لمینت دندان

در این پست تلاش شده است تا به تمام سوالهای ممکن در خصوص لمینت دندان پاسخ داده شود.

۱- کامپوزیت و لمینت دندان کدام یک را انجام دهیم؟

افرادی که دندان های یک دست و زیبا دارند به دنبال کامپوزیت نیستند. در مقابل آن کسانی که از پریدگی دندان، فاصله ی بیش از حد بین دندان ها، زردی دندان و مواردی از این قبیل رنج می برند طرفداران کامپوزیت دندان هستند.در مواقعی افرادی که کم سن هستند بعد از کامپوزیت احساس رضایت دارند اما به مرور زمان دوست دارند به گذشته و حالت قبل خود باز گردند در این صورت به راحتی می توان کامپوزیت را با لمینت جایگزین کرد.

افرادی که از لمینت استفاده می کنند بیشتر بعد زیبایی را در نظر گرفته اند. در واقع لمینت یک لایه بسیار نازک حاوی موادی خاص است که بر روی دندان ها قرار می گیرد. رنگ لمینت در دندان بستگی به سلیقه ی فرد دارد. عده ای علاقه مند هستند که لمینتشان هم رنگ دندان هایشان باشد به جهت آن که طبیعی جلوه کند. برخلاف این عده، بسیاری دوست دارند درجه سفیدی لمینت را افزایش دهند. لمینت هم اندازه و طبق دندان ها به کار برده می شود.افرادی که بین دندان هایشان بسیار فاصله است و در دندان خود تغییر رنگ و یا جرم و لکه مشاهده می کنند بهتر است از لمینت سرامیکی استفاده کنند.باید توجه کرد که پس از چسباندن لمینت بر روی دندان فرد، تغییر رنگ و شکل آن دیگر امکان پذیر نمی باشد و در صورت شکستگی باید عوض گردد.


۲- انواع مختلف لمینت دندان ؟

اغلب لمینت ها از پروسلین یا سرامیک ساخته میشوند که در اصطلاح به آن چینی نیز گفته میشود . استفاده از لمینت سرامیکی نیاز به تراش بیشتری روی دندان دارد . اما نسبت به لمینت ، کامپوزیت دارای مقاومت و دوام و ثبات رنگ بیشتر و ظاهر بهتر ، اما هزینه آن در مقایسه با کامپوزیت بیشتر است .

لمینت سرامیکی پس از قالب گیری از دندان توسط دندانپزشک ، ساخته میشود . اتصال این نوع لمینت با خطرات تهاجمی بیشتری همراه است ، چون غالباً با تراش دندان و گاهاً مینای دندان و اصلاحا ساختار دندان همراه است که این روش را دردناک کرده و اغلب نیاز به بی حسی موضعی دارد .

لمینت کامپوزیتی یا ونیر در مقایسه با لمینت سرامیکی نیاز زیادی به تراش دندان و لثه ندارد و حتی اگر ساختار و ترتیب قرارگیری دندان‌های شما بدون مشکل باشد به تراش نیاز نخواهید داشت و تنها در یک جلسه قابل اجراست .

میزان سفیدی و درخشش کامپوزیت یا ونیر از لمینت سرامیکی بیشتر است و همین باعث می‌شود تا کمی مصنوعی به نظر برسد . اما تنوع رنگ لمینت کامپوزیت زیاد است و می‌توان رنگی مشابه با رنگ بقیه دندان ها انتخاب کرد . از لمینت کامپوزیت یا همان لمینت ونیر بیشتر برای اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود .


۳- لمینت موقتی دندان و طبیعی بودن آن؟

واقعیت این است که لمینت دندان موقت به شکلی طراحی شده که شبیه لمینت دائمی باشد اما  به اندازه لمینت اصلی زیبا، اندازه و طبیعی نیست. توجه داشته باشید موادی که برای ساخت لمینت دندان موقت استفاده می‌شود با لمینت دائمی کاملاً متفاوت است.  علت استفاده از لمینت موقتی این است که مدتی باید منتظر بمانید تا لمینت اصلی آماده شود.هنگام استفاده از لمینت موقتی در هنگام جویدن غذا ممکن است دندان‌هایتان حساس باشند و به سرما و گرما واکنش نشان دهند. این وضعیت با چسباندن لمینت نهایی برطرف می‌شود.برخی از بیماران ممکن است با لمینت دندان موقت ، هنگام نوشیدن مایعات سرد یا داغ در دندان‌های خود احساس سفتی و انقباض داشته باشند. این وضعیت کاملاً طبیعی است و در مورد لمینت اصلی تجربه نمی‌شود.


۴- هزینه لمینت دندان؟

لمینت گذاری روی دندان اغلب توسط بیمه ها پوشش داده نمی‌شود ، زیرا نوعی عمل زیبایی محسوب می‌شود . هزینه بر اساس نوع لیمینت انتخابی شما ، تعداد دندان هایی که در نظر دارید روکش گذاری شوند و حق الزحمه پزشک مشخص می‌شود . باید در نظر داشته باشید که به دلیل دووام لیمنت سرامیکی ، در دراز مدت این نوع لمینت مقرون به صرف تر است . بسته به نوع لمینتی که انتخاب می‌کنید دوامی از یک تا ۱۰ سال خواهند داشت، پس باید به آن به نوعی سرمایه‌گذاری نیمه پایدار نگاه کنید .


۵- موارد استفاده از لمینت ؟

دندان کج ، شکسته یا لب پر شده
ناهمرنگ بودن دندان‌ها
دندان‌های کوچکتر از حد متوسط
دندان‌هایی با شکل متفاوت
فاصله بین دندان‌ها


۶- معایب و عوارض لیمنت دندان ؟

التهاب لثه
درد و خون ریزی در مرحله نصب
حساسیت دندان


۷- لمینت دندان به چه کسانی توصیه نمی شود ؟

افرادی که دندان های مرتب دارند بهتر است از لمینت استفاده نکنند ، زیرا این کار در هر مرحله از استفاده نیازمند برداشتن لایه نازکی از روی دندان می باشد و در هر مرحله دندان های شما را آسیب پذیرتر می کند . البته لازم به ذکر است لمینت برای افرادی کاربرد دارد که دندان های آن ها عاری از حفره و پوسیدگی بوده و لثه های سالمی داشته باشند . چنان چه به یکی از این سه مورد مبتلا بودند ، ابتدا باید آن را درمان کرده و سپس اقدام به لمینت دندان کنند . مداومت بر انجام لمینت ، می تواند عمر دندان را کوتاه کرده و در دراز مدت باعث شود دندان نیاز به عصب کشی یا کشیدن داشته باشد .

اگر فردی عادت به دندان قروچه دارد نیز لمینت توصیه نمیگردد ، زیرا دندان های لمینتی آسیب پذیری بالایی دارند و ممکن است بشکنند . علاوه بر این لمینت برای افرادی که از سیگار ، مواد مخدری از جمله ماریجوانا ، قلیون ، تنباکو و این دسته مواد استفاده می کنند به هیچ وجه توصیه نمیشود . چرا که بعد از انجام لمینت و استفاده از مجدد از دخانیات ، رنگ دندان ها تغییر می کند که از زیر لمینت ها مشاهده می شود .


۸- تفاوت لمینت کامپوزیت و لمینت سرامیک و بلیچینگ دندان؟

قیمت ، میزان محافظه کارانه بودن ، درد کمتر ، برگشت پذیری ، طول عمر مفید و مقاومت در برابر رنگ پذیری از جمله تفاوت های این دو روش است . بزرگترین مزیت لمینت کامپوزیت ( لمینت ونیر ) ، محافظه کارانه تر بودن روش نصب آن در تراش دندان و لثه نسبت به لمینیت سرامیکی است . تفاوت دیگر در قیمت آنهاست . کامپوزیت دندان قیمت مناسب تری نسبت به لمینیت سرامیکی دارد . اما احتمال شکستن و لب پر شدن ، در لمینیت های سرامیکی بسیار کمتر است و این مهمترین تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت است .

از طرفی در لمینیت سرامیکی دندان به رنگ پذیری مقاوم تر هستند . اما مشکل لمینت سرامیکی این است که در صورت آسیب و لب پر شدن باید کل آن تعویض شود در حالی که لمینت کامپوزیتی را می‌توان ترمیم کرد . و اما در بلیچینگ ، تنها از یک نوع ماده سفید کننده مانند آب اکسیژنه ( هیدروژن پراکسید ) یا کاربامید پراکساید استفاده می کنند تا لکه ها و نقاط موجود بر روی دندان ها از بین برود .


۹- لمینت چگونه روی دندان قرار می‌گیرد ؟

در لمینت سرامیکی ابتدا پزشک مقداری از مینای دندان و لثه را تراش داده و سپس قالب گیری را انجام میدهد و برای لابراتوارهای دندانسازی ارسال میکند تا روکش را آماده نمایند . در این فاصله روی دندان یک روکش موقت قرار داده میشود تا بیمار مشکلی نداشته باشد . در جلسات بعدی روکش ساخته شده با چسب رزینی روی دندان وصل میشود . لمینت سرامیکی قطری نیم میلیمتری دارد . در لمینت کامپوزیتی از موادی از جنس پلیمر استفاده میشود . این نوع روکش در یک یا نهایتا دو جلسه انجام میشود . در صورتی که نیاز به تراش مینای دندان نباشد ، ابتدا پزشک دندانها را ایزوله و اسیدزنی کرده و میشوید و پس از خشک کردن با استفاده از کامپوزیت شروع به فرم دادن دندان میکند . در انتها لمینت دندان را پولیش میزند .


۱۰- مراقبت از دندان‌ها پس از لمینت؟

پس از لمینت بلافاصله می‌توانید غذا یا نوشیدنی بخورید . اما بین ۷ تا ۱۰ روز دندان‌ها حساس خواهند بود ، به خصوص اگر در پروسه لمینت گذاری تراش مینای دندان داشته باشید . ممکن است بعد از لمینت گذاری احساس کنید که نقطه های برجسته‌ای روی دندان وجود دارد که باعث آزار لب می‌شود . این نقطه‌ها اصولاً اضافه چسب رزینی هستند که برای چسباندن روکش استفاده می‌شوند و پس از چند روز با غذا خوردن و مسواک زدن از بین می‌روند . اما اگر با گذشت یک هفته هنوز باقی ماند، می‌توانید به دندانپزشک خود مراجعه کرده تا با استفاده از پولیش این نقاط را از بین ببرد .

بهداشت دهان و رسیدگی به دندان‌ ها پس از لیمنت دندان اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. استفاده از دهانشویه ها ممکن است روی لمینت دندان تاثیر بگذارد ، حتما برای انتخاب نوع دهانشویه با پزشک خود مشورت کنید . از خوردن و نوشیدن غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد و یخ خودداری کنید . استفاده از سیگار و مواد غذایی رنگی مانند قهوه و چای در دراز مدت منجر به تغییر رنگ دندان خواهد شد . گاز زدن غذاهای سفت مثل هویج ممکن است منجر به لب پریدگی ، شکستن یا جدا شدن لمینت از دندان شود .


۱۱- آیا رنگ لمینت تغییر می کند ؟

به طور کلی رنگ لمینت تغییر نمی کند . اما چنان چه بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید و مراقبت های لازم را انجام ندهید ، رنگ خود دندان تغییر خواهد کرد که از زیر لمینت ها نمایان می شود .

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر