یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

پاسخ به تمام سوالات درباره چک تضمینی

عکس, پاسخ به تمام سوالات درباره چک تضمینی

نحوه وصول چک تضمین شده

چک تضمین شده، معمولا به صورت رمزدار است و در وجه حامل صادر می شود. در صدور چک عادی، هیچ مبلغی از حساب صادر کننده، کم نمی شد، بنابراین صدور چک بلامحل و بدون اعتبار، در گذشته خیلی رواج داشت؛ اما در چک تضمین شده به محض صدور چک، مبلغ چک از حساب شخص صاحب چک کسر شده، در نزد بانک و در صندوق خاصی، تا هنگام وصول نگهداری می شود.

افراد برای صدور چک تضمین شده، به دست چک نیاز ندارند و بایستی به بانکی که در آن حساب بانکی دارند، مراجعه کرده و در شعبه و در حضور متصدی بانک، مشخصات هویتی و شماره حساب ذی النفع و گیرنده چک را اعلام کنند.

وصول مبلغ چک تضمین شده، توسط بانک و فقط در وجه گیرنده ( ذی النفع ) که مشخصات او بر روی چک تضمین شده توسط صادر کننده درج شده، امکان پذیر است. سپس مبلغ معین بر روی چک، که در حساب بانک ذخیره شده بود، به حساب گیرنده( ذی النفع) واریز می شود.

در صورتی که چک تضمین شده، مفقود شده باشد، مطابق با بند ۴ ماده ۲۴ قانون اصلاحی صدور چک، اگر صادر کننده و گیرنده، هر دو به بانک صادرکننده مراجعه و نسبت به تکمیل و امضای برگه اعلام مفقودی چک تضمین‌شده نمایند و سپس تعهدنامه عدم ادعا نسبت به چک مفقود شده امضا نمایند و نسخه المثنی آن را از بانک درخواست کنند.

بانک باید، علاوه بر احراز هویت صادرکننده و گیرنده، نسبت به استعلام صحت مشخصات هویتی آنها، از سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی اقدام نماید و پس از ابطال چک مفقودشده، نسبت به صدور چک المثنی مطابق با اطلاعات مندرج در سامانه صیاد اقدام کند.

چک تضمین شده چیست؟
چک تضمین شده یکی از انواع چک ها است که با تضمین مبلغ درج شده آن توسط بانک در صندوق مخصوص به نفع گیرنده در معاملات تجاری مورد مورد استفاده قرار می گیرد که در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

نحوه وصول چک تضمین شده چیست؟
با صدور چک تضمین شده مقدار مبلغ چک در حساب بانک ذخیره می شود تا در زمان سرسید به حساب گیرنده واریز شود که در متن مقاله نحوه وصول به صورت کامل توضیح داده شده است.

قانون چک تضمین شده ۱۴۰۰ شامل چه مواردی است؟
قانون چک ۱۴۰۰ شامل مواردی همچون ممنوعیت صدور چک در وجه حامل و ثبت چک در سامانه صیاد است که در متن مقاله تمامی موارد آن به صورت کامل توضیح داده شده است.

چک های تضمین شده، مانند چک بین بانکی ، به درخواست مشتری و صاحب حساب و توسط بانک صادر می شود و خود بانک نیز پرداخت مبلغ معین، را در زمان سررسید، تضمین می کند. صادر کنندگان چک های تضمین شده، باید از انجام معامله خود اطمینان داشته باشند، زیرا زمانی که چک تضمین شده صادر می شود، براساس ماده ۲۴ قانون اصلاحی صدور چک، صادر کننده فقط تا یک ماه، فرصت درخواست ابطال چک تضمین شده را دارد.

این چک، به صورت رمز دار مورد استفاده قرار می گیرد و شخصی که برای صدور آن درخواست می دهد، نیازی به داشتن دسته چک ندارد؛ نحوه وصول چک های تضمین شده، تابع مقررات قانون اصلاحی صدور چک ۱۴۰۰ است که می تواند با صدور چک های عادی متفاوت باشد.

چک تضمین شده، یکی از انواع چک ها است، که با توجه به شرایط معامله، ممکن است برای جابه جایی پول از آن استفاده بشود. این چک، نقش بسزایی در افزایش اعتماد، در معاملات مالی، داشته است. زیرا به علت صدور متعدد چک های بلامحل، ممکن است افراد با اعتماد کمتری در معاملتشان، از چک استفاده بکنند.

چک تضمین شده، که بانک صادر کننده، اعتبار آن را تضمین می کند، معمولا به صورت رمزدار صادر می شود. این چک ها معمولا در وجه حامل صادر می شوند، اما براساس قانون جدید اصلاحی چک تضمین شده ۱۴۰۰، صدور این قبیل چک ها در وجه حامل ممنوع است.

قانون جدید چک تضمین شده 

در آذر ماه سال ۱۳۹۷، اصلاح قانون چک انجام گرفت، که فاز نهایی آن در سال ۱۴۰۰، به تصویب شورای نگهبان رسید. بخشی از این اصلاحات، مربوط به قانون صدور چک تضمین شده بود.به علت نوساناتی که در بازار بورس و دلار صورت گرفت، در قانون جدید چک مورخ ۱۴۰۰، اصلاحات در خصوص چک تضمینی انجام شد. یکی از این اصلاحات، سختگیری ها و اعمال ممنوعیت هایی برای صدور چک تضمینی بود.

اصلاحات مربوط به قانون چک تضمینی، به قرار ذیل است:

براساس قانون جدید، تحویل چک تضمینی و صدور آن باید در سامانه صیاد ثبت بشود.

این چک ها حتما باید در وجه ذی النفع صادر بشود و قابلیت ظهرنویسی و در وجه حامل بودن را نخواهند داشت.

متقاضی صدور چک، باید در شعبه و در حضور متصدی بانک، مشخصات هویتی و شماره حساب ذی النفع و گیرنده چک را اعلام کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که در صورتی که گیرنده چک و ذی النفع یک شخص واحد نیستند، در این حالت، باید مشخصات گیرنده نیز به عنوان نماینده ذی النفع ثبت بشود.

صادر کننده، باید در فرم های بانکی مخصوص، درخواست علت صدور چک تضمینی را اعلام نماید و در سامانه صیاد به ثبت برساند.

هر برگ چک تضمین شده، دارای یک شناسه یکتا ۱۶ رقمی است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر