یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

پاسخ به هر سوال شما درباره آمپول استروئیدی بدنسازی

عکس, پاسخ به هر سوال شما درباره آمپول استروئیدی بدنسازی

در این پست از یاس فان اطلاعات کاملی را در خصوص آمپول استروئید برای شما قرار داده ایم که انشالله پاسخ سوالهای شما در این پست داده شده باشد. تا انتهای مطلب با ما همراه شوید. محصولات بدنسازی اغلب  به صورت قرص (بیشترین در بانوان) و یا آمپول (تزریق مستقیم در عضله یا تزریق زیر جلدی) مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر روش‌های مصرف این محصولات می توان به مصرف کرم و ژل موضعی پوست، قرص‌های ایمپلنت شده زیر پوست اشاره کرد.

در واقع نام علمی آمپول بدنسازی ، استروییدهای آندروژنی آنابولیک است که از نظر ساختار و عملکرد مشابه تستوسترون عمل می‌کنند و انواع گوناگونی دارد.

ترکیباتی که معمولاً از راه خوراکی مصرف می‌شوندعبارتند از:

اکسی متولون
استانوزول
ناندرولون
لدنون
میبولرون
متیل تستسترون
اکساندرولون

ترکیباتی که معمولاً به‌صورت عضلانی تزریق می‌شوند:

ناندرولون دکانوئیت
ناندرولون فن‌پروپیوئیت
بولدنون آندوسیلنات
استانزولول
ترکیب استرهای تستسترون
تستسترون سیپیونا
تستسترون انانتیت
تستسترون پروپیوئیت
تستسترون آندکانوئیت
استات ترنبولون
کربنات هگزاهیدروبنسیل

از دهۀ ۱۹۵۰ مصرف موادی به‌نام استروئید در بین ورزشکاران و بدنسازان رواج یافت. آن‌ها این مواد را برای بدنسازی و پرورش اندام، حجیم کردن ماهیچه‌ها و افزایش قدرت بدنی مورد استفاده قرار می‌دهند. امروزه مصرف این ماده به دیگر گروه‌های جامعه نیز سرایت کرده است. مطالعاتی که روی سوء‌مصرف مواد در بین نوجوانان صورت گرفته‌اند، حاکی از آن است که مصرف استروئیدها در جوانان به‌ویژه در میان نوجوانان دبیرستانی از شیوع بالایی برخوردار است. مصرف‌کننده‌های مرد نیز به مراتب تعدادشان بیشتر از زنان و حدود ۵۰ برابر آن‌ها است. حدود نیمی از مصرف‌کنندگان استروئیدها، مصرف آن‌ها را قبل از ۱۶ سالگی آغاز می‌کنند. بالاترین نرخ مصرف این مواد در میان گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ ساله می‌باشد و گروه سنی ۲۶ تا ۳۶ ساله‌ها در رده دوم قرار دارند. در واقع بسیاری از جوانان، مصرف استروئیدها را خطر جدی برای سلامتی نمی‌دانند و از مضرات آن غافل‌اند.مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند به اعتیاد به آن منجر شود و عوارض جبران ناپذیری برای فرد مصرف کننده به همره داشته باشد، ترک استروئید در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد ایران تحت نظر مشاورین روانپزشکی و روانشناسی و پزشکان متخصص انجام میگیرد.

استروئیدها چگونه مصرف می‌شوند؟

استروئیدها معمولاً به شکل قرص یا کپسول است که از راه دهان استعمال می‌شوند. این قرص و کپسول‌ها ممکن است به رنگ‌ها و شکل‌های متنوع در بسته‌های مختلف در بازار دیده شوند. برخی استروئیدها نیز به شکل آمپول هستند که از طریق عضلانی تزریق می‌گردند.
گاهی نیز این مواد در داخل ژل‌ها یا کرم‌ها تولید می‌شوند که با مالیدن روی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوز موادی که از سوی سوء‌مصرف‌کنندگان استروئیدها مصرف می‌شود، ۱۰ تا ۱۰۰ برابر دوز داروهایی است که از سوی پزشکان تجویز می‌گردند.
اغلب مصرف‌کنندگان استروئیدها، انواع مختلف این مواد را به روش‌های گوناگون استفاده می‌کنند و مصرف‌کننده یک نوع خاص از استروئیدها نیستند که به آن Stacking می‌گویند.
آن‌ها فکر می‌کنند ترکیب این مواد با یک‌دیگر بهتر از هرکدام به تنهایی عمل می‌کند (نظریه‌ای که هیچ پشتوانه عملی ندارد). اغلب این افراد با این تصور که می‌توانند اثر استروئید روی بدنشان را کنترل کنند، این مواد را در طول چرخه‌های شش تا ۱۲ هفته‌ای مصرف می‌کنند. آن‌ها ابتدا از دوز پایین استروئید شروع کرده و به‌تدریج میزان آن را افزایش می‌دهند، با رسیدن به نیمه چرخه، کم‌کم دوز مصرف را کاهش می‌دهند تا میزان آن به صفر برسد.
آن‌ها معتقدند که با این شیوه سیستم هورمونی بدن به حضور استروئیدها عادت نمی‌کند و از وابستگی به این مواد و عوارض منفی آن روی بدن جلوگیری می‌شود؛ اما این فرضیه از لحاظ علمی تایید نشده است و مصرف استروئیدها به هر روشی می‌تواند آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد.

استروئیدهای آنابولیک چیستند؟

استروئیدها آنابولیک نام موادی ترکیبی است که به صورت طبیعی در محیط وجود ندارند و به شکل مصنوعی توسط انسان ساخته می‌شوند. ساختار شیمیایی استروئیدها مشابه هورمون‌های جنسی مردانه یا آندروژن‌ها می‌باشد. البته این هورمون مختص مردان نبوده و در زنان نیز به میزان کمتری از آن وجود دارد. استروئیدها باعث رشد ماهیچه‌های اسکلتی (اثر آنابولیک یا ماهیچه‌ساز) و رشد صفات جنسی مردانه هم‌چون رویش موی صورت، کلفت شدن صدا و … می‌شوند (اثر آندروژنیک یا مردانه‌ساز).

استروئیدها چه مدت در بدن مصرف‌کننده باقی می‌ماند؟

استروئیدهای آنابولیک با وارد شدن به گردش خون توسط اندام‌های مختلف بدن جذب می‌شوند و چون دفع آن‌ها به کندی صورت می‌گیرد، به مدت طولانی در بدن باقی می‌مانند. معمولاً آزمایش‌های معمولی ادرار و همچنین خون می‌توانند وجود این مواد در بدن فردی که حتی یک‌بار استروئید مصرف کرده است را به خوبی تشخیص دهند. در افرادی که مصرف‌کننده دائمی استروئیدها هستند، حتی پس از گذشت ۶-۳ ماه پس از مصرف، هنوز وجود این مواد در ادرار آن‌ها قابل کشف می‌باشد.

چرا افراد به مصرف استروئیدها روی می‌آورند؟

کسانی که به سوی سوء‌مصرف استروئیدها کشانده می‌شوند، معمولاً در فعالیت‌های مستلزم نیرو و مقاومت درگیر هستند. این افراد مشتمل‌اند بر ورزشکاران رشته دو و میدانی، وزنه‌برداری، کشتی، ورزش‌های رزمی و کسانی که به انجام اعمال غیرمتعارف در زمینه ورزش نظیر پرورش اندام می‌پردازند.وقتی مصرف این مواد به نتایج مثبت و مطلوب فرد مصرف‌کننده مثل بالا رفتن قدرت بدنی، حجیم شدن عضلات و افزایش مقاوت می‌انجامد، تقویت مصرف رخ می‌دهد و سوء‌مصرف آن‌ها شکل می‌گیرد.
برخی دیگر از علل مصرف استروئیدهای آنابولیک به‌ویژه در میان جوانان عبارت است از اعتماد به نفس پایین، اشکال در ظاهر و شکل بدن و بلوغ دیررس است.

در صورت مصرف استروئیدها چه اتفاقی می‌افتد؟

استروئیدها چه زمانی که به صورت خوراکی مصرف می‌شوند و چه زمانی که تزریق می‌گردند، در نهایت جذب خون شده و با گردش خون به سراسر نقاط بدن از جمله مغز و ماهیچه می‌رسند. استروئیدها پس از ورود به اندام‌ها، وارد سلول‌های آن شده و با چسبیدن به پروتئین موجود در مایع درون سلولی، خود را به هسته آن می‌رسانند. سپس روی کارکرد اغلب اندام‌ها اثر گذارده و می‌توانند کبد، کلیه‌ها، قلب و مغز تحت تأثیر قرار دهند.

عوارض استفاده از آمپول بدنسازی در مردان

کاهش تعداد اسپرم
درد هنگام ادرار کردن
بزرگ شدن سینه مردان
کاهش باروری
این عوارض در زنان به صورت زیر خود را نشان میدهند:

موی زاید
بهم خوردن سیکل
بزرگ شدن کلیتوریس
کلفت یا بم شدن صدا
کوچک شدن سینه
ناباروری

عوارض مشترک تزریق آمپول بدنسازی در مردان و زنان بدین شرحند:

آکنه
نفخ
بالارفتن فشارخون
اختلال عملکرد و سرطان کبد
افزایش کلسترول خون
کاهش ایمنی بدن
اختلال عملکرد کلیه
بیخوابی
ایجاد لخته و سکته قلبی
عفونت دستگاه ادراری
سردرد شدید
کند شدن یا توقف رشد استخوانی
عوارض تزریق با سرنگ مشترک مثل ایدز یا هپاتیت

اثرات این داروها بر سلامت روان

هرگاه سطح هورمون رشد تستوسترون در بدن افزایش یابد، موجب پرخاشگری و خشونت می گردد. هنگام استفاده نامناسب از این داروها علائم ذکر شده در این افراد با شدت بیشتری مشاهده می گردد. سایر علائم شامل اضطراب، افسردگی، نوسانات خلقی، بدبینی، سرخوشی، بیش‌فعالی و حتی خودکشی است. از طرفی، مصرف طولانی مدت استروییدها اعتیاد به این مواد را به همراه دارد به طوری که افراد در صورت عدم مصرف این داروها، دوره های اضطراب و بیقراری یا افسردگی، خستگی، تحریک‌پذیری و بی‌خوابی را تجربه می‌کنند.

آیا مصرف استروئیدها ممکن است به اعتیاد به سایر مواد منجر شود؟

بله، گاهی مصرف‌کنندگان استروئید برای کاهش پیامدهای منفی ناشی از مصرف این مواد مثل افسردگی، به سوی سایر مواد از جمله تریاک و هروئین کشیده می‌شوند. برای مثال مطالعه‌ای روی معتادانی که برای ترک هروئین و ترک تریاک مراجعه کرده بودند، نشان داد که حدود ۱۰ درصد این افراد پیش از این‌که به مصرف مواد مخدر بپردازند، مصرف‌کننده استروئیدها بوده‌اند و از بین این افراد، ۸۶ درصد آن‌ها مصرف افیون‌ها را برای کاهش بی‌خوابی و بی‌قراری ناشی از مصرف استروئیدها آغاز کرده بودند.

مصارف پزشکی آمپول بدنسازی

استروییدهای انابولیک از سال ۱۹۳۰ به صورت مصنوعی ساخته شدند و امروزه در درمان‌های پزشکی جهت تحریک رشد عضله، تحریک اشتها، القا بلوغ و درمان ضعف های مزمن در بیماری‌هایی مانند سرطان و ایدز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است بدانید این دسته از انواع آمپول بدنسازی در صورتی که تحت نظر دقیق پزشک و با دوز مناسب تجویز شود می‌توانند برای شما مفید باشند و توصیه اکید می‌شود از مصرف خودسرانه این داروها با توجه به عوارض گسترده و احتمالاً غیرقابل برگشت پرهیز شود. در ورزشکاران این داروها فقط با نظر پزشک متخصص مربوطه قابل استفاده است و استفاده از این آمپول بدنسازی بدون تجویز پزشک خطرات غیر قابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.

اگر فردی بخواهد مصرف استروئیدها را ترک کند، چه باید بکند؟

خطرناک‌ترین علامت محرومیت از استروئیدها که پس از قطع مصرف مداوم آن‌ها ظاهر می‌شود، افسردگی شدید است چون در اغلب موارد ممکن است منجر به خودکشی و یا آسیب زدن به خود یا دیگران گردد. بنابراین قطع مصرف استروئید در صورتی که فرد به آن وابسته شده باشد، نیازمند مشورت با افراد متخصص و استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره، روانکاوی و درمان خدمات شناختی درمانی در این زمینه است. اگر افسردگی پس از ترک، تحت درمان و یا دارو درمانی قرار نگیرد، ممکن است به صورت یک اختلال مزمن درآمده و حتی پس از گذشت یک سال از ترک استروئید هم هنوز دوام داشته باشد.

متخصصان بر این عقیده‌اند که درمان سوء‌مصرف استروئیدها در بسیاری از مصرف‌کنندگان تنها با استفاده از رویکرد درمان حمایتی امکان‌پذیر خواهد بود. بیماران باید آموزش ببینند که چگونه با علائم روانی و رفتاری دوران ترک اعتیاد مقابله نمایند. باید به آنان اطمینان داد که علائم روانی پس از قطع مواد از بین خواهند رفت. در صورتی که شدت یا مدت دوام این علائم زیاد باشد، ممکن است به دارو درمانی نیاز گردد.
بسیاری از داروهایی که برای ترک استروئیدها داده می‌شوند به منظور بازگردانی سیستم هورمونی بدن به وضعیت طبیعی آن تجویز می‌گردند. ممکن است داروهایی نیز برای کنترل علائم دوران محرومیت از استروئیدها مثل افسردگی، سر درد و دردهای ماهیچه‌ای و مفصلی برای بیمار درنظر گرفته شود. برخی از بیماران که نشانه‌های رفتاری شدید دارند، ممکن است تحت رفتار درمانی نیز قرار بگیرند.

آیا استروئیدها واقعاً باعث قوی‌تر شدن بدن می‌شوند؟

شاید شما عکس‌های زیادی از ورزشکارانی را دیده باشید که با استفاده از استروئیدهای آنابولیک، ماهیچه خود را پرورش داده و بدنی به ظاهر تنومند و قوی پیدا کرده‌اند. اما آیا حقیقت همان است که از ظاهر بیرونی این افراد نمایان است؟ خیر، بسیاری از این افراد علی‌رغم داشتن ظاهری قوی، از ضعف‌های درونی بدن رنج می‌برند. برای مثال استروئیدها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف ساخته و مکانیسم‌های دفاعی بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها را مختل نمایند. آن‌ها همچنین می‌توانند به آسیب‌های کبدی و سرطان کبد حتی در افراد جوان منجر شوند. این مواد رشد استخوانی را در نوجوانان مختل کرده و ممکن است مانع از آن شوند که فرد به رشد بهنجار خود در دوران بزرگ‌سالی برسد. در بزرگ‌سالان نیز مصرف این مواد می‌تواند روی استخوان‌ها تأثیر گذارده و پوکی استخوان ایجاد کند.

هورمون های استروئیدی

نوعی آمپول بدنسازی که از هورمون جنسی مردانه مشتق شده و برای تقویت عضلات استفاده می شود غیرقانونی است. وجود این مواد در خون و ادرار ورزشکاران به عنوان دوپینگ محسوب می شود. استفاده از این آمپول بدنسازی به خصوص در خانم ها باعث ریزش موی سر، عضلانی شدن بیش از حد و به صورت مردانه، پرمویی، اختلال سیستم باروری و بم شدن صدا می شود.گاه این عوارض حتی بعد از قطع مصرف داروها نیز باقی خواهد ماند. استفاده از آمپول بدنسازی در مردان هم با وجود اینکه این مواد مشتقات تستسترون هستند، با توجه به اینکه سرکوب سیستم ترشح هورمون مردانه درونی را به همراه دارند، باعث کوچک شدن بیضه ها و بیماری پروستات می شود. علاوه بر این، عوارض کبدی مثل سرطان های کبدی و عوارض روانی شدید این داروها تا سال ها بعد بیمار را آزار خواهند داد.

تزریق انسولین برای افزایش انرژی

انسولین جزو داروهای بیماران دیابتی است که بدن آنها به طور طبیعی قادر به ترشح این هورمون نیست. برخی ورزشکاران علاوه بر سوماتریپتان (هورمون رشد) انسولین را هم به کار می گیرند تا اینکه اثر هورمون رشد را بهبود بخشند.افراد عادی احتمال دارد با یک بار تزریق انسولین دچار افت قند خون شدید و شوک هیپوگلیسمی ناشی از آن شوند، به کما بروند و هیچ وقت از این کما زنده و سالم بیرون نیایند. به این ترتیب تزریق انسولین به هیچ فرد سالمی صرفا برای افزایش حجم یا انرژی توصیه نمی شود.

زمانیکه فردی خودسرانه شروع به مصرف استروئیدهای آنابولیک می کند، تعادل کلسترول خونش به هم می ریزد. از طرف دیگر، این کار می تواند خشکی و شکنندگی عروق خونی را به دنبال داشته باشد. همچنین استروئیدها می توانند منجر به پارگی مویرگ ها و افزایش فشار خون شوند. گاهی این افزایش فشار خون تا ابد با فرد باقی خواهد ماند. مصرف مداوم انواع استروئیدها افزایش چربی بد و تری گلیسرید خون و کاهش چربی خوب خون را در پی خواهد داشت. با این حساب تمام این عوامل دست به دست هم می دهند و زمینه ابتلای فرد به بیماری مزمن و ناگهانی قلب و عروق را فراهم می کنند.

پمپاژهای خطرناک در اثر تزریق آمپول بدنسازی :بدنسازان همیشه از پمپاژ خونی عضلانی یا اصطلاحا دم کردن بدن به عنوان یکی از نشانه های برنامه تمرین خوب استفاده می کنند، در حالی که پمپاژ خونی ضمانتی برای رشد عضلات نیست بلکه تنها یک نشانه است برای اینکه متوجه شوید آیا بدن به تمرین پاسخ و واکنش لازم را نشان داده یا اینکه دچار تمرین زدگی و تمرین بیش از حد شده است.وقتی که بعد از انجام چند ست تمرینی عضلات تان سرشار از خون می شوند و دم می کنند، متوجه خواهید شد که تمرین در روند درستی قرار دارد ولی متاسفانه بعضی از افراد از این مسئله سوء برداشت داشته اند و به تازگی دارویی تحت عنوان پمپاژ خونی را وارد بازار کرده اند؛ به صورتی که ورزشکار این دارو را قبل از شروع تمرین مصرف می کند و ضربان قلب و فشار خونش بالا می رود، سپس شروع به تمرین می کند که متاسفانه باید گفت این روش بسیار خطرناک است و می تواند فرد را دچار عوارضی همچون ایست قلبی، آسیب رساندن به کبد و کلیه کند.

 

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر