یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

پاسخ سوالها درباره روغن کرچک قبل از رادیوگرافی

عکس, پاسخ سوالها درباره روغن کرچک قبل از رادیوگرافی

همان طور که می دانید پیش از رادیو گرافی از شما خواسته می شود که روغن کرچک میل کنید. هدف از خوردن روغن کرچک تخلیه کامل روده است و روغن کرچک یکی از قوی ترین ملین هاست.

چرا باید روده ها تخلیه شوند ؟  تا موانع تصویری که کلیهها، دستگاه صفراوی و غیره را میپوشاند از سر راه برداشته شوند، اهمیت این موضوع در مواردی که منظور عکسبرداری سنگریزههای ادراری و یا حدود و اندازه اعضای داخل شکمی است بیشتر مشخص میگردد.

چقدر روغن کرچک باید مصرف شود ؟ میزان و نحوه خوردن مسهلها برحسب وزن، سن، جنسیت و چگونگی حال عمومی و وضع بیماری تغییر میکند.‏در مواقع ابتلا به یبوست‌های موردی مصرف حداقل ۴ عدد کپسول کرچک با یک لیوان آب ولرم می‌تواند درمان موثری برای رفع یبوست باشد. همچنین میزان مصرف روغن گیاه کرچک به عنوان مسهل در بزرگسالان ۱۵ الی ۶۰ میلی‌لیتر توصیه می‌شود و چنانچه برای درمان یبوست حاد و یا به عنوان ملین استفاده شود مقدار مصرف آن ۱۰ گرم می‌باشد.

چقدر طول می کشد تا روغن کرچک اثر کند ؟  زمان اثر روغن کرچک معمولا ۲ تا ۶ ساعت پس از مصرف است که تا چند بار مدفوع فراوان دفع می‌گردد.

آیا مصرف این روغن عوارض دارد ؟ مصرف این کپسول در دوزهای توصیه شده توسط پزشک و در کوتاه مدت عوارض جانبی ندارد. مهم‌ترین عارضه مصرف طولانی مدت این دارو مختل شدن حرکات طبیعی روده و ایجاد حالت وابستگی به ملین برای اجابت مزاج است.

چه کسانی نباید این روغن را مصرف کنند ؟

منع مصرف در دردهای شکمی با منشاء ناشناخته

منع مصرف در بیماری‌های التهابی حاد روده

منع مصرف در بیماری‌ انسداد روده

منع مصرف در  آپاندیسیت

از نظر علمی روغن کرچک در بدن چکار می کند ؟ با مصرف خوراکی این روغن در اثر مخلوط شدن آن با صفرا و آنزیم‌های لوزالمعده و اثر لیپاز، اسید ریسینولئیک از تری گلیسرید مربوطه آزاد می‌گردد که دارای خاصیت anti-absorptive و Secretogogic می‌باشد. مقدار کمی از آن از دستگاه گوارش جذب شده و مانند دیگر اسیدهای چرب، متابولیزه می‌گردد و بقیه‌ در روده‌ کوچک با سدیم و پتاسیم تشکیل نمک‌های ریسینولئات داده و با ایجاد خاصیت صابون (کاهنده‌ کشش سطحی) در لوله‌ گوارش و در سطح مخاطی اثر خود را اعمال می‌کند. الکترولیت‌ها از طریق فشار اسموتیک، آب را به داخل مجاری ژوژونمی و ایلئومی انتقال داده و باعث افزایش نرم شدن محتوای مجاری می‌شوند. این اثر با اثر اسید ریسینولئیک بر روی عضله صاف روده‌ای توام گشته و ضمن تسریع جریان محتوای روده، فرصت جذب آب و الکترولیت‌ها را کاهش می‌دهد. اسید ریسینولئیک مخاط کولونی را مشابه مخاط روده‌ کوچک، تحت تاثیر قرار داده و با تجمع بیش از حد مایع در روده‌ بزرگ باعث ایجاد مدفوع آبکی و دفع آسان آن می‌گردد.

خواص روغن کرچک برای لاغری
مصرف روغن کرچک به صورت خوراکی باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. روغن کرچک به عنوان مسهل عمل می‌کند و معده و روده را پاکسازی می‌کند و از این طریق به لاغری کمک می‌کند.علاوه بر مصرف خوراکی روغن کرچک، مصرف موضعی این روغن نیز به لاغری کمک می‌کند. یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را گرم کنید، روی شکم خود را با این روِن کرچک گرم شده ماساژ دهید، با این‌ کار چربی اضافی دور شکم آب شده و باعث درمان چاقی شکم می‌شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر