یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

پرورش گل داوودی و اطلاعات مفید درباره آن

عکس, پرورش گل داوودی و اطلاعات مفید درباره آن

گل داوودی با نام گیاه شناسی chrysanthemum spp یکی از گلهای محبوب زینتی است که در این پست آموزش پروش آن را برای شما قرار داده ایم.اگر قصد دارید که این گیاه را در گلدان بکارید ترکیبی از خاک لوم و شن بهترین خاک برای پرورش می باشد ولی میتویند از ترکیب خاک باغچه+خاک برگ+کوددامی به نسبت مساوی برای خاک کاشت استفاده کنید. ولی حتما اگر قصد کاشت در فضای باز را دارید روی بذرها از کود دامی پوسیده استفاده کنید.

نیاز آبی گل داوودی
این گیاه به آبیاری مدام نیاز دارد و حتما باید محل کاشت مرطوب باشد پس اگر در باغچه گیاه را کاشته اید حتما هر روز عصر یا صبح گیاه را آبیاری کنید و اگر در گلدان اقدام به کاشت نموده اید حتما خاک را مرطوب نگهدارید ولی باتلاقی نکنید. البته میتوایند از غبارپاشی هم هر روز برای تامین رطوبت استفاده کنید ولی غبارپاشی را به هیچ وجه هنگام ظهر انجام ندید.

نور مناسب
این گیاه به نور کامل خورشید نیاز دارد ولی اگر نور کافی برای گیاه فراهم نکنید غنچه های آن باز نخواهند شد پس اگر در گلدان اقدام به کاشت میکنید حتما فکر نور باشید.بهترین محل برای کسانی که در گلدان این گیاه رو میکارند پشت پنجره جنوبی هست.

دما متناسب
چون این گیاه دارای گونه های مختلفی می باشد پس شرایط دمامی متفاوتی هم برای رشد نیاز دارد پس سعی کنید گونه ای را انتخاب کنید که با شرایط محیط زندگی شما سازگارتر باشد، اما نیاز دمای این گیاه بین ۱۰ الی ۲۷ درجه مغییر می باشد.

معمولا به سه طریق نشاء گل داودی را می توان تهیه کرد :

روش اول
خود پاجوش را از کنار بوته مادر با ریشه هایی که تولید کرده جدا و در داخل گلدان یا زمین اصلی می کارند.اغلب مشاهده شده که انواع بیماریها از طریق خاک به گیاهان جدید منتقل می شود.پس ازدیاد بطریقه پاجوش ریشه دار بصلاح و مصلحت تولید کنندگان نمی باشد.

روش دوم
پاجوش های سالم را انتخاب کرده و سر و ته پاجوش را قطع نموده و به اندازه ده یا پانزده سانتیمتر از قسمت ساقه مانند قلمه استفاده کرده و در داخل خاک گلدان یا خزانه انتظار گلخانه و یا هوای آزاد به نگهداری و پرورش قلمه های کاشته شده مطابق معمول باغبانی مبادرت می ورزند.

روش سوم
پس از قطع ساقه های چیده شده گل آنچه که در خزانه ها یا گلدانها از بوته گل داودی باقی می ماند،برای استفاده قلمه مناسب است و قلمه ها را باید بالاتر از زمین و بطول بیست سانتیمتر قطع نموده مطابق معمول قلمه طوری سر و ته آنرا آماده نمود که مقطع آن زیر جوانه واقع شده و طولش در حدود ۱۰ سانتیمتر و برگها نه قطع و نه کوتاه گردد و کاملا سالم و شفاف باشد.قلمه های بدست آمده را می توان در داخل خاک گلدان و یا خزانه ها در هوای آزاد کاشت.
پس از تقریبأ سه چهار هفته قلمه ها ریشه دار می شوند و در این موقع هریک از آنها را باید در گلدان جداگانه و یا باغچه های آماده شده برای پرورش گل نشاء کرد.

روش نگهداری و تکثیر گل داوودی در گلدان و آپارتمان
گل داوودی در طب سنتی
در طب سنتی برای گیاه داودی که با گیاهانی چون بابونه بزرگ (chrysanthemum parthenim) و تانه‌زی در یک جنس طبقه‌بندی می‌شود، خواص متنوعی بر می‌شمرند. از جمله این گیاه را برای رفع سینه‌درد، تسکین سردرد، درمان دیابت، کاهش فشار خون و غیره مفید می‌دانند. دم‌نوش گیاه داودی در چین به عنوان نوشیدنی‌ای تابستانه بسیار محبوبیت دارد.

در چین از دمنوش یا چای گل‌های داوودی استفاده می‌شود. متخصصان طب سنتی باور دارند که گل‌های این گیاه خواص بسیاری برای سلامتی جسم و روح دارد. از جمله خواص چای این گیاه، تاثیرات مثبتی است که بر سیستم قلبی عروقی می‌گذارد. علاوه بر این در بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا، پاکسازی خون، سلامت کبد، مفید برای فشار خون بالا و بهبود سیستم تنفسی نقش دارد.

تعذیه و کوددهی
اگر این گیاه را در داخل گلدان کاشتید سعی کنید از دودهای ازت و پتاس بالا برای گلدهی استفاده کنید برای استفاده هر هفته یکبار کافی خواهد بود ولی اگر در باغچه کاشته باشید همون ابتدای کاست از کود دامی پوسیده استفاده کرده باشید کافی هست.اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستنید که میخواهید مزرعه گل داوودی داشته بشاید پس نیاز اساسی به کود کامل (ازت + فسفر + پتاس ) خواهید داشت. ولی توصیه می شود که از میان آنها کود ازت دار ( اوره ) بیشتر استفاده کنید.چون مقدار کود لازم بازهم با ارقام گل داودی ارتباط مستقیم داشته و بعضی از آنها نسبت به کم یا زیاد شدن کود حساسیت نشان میدهند بهتر است باغبانها با متخصصین مربوطه در این مورد مشاوره نمایند.

هرس گل داوودی:اگر گل داوودی را به حالت خود رها کنید و هیچ هرسی انجام ندهید ، سر شاخه های زیادی از ساقه اصلی منشعب شده و در نتیجه تعداد گلها فراوان خواهد شد و اندازه هر گل کوچک مشود بطوریکه از یک ساقه اصلی که از ریشه خارج شده در حدود ده پانزده شاخه جدید بوجود آمده و حالت یک دسته گل را خواهد اشت برای اینکه یک گل بزرگ و خوشگل داشته باشید حتما هرس را خود انجام دهید.البته این بستگی به سلیقه شما دارد که آیا دست گل دوست دارید یا گل های توپل و کاملا هرس کردن سلیقه ای می باشد. برای اینکه گل داودی ( تک گل ) زودتر داشته باشید کافیه که فقط یک بار پایانه ( جوانه انتهایی ) قطع بکنید.

گل­های داوودی تزئینی: این نوع از گل‌های داوودی در اندازه‌های مختلفی رشد می‌کنند. گلبرگ‌های این نوع گل کوتاه هستند و در قسمت پایین دارای خمیدگی ملایم هستند. این نوع گل‌ها دارای ساقه‌ها و شاخه‌های بلند هستند و ارتفاعی بیشتر از ۱۲سانتی متر دارند. به دلیل زیبایی انتخاب مناسبی برای کاشت در گلدان هستند.

گل داوودی پومون
غنچه هایی کوچک دارد که معمولاً قسمت بالای گل در اوایل مسطح است اما به مرور مدور می شود. گلبرگ های این نوع گل به شکل منظم و مرتبی خمیدگی دارند و مرکز گل توپر و پوشیده است.

گل داوودی خار
شکلی مدور دارد و از نظر ظاهری شبیه برخی از قلم موهای هنرمندان نقاش است و اندازه گل آن کمتر از ۵ سانتیمتر است .

گل داوودی قاشقی
گلچه های آن شبیه قاشق هستند یعنی در انتها کمی متورم می باشند و مرکز گلها مسطح و قابل مشاهده است و اندازه گلها معمولاً ۱۰ سانتیمتر و یا بیشتر می باشد .

گل داوودی خمیدگی منظم
غنچه این گل شبیه یک توپ کوچک است که حدود ۱۵-۱۰ سانتیمتر قطر دارد .

گل­های داوودی با شکوفه‌های تکی: این نوع از گل‌های داوودی به دلیل داشتن گلبرگ‌های سفید و مرکز زرد آن شباهت زیادی به گل مروارید دارد با این تفاوت که مرکز این نوع داوودی نسبت به گل مروارید بزرگتر است و گلبرگ‌های آن با فاصله مساوی در اطراف قرار گرفته اند. این نوع از گل‌های داوودی گاهی روی یک شاخه فقط یک گل باز می‌کنند و گاهی نیز بصورت خوشه‌ای رشد می‌کنند.

گل داوودی تیغی شکل
گل­های داوودی تیغی شکل : یکی از انواع دیگر داوودی شبیه گلبرگ‌هایی تیغی شکل است. گلبرگ‌های این گل بسیار باریک هستند و برخی از آن‌ها در انتها جمع می‌شوند و دارای کمی انحنا هستند.

گل داوودی عنکبوتی
گل­های داوودی عنکبوتی: این نوع از گل‌ها دارای گلبرگ‌هایی بلند و باریک هستند و شباهت زیادی به پای عنکبوت دارند به همین دلیل به آنها گل‌های عنکبوتی گفته می‌شود. گلبرگ‌های این نوع گل بلند و بسیار ظریف هستند و انتهای آن‌ها دارای خمیدگی قلاب شکل است.

گل داوودی آنمون
گل­های داوودی آنمون: این نوع از گل‌ها در قسمت مرکزی گل دارای برجستگی وبرآمدگی می‌باشد و گلبرگ‌ها دور این برجستگی را احاطه کرده‌اند. گلبرگ‌های این نوع گل کمی بزرگتر از انواع دیگر گل داودی هستند.

گل داوودی پامپون
گل­های داوودی پامپون: این نوع گل‌ها کره‌ای شکل و مدور هستند و گلبرگ‌هایی کوتاه دارند. گل‌های پامپون در ابتدای رشد کمی مسطح و صاف هستند اما وقتی بالغ می‌شوند کاملا گرد و مدور می‌شوند. این نوع از داوودی دارای گلبرگ‌هایی با خمیدگی منظم و مرتب با مرکزی تو پر است و در اندازه‌های مختلفی رشد می‌کند.

گل داوودی رفلاکس
گل­های داوودی رفلاکس: گلبرگ‌های این نوع گل دارای منحنی هستند و اغلب به سمت عقب خم شده‌اند. قسمت بالای گل تو پر است و گلبرگ‌ها به شکل نامنظمی اطراف غنچه را احاطه کرده‌اند.

گل داوودی قلم مویی
گل­های داوودی قلم مویی: یکی از انواع داوودی است که شکلی شبیه به قلم هنرمندان نقاش دارد. این نوع گل دارای گلبرگ‌های لوله‌ای و مدور است که می‌توانند صاف، آویزان یا پیچ خورده باشند.

کاشت گل داوودی:گل داوودی به دو طریق در هوای آزاد و در گلخانه کشت می شود که هرکدام از آنها را بصورت گلدانی و با هوای آزاد می توان پرورش داد.
اگر بخواهیم از گل داودی در پائیز استفاده کنیم ، احتیاج به گلخانه ندارد و کاشت و برداشت آن در زمین و هوای آزاد امکان پذیر بوده و عملیات ازدیاد هم در هوای آزاد صورت می گیرد و اگر بخواهیم در زمستان استفاده کنیم ، کاشت و داشت آن احتیاج به گلخانه دارد.بعضی از تهیه کنندگان گلهای داودی در سه ماهه اواخر پائیز و زمستان از پوشش نایلونی استفاده می کنند که البته این موضوع به عوامل طبیعی و شرایط اقلیمی مکان بستگی دارد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر