یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

پنیر بلو چیز چیست و موارد مصرف آن

عکس, پنیر بلو چیز چیست و موارد مصرف آن

این پنیر در تهیه ی انواع سس ، ساندویچ ، غذاهای حاوی تخم مرغ و گوشت ،سالاد و یا به همراه میوه هم استفاده می شود که البته بیشترین مصرفش در سالاد یا به عنوان پیش غذا استفاده می شود.در حال حاضر انواع زیادی از بلوچیز در بازار موجود است و بافت و طعم آن‌ها با هم متفاوت است. به عنوان مثال، پنیر بلوچیز ورقه‌ای، چرب، شور، تند، نرم، کرمی، و غیره، انواع متفاوت و امروزی این پنیر هستند. مدل‌های اولیه پنیر بلوچیز در کشور فرانسه و ایتالیا تولید می‌شدند و سپس مدل‌های بعدی در سراسر اروپا و آمریکای شمالی تکامل یافتند.

این  پنیر نوعی پنیر نرم فرانسوی است که به دلیل رگه های آبی رنگی که از کپک خوراکی آبی رنگ در آن استفاده می شود به این نام معروف است این پنیر از شیر گاو گوسفند یا بز تهیه می شود و دارای ارزش غذایی معادل ۱۰ تا ۱۲ کیلو گرم شیر می باشد . سرشار از مواد معدنی / فسفر و کلسیم است . طعمی قوی و بوی تندی دارد.

پنیر بلوچیز چگونه درست می‌شود؟

برای درست کردن بلوچیز، در ابتدا شیر خام پاستوریزه می‌شود و پس از آن، اسیدی شدن زمانی حاصل می‌شود که یک نوع میکروب برای تبدیل کردن لاکتوز به اسید لاکتیک اضافه می‌شود. در این حالت شیر از حالت مایع به حالت جامد تغییر پیدا می‌کند. برای کمک به انعقاد شیر، مایه ماست به این مواد اضافه می‌شود و برای آزاد کردن آب پنیر نیز دلمه‌ها برش داده می‌شوند. سپس دلمه‌های از مایع جدا شده و به شکل گرد درمی‌آیند.

در مرحله بعدی، قارچ پنیسیلوم بر روی پنیر ریخته می‌شود و برای جلوگیری از هدر رفتن پنیر، کمی نمک به آن اضافه می‌شود. بعد از انجام دادن این مراحل، پنیر برای مدت ۶۰ تا ۹۰ روز به حال خود رها می‌شود تا کمی کهنه بشود. در روزهای اولیه این دوره، با استفاده از یک سیخ از جنس استیل ضد زنگ به پنیر ضربه زده می‌شود، تا اکسیژن در آن جریان پیدا کند و فرآیند کهنه شدن پنیر زمان کمتری ببرد. این فرآیند، سوزن زدن نامیده می‌شود و اولین رگه‌های کپک آبی رنگ بلوچیز، در این مرحله نمایان می‌شوند. این فرآیند بافت پنیر بلوچیز را نرم می‌کند و طعم متمایزی در آن ایجاد می‌کند.

در حالی که فرآیند سوزن زدن و کشت کپک بر روی عطر و طعم نهایی بلوچیز تاثیر بسیاری دارند، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، نوع شیر استفاده شده (گاو ، گوسفند یا بز) برای درست کردن پنیر بلوچیز، غذاهایی که حیوانات قبل از دوشیده شدن شیرشان می‌خوردند، و روش‌های متفاوت تولید پنیر که توسط هر برندی استفاده می‌شود، باعث می‌شود که هر مدل پنیر بلوچیز در سر تا سر جهان، طعم متمایز و منحصر به فرد خود را داشته باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر