یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

چاق شدن با دگزامتازون به چه قیمتی

متاسفانه دگزامتازون یکی از داروهایی است که در بین بدنسازان و مردم عادی برای چاق شدن مصرف زیادی دارد. خیلی از افراد از این کورتون خطرناک برای چاق شدن و افزایش اشتها استفاده میکنند و از عوارض آن بی خبر هستند. این داروی خطرناک در شکل های مختلف الگزیر، قرص، قطره، آمپول و پماد در داروخانه ها به فروش می رسد. واقعیت این است که دگزامتازون علاوه بر اینکه اشتها را زیاد می کند، از طریق ایجاد تورم در بدن، شما را چاق می کند. در حقیقت یکی از عوارض استفاده زیاد از کورتون ها گرد شدن و پف کردن صورت است که به دلیل تورم تدریجی در بدن و افزایش میزان چربی است. در نتیجه بیمار احساس می کند که چاق و قوی بنیه شده است. اما حقیقت این است که تمام کورتون ها در استفاده مکرر باعث تحلیل رفتن عضلات و پوکی استخوان می شوند.با توجه به اینکه دگزامتازون جزء قوی ترین کورتون هاست بالطبع عوارض این داروها که در ابتدای بحث در مورد آنها صحبت شد با مصرف مقادیر کمتر دگزامتازون ممکن است اتفاق بیفتد.
دگزامتازون دارویی از خانوادهٔ کورتیکواستروئیدهاست که در موارد آلرژی، بیماری‌های پوستی، اختلالات غدد درون ریز، مشکلات گوارشی، اختلالات خونی، بدخیمی‌ها، مشکلات سیستم عصبی، بیماری‌های چشمی، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های روماتوئیدی کاربرد دارد.
عوارض جانبی مربوط به دگزامتازون
تغییر در بینایی
تورم
افزایش وزن سریع
سردرد
تهوع و…
مکانیسم افزایش وزن ناشی از دگزامتازون
دگزامتازون موجب افزایش اشتها و احتباس مایعات می‌شود.مطالعاتی نشان داده است که دگزامتازون سبب افزایش قابل توجه سطح سرمی لپتین در افراد چاق می‌شود چراکه ترشح لپتین به شدت وابسته به توده چربی است و در فردی که چاق است این دارو می‌تواند افزایش زیاد سطح سرمی لپتین را به دنبال داشته باشد و در فردی که دارای توده کمی از چربی است سبب کاهش غیر مستقیم سطح سرمی لپتین می‌شود.لپتین هورمونی است که توسط بافت چربی ساخته می‌شود و در خون رها می‌شود. این هورمون سبب کاهش اشتها می‌شود. در افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند این هورمون به میزان بیشتری ترشح می‌شود اما اگر افزایش وزن به میزان زیادی باشد ترشح این هورمون هم سرکوب می‌شود.تمام نکات گفته شد تا بگوییم این افزایش وزن به میزان زیادی به شرایط بدنی خود فرد مرتبط است؛ دلیل افزایش وزن می‌تواند تجمع مایعات در بدن شما باشد اما توجه به این نکته ضروری است که در فردی با توده چربی بالا مصرف دگزامتازون با ترشح بیشتر لپتین، می‌تواند مقداری کاهش وزن را سبب شود. پس تغییرات وزنی فرآیندی از اتفاقاتی است که در بدن شما رخ می‌دهد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر