چرا کولر خودروی من سرد نمی کند و راه حل های جادویی
مشکل بزرگ خودروهای ایرانی در کولر های آن هاست . کولرهایی که به محض روشن شدن باعث بالا رفتن آمپر می شوند یا اینکه خوب خنک نمی کنند و باد گرم به داخل می دهند . یکی از مهمترین دلایل گرم شدن باد کولر ماشین، رانندگی کردن تخته گازه. اکثر ماشینها موقعی که پدال گاز تا انتها فشرده میشه، کولر رو قطع میکنند! معمولا خیلی از رانندهها به دلیل شتاب و قدرت کمتر اتومبیل، ترجیح میدن از دندههای سبکتر استفاده کنند و در این شرایط راننده مجبور میشه پاش رو تا انتها روی پدال گاز فشار بده؛ بنابراین حرکت در حالت تخته گاز در این نوع رانندگی اجتناب ناپذیره.
یکی از قطعات سیستم خنک کننده اتومبیل، کندانسور یا رادیاتور کولره. گاز کولر بعد از عبور از کمپرسور فشرده و مایع میشه. از اونجایی که رادیاتور کولر در جلوی اتومبیل و رادیاتور آب قرار داره، ذرات خاک، حشرات، تکههای گیاهان و…. باعث کثیف شدن و گرفتگی شبکههای خارجی رادیاتور کولر میشن. کثیف بودن کندانسور کولر ماشین، باعث گرم شدن و ایجاد مشکل در عملکرد کولر و بالا رفتن آمپر آب خودرو در ترافیک و سرعتهای پایین میشه. بنابراین بهتره هر سال با شروع فصل گرما، کندانسور کولر ماشین تون رو تمیز کنید.
خرابی یا تنظیم نبودن دریچههای کنترل سرما سیستم کولر ماشین باعث مخلوط شدن هوای گرم و سرد و در نتیجه کاهش سرمای کولر در تابستان میشه. در اکثر اتومبیلهای امروزی دریچههای کولر بهصورت الکترونیکی کنترل میشن. فرمان الکترونیکی به یک موتور گیربکسی کوچک منتقل شده و دریچهها رو باز و بسته میکنند. هر چند کنترل کنندههای الکترونیکی بسیار دقیق عمل میکنند اما در مواردی هم دچار اشکال شده و راندمان کولر رو تحت تاثیر قرار میدن.
از طرفی اکثر دریچهها بهوسیله فوم، ابر و یا واشرهای لاستیکی آببندی میشن. این مواد پس از چند سال خواصشون رو از دست میدن و نمیتونند دریچهها رو به خوبی آببندی کنند در نتیجه باعث نشتی هوای گرم در تابستان و هوای سرد در زمستان میشن. برای رفع اشکال تنظیم نبودن دریچههای کولر باید به افراد متخصص در زمینه سرویس کولر ماشین مراجعه کرد.
تقریبا ترموستات کولر تمام اتومبیلها داخل اتاق هستند. اتومبیلهایی که سیستم ایرکاندیشن اتوماتیک دارند، معمولا دو ترموستات در اتاق دارند که یکی بر روی اواپراتور و اون یکی پشت قسمتی از داشبورد جاسازی شده. ترموستات کولر بعد از رسیدن دمای اواپراتور به نزدیک صفر درجه، کمپرسور رو قطع میکنه. این مکانیزم برای جلوگیری از یخ زدن اواپراتور طراحی شده؛ چرا که در صورت یخ زدن اواپراتور حجم هوای خروجی از دریچهها بهشدت کم شده و دما بالا میره. خرابی ترموستات ممکنه باعث کارکرد بیش از حد کمپرسور و یخ زدن اواپراتور، قطع شدن کامل یا زود هنگام کمپرسور بشه. در صورت قطع شدن زود هنگام، باد خروجی کولر به اندازه کافی سرد نمیشه و معمولا کمپرسور در مدت زمانهای کوتاه قطع و وصل میشه.
سنسور فشار گاز کولر که معمولا تعمیرکاران بهش فشنگی کولر میگن، یکی از قطعات مهم کولر ماشین هست. فشنگی کولر یک میکروسوئیچ فشار سنج چند حالتهست که در مسیر پر فشار کولر قرار داره. اگر فشار گاز داخل سیستم از حد معینی کمتر باشه، سنسور فشار گاز، اجازه روشن شدن به کمپرسور کولر رو نمیده و در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار هم کمپرسور رو قطع میکنه. یکی دیگه از وظایف فشنگی کولر، روشن کردن دور تند فن کندانسوره. خراب شدن سنسور فشار گاز باعث بروز مشکلات متعددی میشه. در بعضی مواقع به محض بالا رفتن فشار گاز تا حد طبیعی سنسور فشار، کمپرسور رو قطع میکنه و با پایین اومدن فشار، مجددا وصل میشه؛ این اتفاق معمولا در حین رانندگی با دور بالای موتور میافته و از علائم اون سرد و گرم شدن لحظهای باد کولر ماشین هست.
تنظیم نبودن پیشرانه
پیشتر اشاره کردیم که کمپرسور مستقیماً به میل لنگ متصل است؛ بنابراین در صورت وجود هرگونه نقص فنی و ایجاد نوسان در پیشرانه، میللنگ چرخشی نامنظم پیدا خواهد کرد و به تبع کمپرسور نیز نمیتواند به خوبی کار خود را انجام دهد.
نشتی
در صورتی که هر یک از اتصالات، شیلنگها، لولهها و پیچها نشتی داشته باشند، سطح مایع خنککننده کاهش پیدا میکند و بی آنکه شما متوجه شوید آرام آرام کولر خودرو به سمت خرابی میرود. در ابتدای فصل گرما از متخصص بخواهید تا نشتیها را نیز چک کند.
سر و صدا
کولرها غیر از زمان روشن شدن و یا اتومات کمپرسور نباید هیچ صدای دیگری داشته باشند. هرگونه صدای جریان یافتن مایع در لولهها، چکه کردن، کشیدن شدن فلزات روی هم، جیرجیر کردن و صدای برخورد مکانیکی چند قطعه روی هم علایمی است که نشان میدهد اجزای متحرک کولر خوب سر جای خود فیکس نیستند. یک آچارکشی ساده پیش از استفاده میتواند این مشکل را برطرف کند.
یخ زدگی اواپراتور
اگر ترموستات به خوبی کار نکند و یا اواپراتور دچار نقص شده باشد، گرمای اضافی جریان سائل گرفته نمیشود و پدیده یخزدگی در این قسمت به چشم میخورد. معمولاً این ایراد با بوی نامطبوعی همراه است که میتواند سیگنال خوبی برای کشف علت آن باشد.
نگهداری از کولر خودرو
کولر خودرو را در دور موتور بالا روشن نکنید این کار موجب فشار بیش از حد به تسمه و میللنگ میشود.
شارژ کولر خود را همیشه تکمیل کنید. وجود خلأ در مدار موجب افت کارایی آن میشود.
از قرار دادن خودرو زیر آفتاب پرهیز کنید. وقتی خودرو زیر آفتاب پارک شده باشد، تمام تجهیزات زیر کاپوت داغ میشوند که این خودرو موجب فشار بیش از حد به کمپرسور است.
وقتی خودرو درجا کار میکند به کولر فشار بیشتری وارد میشود؛ بنابراین در زمان توقف پشت چراغ قرمز کمی به آن استراحت بدهید.
حرکت با پنجره باز وقتی کولر روشن باعث میشود تا دمای اتاق به میزان مناسب سرد نشود و این امر سیگنالی به ترموستات ارسال میکند
برای خنک شدن کندانسور هنگام روشن بودن کولر، یک یا چند فن پیش بینی شده که با روشن شدن کولر بهکار میافتند. چرخش فن باعث عبور هوا و خنک شدن گاز فشرده داغ داخل کندانسور میشه؛ گاز داخل کندانسور بسیار فشردهست و با از دست دادن حرارت تبدیل به مایع میشه و بعد از عبور از اکسپنشن و تبدیل مجدد به گاز ایجاد سرما میکنه. خرابی و کار نکردن فن کندانسور مشکلات متعددی بهوجود میاره که باعث گرم شدن باد کولر میشن.
خنک نشدن گاز فشرده در کندانسور، باعث بالا رفتن فشار گاز در قسمت پر فشار و قطع شدن کولر میشه؛ چرا که در مدار پر فشار کولر یک سنسور فشار گاز وجود داره که برای جلوگیری از خرابی کمپرسور یا ترکیدن لولههای کولر، وقتی که فشار گاز بیش از حد کم یا زیاده، کمپرسور رو قطع میکنه. در اتومبیلهایی که دو تا یا بیشتر از دو تا فن دارند، از کار افتادن یکی از فنها یا کار نکردن دور تند فن بعد از گرم شدن موتور اتومبیل، باعث گرم شدن باد کولر میشه. معمولا کولر اتومبیلها در ساعات خنکتر روز خیلی خوب کار میکنند ولی موقع ترافیک و گرمای زیاد دچار اشکال میشن. یکی از علایم اشکال در فن اتومبیل، داغ کردن موتور موقع روشن بودن کولر ماشین در ترافیک و سربالاییه.