یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

چکار کنیم دندان پوسیده ما پوسیده تر نشود و به عصب نرسد

عکس, چکار کنیم دندان پوسیده ما پوسیده تر نشود و به عصب نرسد

شاید بیشتر ما این روزها دندان های پوسیده ای داشته باشیم که به هر دلیل در دهان ما وجود دارند و نمی توانیم در شرایط کنونی کرونا و گرانی ها برای درمان پوسیدگی و پر کردن آن به دندان پزشک مراجعه کنیم. چگونه میتوانیم جلوی پیشرفت پوسیدگی دندان را بگیریم که حداقل وضع از آنچه که هست بدتر نشود ؟

در قدم اول باید با عوامل خرابی دندان آشنا شویم. همه چیز هم با مسواک زدن حل نمی شود. 

*سیگار کشیدن
*داشتن دیابت
*خوردن غذاهای پرکربوهیدرات و شیرین که باعث تغذیه شدن باکتری های درون دهان میشوند. عدم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم
*عدم مراجعه منظم به دندان پزشک جهت غربالگری و پیگیری
*خشکی دهان یا عدم ترشح کافی بزاق. بزاق غذاها و شکری که برای دندان خطرناک هستند را می شوید، و از مینای دندان محافظت میکند و آن را بازسازی میکند.

جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان:

*بعد از خوردن، دندان هایتان را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. به صورت ایده ال، بهتر است بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید، و نه کمتر از دو بار در روز. به شدت استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید توصیه شده است.

*همچنین استفاده از پاک کننده های بین دندانی یا نخ دندان بسیار توصیه شده است. اگر از مواد حاوی شکر استفاده کردید، باید قبل از مسواک زدن ۳۰ دقیقه صبر کنید و مینای دندانتان را پاک نکنید. اگر نمی توانید بعد از خوردن مواد غذایی مسواک بزنید، میتوانید حداقل با استفاده از آب یا دهانشویه، دهانتان را بشویید. اگر فرزند خردسالی دارید، حتما باید درمورد مراقبت از دندان های او با دندان پزشکتان صحبت کنید.

*تمیز کردن مرتب. اگر شما در خطر بالایی برای پوسیدگی دندان قرار داشته باشید، ممکن است دندان پزشکتان توصیه به استفاده مرتب از دهان شویه های حاوی فوراید کند. میتوانید از او بپرسید که چه مارک یا نوعی از دهان شویه بهتر است.

*استفاده از سیلانت دندانی. استفاده از سیلانت دندانی برای تمام کودکات توصیه شده است. همچنین، این کار هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید است. سیلانت یک پوشش پلاستیکی و محافظ است که شیارها و شکاف های دندانی را پر میکند، مکان هایی که باکتری ها و غذا تمایل به تجمع دارند. این کار باعث پوشیده شدن سطح جویدنی دندان های عقبی میشود و حداقل ده سال عمر میکنند، قبل از آن که نیاز به انجام مجدد داشته باشند.

*تعداد میان وعده هایتان را محدود کنید. خوردن و نوشیدن مقدار کمی باعث میشود که دندان های شما حملات مداوم باشند، به خصوص زمانی که غذاهای شیرین می خورید.

*غذاهای سالم برای دندان مصرف کنید. رژیم غذایی برای تمام جنبه های سلامتی حیاتی است، مانند سلامت دهان. غذاهایی مانند چیپس و کیک که مدت زیادی در دهان شما باقی می مانند پوسیدگی دندان را تشدید خواهند کرد. و البته غذاهای فرآوری شده و شیرین نیز گزینه خوبی نخواهند بود. برعکس، میوه ها و سبزی های تازه، به این دلیل که به ترشح بزاق کمک میکنند و مینای دندان ترمیم میشود، گزینه های خوبی هستند.

*استفاده از درمان های ضد باکتریایی. بعضی اوقات بیماری ها و موارد دیگر ممکن است شما را دربرابر پوسیدگی و آسیب های دندانی حساس تر کنند. در این موارد، ممکن است بخواهید با پزشکتان درمورد درمان های کمک کننده برای از بین بردن باکتری های مضر، مانند استفاده از دهان شویه های ضد باکتری صحبت کنید.

نکات تکمیلی :
*دقت کنید هنگام مسواک زدن مناطق حساس دندانتان به آرامی و با مسواک های نرم شستشو دهید.
*از مسواک هایی با برس های نرم، منعطف و دارای سرپوش محافظتی استفاده کنید.
*از خمیر دندان های حاوی فلوراید و محصول یک شرکت معتبر است استفاده کنید.
*دقت کنید هنگام مسواک زدن به دندان های خود فشار وارد نکنید.
*برای لثه های ملتهب یا حساس، مسواک و خمیر دندان های مخصوص که مورد تایید و تجویز دندان پزشک است، استفاده کنید.
*دندان های عقبی به دلیل این که دارای شیار های بیشتر و عمیق تر هستند و هم از جهت این که دورتر از دیگر دندان ها قرار دارند، مسواک کردن و *تمیز نگه داشتنشان کمی دشوارتر است و باید با دقت و توجه بیشتری به آن ها رسیدگی کرد.
*از خوردن و نوشیدن موادغذایی چرب، رنگی و اسیدی خودداری کنید تا دندان هایتان سالم بماند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر