یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

کاشت در گل در گلدان برای مبتدی

عکس, کاشت در گل در گلدان برای مبتدی

اگر برای اولین بار است که می خواهید یک گل در گلدان بکارید با روش درست انجام آن آشنا شوید. قدم اول خرید و تهیه بزر گل است . قدم دوم خاک مناسب  خاکی که غنی باشد و رطوبت خاک را حفظ کند . بهترین گزینه استفاده از خاک های بسته بندی شده است. بذر مورد نظر را در ظرف آب ولرم بریزیم تا به مدت چند ساعت خیسانده شوند و زیر آب بروند. این کار باعث نرم شدن پوست بذر ها و تسریع در جوانه زنی بذر ها می شود. گر چه بعد از ۳ تا ۱۰ ساعت خیساندن بذر ها آن ها به زیر آب نروند می توان گفت این بذر ها شانس جوانه زنی در آن ها پایین است.بذر را مستقیم در گلدان بکاریم یا بذر را نشاء کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که روش نشاء کردن بیشتر مواقعی که می خواهیم بذر را در باغچه بکاریم کاربرد دارد اما زمانی که می خواهیم بذر را در گلدان بکاریم بهتر است به طور مستقیم کاشته شود. گلدان مورد نظر را انتخاب کنیم. گلدان مورد نظر باید دارای سوراخ های کافی برای خروج آب از گلدان باشد. همچنین باید کف گلدان به اندازه ۴ سانتی متر ماسه درشت بریزیم . گلدان را با خاک مناسب که تهیه کرده ایم پر می کنیم و به مقدار کافی آب می دهیم تا آب به ته گلدان برسد و از آن خارج شود. بذر گل مورد نظر را در گلدان قرار می دهیم و روی آن را به ورمی کمپوست یا همان خاک اولیه پر می کنیم. آبیاری را به آرامی انجام می دهیم. بهتر است که کار آبیاری را با اسپری انجام بدهیم زیرا در غیر این صورت ممکن است بذر جابه جا شود.

در کاشت گل در گلدان باید این نکته را توجه داشته باشیم:که بذر ها تا قبل از جوانه زنی باید همیشه مرطوب باشند و نباید خاکشان خشک شود. همین طور بعد از جوانه زدن نیز باید آن ها را در جایی قرار دهیم که نور کافی به آن ها برسد و ۷ تا ۸ ساعت در روز نور دریافت کنند.درهنگام کاشت گل در گلدان برای آبیاری باید ببینیم هر وقت که سطح خاک گلدان کمی خشک شد آبیاری را انجام دهیم. همچنین اگر هوا سرد است میتوانیم روی گلدان مشما شفاف بگذاریم تا رطوبت و دما بالا رود و جوانه زدن بذر ها زودتر اتفاق بیفتد.در نحوه کاشت گل در گلدان باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که درست است که با گذاشتن مشما شفاف باعث بالا رفتن رطوبت و دما و در نتیجه زود تر جوانه زدن بذر ها می شویم اما اگر دمای زیر مشما بیشتر ۳۰ تا ۳۵ درجه شود باعث از بین رفتن بذر ها می شود و همین طور می تواند باعث باکتری و قارچ نیز شود.

مراقبت های بعد از کاشت بذر در گلدان:
خاک گلدان را مرطوب نگه داریم و آن را به صورت مستقیم در مقابل نور آفتاب قرار ندهیم چون که بذر در عمق کم خاک کاشته می شود به سرعت رطوبتش را از دست می دهد و جوانه نمیزند و خشک می شود.می بایست گلدان حاوی بذر را در محیط پر نور بگذاریم و اگر می خواهیم آن را در منزل بگذاریم باید به نور آن دقت داشته باشیم که پنجره های جنوبی جای مناسبی می باشد و اگر نمی توانیم این شرایط را برای گلدان فراهم کنیم باید از نور های کمکی استفاده کنیم.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر