یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

کامل ترین آموزش رایگان زنبور داری از صفر تا صد

عکس, کامل ترین آموزش رایگان زنبور داری از صفر تا صد

نشر اختصاصی یاس فان : در این پست برای شما عزیزان مراحل کامل گرفتن مجوز برای تاسیس زنبور داری و آموزش صفر تا صد اینکار قرار داده شده است .

دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو، از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، انجام می شود. شرایط تاسیس زنبورداری، شامل داشتن حداقل فضای ۳۰ متر مربع بوده و مدرک لازم برای این امر، گواهی مهارت یا سابقه کاری در زمینه زنبورداری می باشد. زمان لازم برای صدور مجوز نیز از زمان تکمیل مدارک آن، آنی می باشد.یکی از مشاغل تولیدی با سود بالا، تاسیس کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو می باشد. امروزه، زنبورداری به عنوان یکی از مشاغل پرطرفدار برای اهالی مناطق روستایی، محسوب می شود. روستاییان می توانند با کسب مجوز زنبورداری، اقدام به تاسیس و راه اندازی این حرفه نمایند. البته، برای متقاضیان این امر، لازم است، پیش از اقدام، با نحوه دریافت مجوز آن آشنا شده و شرایط تاسیس زنبورداری و ضوابط آن را بدانند.

تاسیس زنبورداری، همواره از مشاغل مورد استقبال روستاییان، بوده است. صدور این مجوز، زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، اعطا می گردد. برای اخذ مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو، دارا بودن شرایط تاسیس، الزامی می باشد که در ادامه، به توضیح این شرایط می پردازیم.

انجام کار، صرفا توسط عضو یا اعضای خانواده و در واحد مسکونی، امکان پذیر می باشد.

داشتن حداقل فضای ۳۰ متر مربع

عدم ایجاد آلودگی های زیست محیطی، صوتی و بصری و رعایت حقوق همسایگان

عرضه و فروش محصول، خارج از واحد مسکونی

عدم تردد غیرمتناسب در فضای محل سکونت

داشتن حداقل ۱۸ سال سن

اقامت درمحل اجرای طرح

داشتن گواهی مهارت یا گواهی سابقه کاری مرتبط

وجود امکانات برق، تلفن، اینترنت و آب بهداشتی در محل کار

محل مناسب برای انجام فعالیت زنبورداری، خانه های غیر آپارتمانی، چادر، کپر، آلونک، زاغه شهرها و روستاهای سراسر کشور می باشد.

تایید تعهدنامه مجوزهای اعلانی

سوالی که در این بخش، مطرح می شود آن است که زمان صدور و مدت اعتبار مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو، چه مقدار است.

در پاسخ به این سوال، باید گفت، زمان لازم برای صدور مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو از زمان تکمیل مدارک آن، آنی بوده و مدت زمان اعتبار مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل، ۲ سال می باشد. مدت زمان اعتبار مجوز کسب و کار خانگی تولید موم و کندو نیز ۵ سال خواهد بود.

مدارک لازم برای دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو
در بخش های قبل، شرایط تاسیس زنبورداری و زمان صدور و مدت اعتبار مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو را بیان نمودیم. همانطور که گفته شد، داشتن حداقل ۱۸ سال سن، حداقل ۵۰ متر مربع فضای فعالیت و وجود امکانات برق، تلفن، اینترنت و آب بهداشتی در محل زنبورداری، از شرایط تاسیس زنبورداری می باشد.

نحوه دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو
هم اکنون، شهروندان، برای راه اندازی کسب و کار، می بایست به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار g4b.ir، مراجعه نموده و از طریق این سامانه، با شرایط تاسیس و مدارک لازم برای صدور جواز تاسیس کسب و کار خود، آشنا شده و به مرجع مورد نظر، هدایت شوند. این درگاه، تحت مدیریت دبیرخانه هیات مقررات‌ زدایی و بهبود محیط کسب‌ و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت می نماید.

برای دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو نیز می بایست به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار به آدرس اینترنتی g4b.ir، مراجعه نموده و کلمه زنبور عسل را سرچ نمایید.

. در این بخش، می توانید، با کلیک روی گزینه مشاهده جزئیات با شرایط تاسیس زنبورداری و تولید موم و کندو، آشنا شده و مدارک، زمان صدور و مدت اعتبار هر یک را ملاحظه نمایید. سپس، با کلیک روی صدور مجوز، برای دریافت مجوز مورد نظر، اقدام نمایید.در این مرحله از نحوه دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو، می بایست، مشخص نمایید که به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی، قصد دریافت مجوز را دارید.در مرحله بعد از نحوه دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو، وارد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، خواهید شد که لازم است در پنجره فوق، احراز هویت نمایید.پس از احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به طور مجدد، روی صدور مجوز، کلیک کرده تا وارد صفحه زیر شوید. در این مرحله از نحوه دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو نیز روی گزینه درخواست صدور مجوز، کلیک نمایید.


روزی را برای رفتن به زنبورستان انتخاب کنید. آن روز زمستان یا اواخر پاییز نباشد. هوا باران و سرد نباشد و در هر صورت شرایط برای بازدید کندو فراهم باشد. روزهای بهار و زمان استارت بهاره زنبورهای عسل بهترین زمان است.وسایلی که در روز اول نیاز دارید عبارتند از: دودی، اهرم، کلاه ایمنی زنبور، چکمه، لباس عادی و روشن

اولین روز بهتر است صرفاً یک کلاه زنبورداری و یک چکمه به همراه داشته باشید. فعلاً دستکش و … توصیه نمی‌شود.

اولین قانون آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان این است که رنگ مورد علاقه زنبورها را بدانید و به سلیقه آنها احترام بگذارید. لباس شما مشکی یا قرمز نباشد و یک پیراهن آستین دار رنگ روشن مثل سفید یا زرد و سبز و آبی انتخاب کنید و یک شلوار معمولی (تنگ نباشد) به همین رنگ‌های گفته شده بپوشید. رنگ‌های سفید، سبز، آبی، و زرد رنگ‌های مورد علاقه زنبورها هستند.

زنبورهای عسل از رنگ سیاه بیزارند و از رنگ قرمز هم خوششان نمی‌آید. اگر چکمه ندارید جوراب سیاه نپوشید چون زنبورها وقتی کمی عصبانی شوند به جوراب سیاه شما حمله می‌کنند.

مشاهده نحوه بازدید از یک کندوی زنبورعسل توسط یک زنبوردار برای مبتدیانی که می خواهند صفر تا صد زنبورداری را آموزش ببینند بسیار بااهمیت است. بنابراین روز موعود به زنبورستان بروید و از دوستتان بخواهید چند کلنی زنبور را بازدید کند و شما با تمام هوش و حواس او را زیر نظر بگیرید.

در جلسه اول سعی کنید به تمام کارهایی را که دوست زنبوردار شما انجام می‌دهد دقیق شوید و درباره اصول بازدید از کندوی زنبورعسل از او سؤال بپرسید و اطلاعات بگیرید.

کاری انجام ندهید مگر اینکه آن روز از شما خواسته شده باشد چون ممکن است به زنبورها آسیب بزنید و یا کاری کنید که زنبورها شما را بیش از حد ظرفیتتان نیش بزنند.

زمانی که زنبوردار کندوها را بازدید می‌کند به مواردی که در ادامه گفته می‌شود توجه کنید و ببینید که او به چه سبکی کارهای زیر را انجام می‌دهد.

رعایت نکات زیر به عنوان مجموعه‌ای از اصول مقدماتی زنبورداری و همچنین اولین درس آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان بسیار مهم است.

دومین قانونی که در آموزش زنبورداری برای مبتدیان مهم است رعایت ایمنی است. اول ایمنی بعد کار قانونی است که در زنبورداری نیز بسیار اهمیت دارد و مصادیق بسیاری نیز در این زمینه دارد. اولین مصداق آن ایمنی دربرابر نیش زنبورهاست. نیش زنبورهای عسل برای سروگردن خطرناک است و باتجربه ترین زنبورداران هم این نکته را جدی می گیرند.

کلاه زنبورداری را بپوشید و زیر گلو را دقیق چک کنید تا منفذی برای ورود زنبور سمج به درون کلاه نباشد. قسمت مشکی توری باید جلوی چشمهای شما قرار گیرد.

روز اول پوشیدن لباس زنبورداری را توصیه نمی‌کنیم تا شانسی برای تست نیش داشته باشید.اما پوشاندن سروصورت در همه زمان‌های زنبورداری و برای همه زنبورداران لازم و ضروری است. چون نیش زنبورها برای سروصورت و چشمان ممکن است همه را دچار مشکل نماید اما برای بقیه بدن نه تنها اشکال ندارد بلکه مفید است.

سومین قانون زنبورداری برای مبتدیان نترسیدن از نیش زنبورهاست.زهر زنبور عسل به عنوان یک ماده طبیعی برای بدن انسان مفید است.علایم زیر برای اولین نیش زنبور کاملاً عادی و طبیعی است: ورم کردن، سرخ شدن، درد و سوزش تا حد قابل تحمل، خارش بعد از چند ساعت. اگر تب یا لرز و یا علایمی از این دست داشته‌اید به پزشک مراجعه کنید و متاسفانه دیگر سراغ زنبورداری نیایید.

چهارمین قانون آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان گارد شما در مقابل زنبورهاست. از نزدیک جلوی کلنی حرکت نکنید و فاصله را از دریچه کندو حفظ کنید و زمان ایستادن زاویه مستقیم با دریچه کندو را انتخاب نکنید تا مزاحم ورود و خروج زنبورها نشوید. به دریچه کندو نگاه کنید و نحوه فعالیت زنبورها را ببینید.

پنجمین قانون آموزش زنبورداری برای مبتدیان حفظ آرامش در برخورد با زنبورهاست. آنها از شتاب و عجله شما دلخور می شوند. در مواجهه با زنبورها بسیار آرام باشید. آرام و با طمأنینه راه بروید. سریع حرکت نکنید و دستهای خود را تکان ندهید. زنبورها با حرکات شتابزده و سریع، تحریک و عصبانی می‌شوند و احساس خطر می‌کنند. در دست زدن و بغل کردن یک نوزاد یک ماهه چطور برخورد می‌کنید؟ با قاب زنبورها دقیقاً همانطور برخورد کنید.

دود در آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان اهمیت بالایی دارد. دودی را با مقداری چوب و نصف شانه تخم مرغ آماده کنید. ابتدا شانه تخم مرغ را چند تکه کنید و با فندک یا کبریت آتش بزنید و در دودی بریزید و چند تکه چوب خشک جهت تأمین دود روی آن بریزید. دودی را در کنار کندو بگذارید.

بهترین ماده برای تامین دود دو چیز است. شانه تخم مرغ و پهن خشک گاو! کمی شانه تخم مرغ را با فندک روشن کنید و بدون شعله در کف دودی بگذارید و مقداری پهن روی آن بریزید . ده دقیقه بعد جهنم دود آماده است. آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان گل و بلبل نیست!

درب کندو را با اهرم شل کنید و سپس به آرامی از سمت راست به بالا بکشید و دو سه دم از دود را به داخل کندو هدایت کنید و سپس درب را به آرامی روی لبه سمت چپ عمود کنید و اگر رفتار تهاجمی از زنبورها مشاهده نکردید درب را جدا کنید و در یکی از کناره‌های خالی کندو تکیه دهید.

با مشاهده رفتار تهاجمی آرام باشید و از دودی استفاده کنید. استفاده از دودی باید متعادل باشد و نباید کندو را پر از دود کنید. پخش شدن بوی آرام دود در کندو برای کاهش رفتار تهاجمی زنبور مفید است.
راستی می دانید چرا؟ مقاله همه چیز درباره فرمون زنبور عسل را حتما مطالعه کنید.

اگر پارچه یا متقال روی کندو کشیده شده است به آرامی گوشه آن را به بالا بکشید و نیمه آن را برگردانید و در صورت لزوم در نهایت با دو دست پارچه را کاملاً بردارید.

معمولاً زنبورها با بره موم پارچه عایق را به شانه‌های کندو می‌چسبانند. پس در جداکردن آن دقت کنید تا یکباره جدایش نکنید که زنبورها عصبانی می‌شوند.

نحوه باز کردن درب کندو البته سلیقه‌ای است و نکته مهم همان حفظ آرامش خود و برهم نزدن آرامش زنبورهاست.

ششمین قانون آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان دوستی با زنبورهاست. ضرب المثل «نیش عقرب نه از ره کین است، اقتضای طبیعتش این است» در زنبورداری نیز کاملا صادق است. به آرامی هر چه تمام‌تر انگشت اشاره خود را به سمت نزدیک‌ترین زنبورها ببرید و رفتار آنها را تست کنید. این کار باعث ریختن ترس شما از زنبورها می‌شود و در صورت رعایت همه مسائل خواهید فهمید که زنبورها برخلاف تصور عموم چندان هم ترسناک نیستند.

فراموش نکنید هرگونه شتابزدگی رفتار تهاجمی زنبورها را به دنبال دارد و اگر مانند یک نوزاد با آنها برخورد کنید کاری به شما ندارند. این روند بیش‌تر از یکی دو دقیقه طول نکشد چون زنبورها را وارد فاز عصبی شدن می‌کند.

اگر کندو پارچه متقالی داشت با احتیاط و آرامش ابتدا پارچه را پشت به کندو تکان دهید و روی قاب مانند حالت اولش بگذارید.

برای بستن درب کندو عجله نکنید. درب را به آرامی بردارید و روی کندو بگذارید و مطمئن شوید که کاملاً چفت شده است.

نحوه گذاشتن درب سلیقه‌ای است. اما باید دقت کنید تا کندو را زیاد حرکت ندهید و لبه‌های کندو را به طور دقیق روی کندو بگذارید و درب را کاملاً چفت کنید. هفتمین قانون آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان حفظ جان تک تک زنبورهای عسل است وگرنه به قول زنبورداران کار شما برکت نخواهد داشت.

نکته مهم: مواظب جاماندن زنبورها روی کناره کندو باشید تا زیر لبه درب تلف نشوند. زنبورداران مبتدی به کشته شدن یک یا چند زنبور در دست و پا اهمیتی نمی دهند که این مسئله اشتباه است. این اتفاق دو پیامد بد دارد.

پیامد اول اینکه تعدادی از زنبورها تلف می‌شوند که خوب نیست. برای جلوگیری از این کار ابتدا با لبه اهرم یا با دسته‌ای از شاخ و برگ نرم یا فرچه نرم مخصوص زنبورداری زنبورها را متفرق کنید.

البته با توجه به وضعیت جمعیتی کندو گاهی تلفات یک یا دو عدد زنبور اجتناب ناپذیر است. تاکید ما بر این است که در این زمینه بی خیال نباشید و همیشه حساسیت داشته باشید.

زنبورداران حرفه‌ای و زنبوردوستان حتی حاضر نیستند یک عدد زنبور خود را به این شکل تلف کنند.

پیامد دوم این اتفاق این است که زنبورها وقتی متوجه کشته شدن خواهران خود می‌شوند در وهله بعد بازدید شما را یک خطر و تهاجم علیه خود تلقی می‌کنند و دیگر با آرامش سری قبل از شما استقبال نمی‌کنند و با باز کردن درب کندو با عده‌ای زنبور عصبانی مواجه می‌شوید.

۸- نیش بخورید!
به دنبال بهانه‌ای باشید تا روز اول حداقل دو سه تا نیش بخورید. روز اول تا نیش نخوردید محل زنبورستان را ترک نکنید.

نیش اول مهمترین لحظه امتحان شما برای زنبوردار شدن است. درد دارد اما کاملاً خونسرد باشید. تمرین کنید بدون هیچگونه حرکتی این درد را تا سی ثانیه تحمل کنید. به محض فرو رفتن نیش زنبورعسل در بدن شما بدون هیچ حرکت اضافه نیش را خارج کنید و محل را ماساژ دهید.

نگران نباشید بعد از مدتی نیش خوردن، نیش زنبور صرفاً کمی درد دارد و از دیگر علایم آن نظیر ورم و درد و … خبری نیست. زنبورداران ممکن است روزی چندین نیش بخورند اما هیچ آثاری روی بدنشان باقی نمی‌گذارد.

نیش زنبور عسل

برای رسیدن به این سطح باید حدوداً سه ماه یا بیشتر تقریباً ۵۰ -۶۰ نیش را تحمل کنید. تعدادی نیش به صورت تدریجی در بازه زمانی چندماهه شما را به درجه‌ای از مقاومت می‌رساند که دیگر با یک نیش آثاری از آن در شما مشاهده نمی‌شود.

با پشت سر گذاشتن تست نیش شما کلاس آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان را به خوبی شروع کرده اید. نیش خوردن اولین تست امتحان زنبورداری است. اگر تا ۲۴ ساعت مشکل خاصی برایتان پیش نیامد پس اولین و مهم‌ترین شرط ورود به عرصه زنبورداری را دارا هستید. معمولاً درصد بسیار اندکی از افراد جامعه به نیش زنبور حساسیت دارند.

۹- بررسی یک قاب جمعیت
در روز اول اگر حداقل یک درخواست از دوست زنبوردارتان داشته باشید بد نیست. از وی بخواهید شرایطی فراهم کند تا یک قاب زنبور را با دستانتان بردارید و نگاه کنید. اگر گفت خودتان بردارید به روش زیر عمل کنید.

با اهرم یکی از قاب‌ها را آزاد کنید و سپس یک طرف آن را با اهرم کمی به بالا بکشید. انتهای تیرک قاب را با دو انگشت دست چپ مهار کنید و ابتدای تیرک را به کمک دو انگشت دست راست محکم مهار کنید.

اگر راست دست هستید باید یاد بگیرید که با دست راست هم اهرم را نگه دارید و هم قسمت ابتدایی تیرک قاب را. سپس با همین مدل قاب را به آرامی به بالا بکشید تا کاملاً بالا بیاید و سپس از کندو خارج کنید و به شکل ایستاده در مقابل خود بگیرید و مشاهده کنید.

در شروع زنبورداری از صفر حتما باید در یک کار عملی وضعیت کلی و انفرادی زنبورها را با سرعت و دقت لازم وارسی کنید و موارد زیر را مشاهده کنید.

۱- مشاهده تعداد زنبور روی قاب که کم هستند یا فشرده
هشتمین قانونی که در آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان باید بیاموزید این است که همواره زنبورها باید فشرده باشند. کم بودن زنبور روی یک قاب به معنی اضافی بودن آن قاب است و باید برای خروج آن از کندو برنامه ریزی کنید و زنبورها را به تعداد جمعیت فشرده کنید. یعنی تعداد قاب با تعداد جمعیت زنبور متناسب باشد.

جلسه ۱: آموزش قدم صفر و شروع زنبورداری یک قاب زنبور با جمعیت نرمال

۲- مشاهده ظاهر زنبور که نرمال است یا نه.
نرمال نبودن ظاهر زنبورها علایم مختلفی دارد از جمله براق شدن قارچی زنبور، وجود احتمالی کنه روی زنبور، بال دفرمه و ناقص و … . این‌ها علایم بسیار بدی برای سلامت یک کلنی به شمار می‌آید.

دیدن کنه در هنگام بازدید به معنی آلودگی سطح بالای کلنی به کنه کشنده واروآ است که باید برای مبارزه با آن دست به کار شوید. این نشانه در واقع بیانگر وضعیت قرمز کلنی است.

bee-miteکنه وارآ دشمن خونی زنبور عسل

بال دفرمه معلول ویروسی به همین نام است که توسط کنه به کندو آورده و پخش می‌شود و ممکن است تا دوسال کلنی را آلوده نگه دارد و سبب ضعیف شدن زنبورها و عدم رشد کلنی شود.

deformed-wing-virus-beeبال دفرمه زنبور عسل

براق بودن زنبورها نشانه‌ای از یک ویروس، میکروب و یا قارچ آلوده کننده است که کمتر از دو عامل ذکر شده نگران کننده است.

صفر تا ۱۰۰ مبارزه و درمان کنه زنبورعسل

۳- روی قاب شاخون دارد یا نه؟
نکته مهم دیگری که در فصل بهار و تابستان باید بیشتر در هنگام مشاهده قاب‌ها مدنظر قرار دهید این است که همواره به دنبال شاخون (سلول پرورش ملکه) باشید. اگر کلنی شاخون داشته باشد یا ملکه‌اش را از دست داده است و یا پروژه تعویض ملکه و یا بچه دهی را دنبال می‌کند.

در این باره در جلسات آموزشی دیگر مفصلاً بحث می‌شود. بنابراین نهمین قانون در آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان توجه به وضعیت ملکه و شاخون های احتمالی در همه حال است.

Queen-bee-cellشاخون یا سلول ملکه

روش گرفتن بچه مصنوعی زنبورعسل و نحوه معرفی ملکه

تکثیر زنبورعسل به روش بچه طبیعی +فیلم آموزشی

۴- وضعیت تخمریزی ملکه
آیا قاب دست شما حاوی تخم است. تخم روز به معنی وجود ملکه در کندو است و نیاز نیست کل قابها را برای اطمینان از وجود ملکه شخم بزنید.

close-up-honey-bee-eggعکس تخم روز زنبور

تخم روز شبیه دانه ریز برنج است که ملکه در ته سلول گذاشته است و اگر روز اول توانستید تخم روز را مشاهد کنید خوشحال باشید چون پیشرفت زیادی در همان روز اول زنبورداری داشته‌اید و احتمالاً زنبوردار خوبی خواهید شد. مهمترین نکته آموزش زنبورداری برای مبتدیان در نظر گرفتن موجودیت ملکه در کندوست.

لاروهای سرباز و سربسته و برشته نیز نوید بخش داشتن یک کلنی نسبتاً سالم است. البته این مسئله با توجه به فصل قابل بررسی است.

۵- بررسی وضعیت عسل و گرده
برخلاف کشورهای پیشرفته که هدف اول آنان از زنبورداری گرده افشانی است، اما اولین هدف زنبورداری در کشور ما اغلب تولید عسل است.

بررسی میزان عسل قاب یکی از نشانه‌های مهم است. میزان ذخیره همواره معیاری برای قضاوت درباره عسل آور بودن یا نبودن کلنی است. این ویژگی به کیفیت ملکه بستگی دارد.

یک زنبور کارنیکا در مقایسه با یک زنبور بومی همیشه دارای عسل است حال آنکه زنبور بومی در ابرویی قاب کمتر عسل دارد یا ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میزان عسل دهی کارنیکا مقاله های زیر را ببینید:

میزان عسل دهی کارنیکا قفقازی و ایتالیایی

مقایسه میزان عسل دهی کارنیکا با بقیه نژادهای زنبورعسل

قسمت بالایی قاب از زیر تیرک به پایین شبیه هلال ماه اولین مکان برای ذخیره عسل است و در اوج جریان شهد این روند به پایین تیرک و در نهایت کل قاب ادامه پیدا می‌کند.

Bee-frame-eyebrowابرویی عسل و تخم در وسط

همچنین در انتهای ابرویی زنبورها ممکن است مقداری گرده گل ذخیره کنند تا نوزدان از آن ذخیره کنند.

دو قاب کناری کندو اغلب بانک ذخیره عسل و گرده کلنی است و ملکه به ندرت روی این دو قاب تخمریزی می‌کند و بیشتر تخمریزی ملکه از قاب وسط شروع می‌شود.

pollen-cell-beeقاب نان گرده و عسل

زنبور زمانی که قصد تخمریزی دارد زیر تیرک و اصطلاحاً ابرویی را پر از عسل می‌کند و ملکه در وسط قاب شبیه به یک بیضی تخمریزی می‌کند تا نوزدان به محض تولد به راحتی به گرده و عسل دسترسی داشته باشند.

۶- مشاهده ملکه
همانطور که در بالاتر در آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان گفتیم ملکه تنها زنبوری است که همیشه باید نگران حضور یا عدم حضور آن در کلنی باشید. چون موجودیت کندو به ملکه وابسته است.

برای اطلاعات بیشتر مقاله دانستنی هایی جالب درباره زنبور عسل را بخوانید.

در همه حال یک هدف از بازدید کلنی، مشاهده ملکه و بررسی وضعیت آن است. در هنگام ورود و خروج قاب همیشه به فکر سلامت ملکه باشید که در اثر فشار و ضربه آسیب نبیند.

مهمترین نکته ای که باید در آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان به شما خواننده گرامی گوشزد کنیم این است که همیشه برای هر کاری در زنبورداری از جمله بازدید کندو دلیل و استدلال درست و قانع کننده ای داشته باشید.

وقتی ملکه در کندو باشد معمولاً زنبورها آرام هستند و منظم روی قاب‌ها فعالیت می‌کنند. وجود تخم روز یکی از نشانه‌های دیگر وجود ملکه است.

اما اگر زنبورها عصبانی باشند و یا در انتهای تیرک آویزان شوند از نظر وجود ملکه مشکوک هستند و باید بررسی شوند.

شما در حدود دو دقیقه باید تمام این مسائل را جمع بندی کنید و یک تصور ذهنی از کلنی مورد بازدید بدست آورید.

درصد بالایی از فعالیت زنبورداری در همین موارد خلاصه می‌شود و باید علاوه بر تکرار و لمس تجربی این مسائل، همزمان با مطالعه منابع دیگر بر تجربه و دانش خود بیفزایید.

اولین جلسه زنبورداری یعنی آموزش صفر تا صد زنبورداری برای مبتدیان یک جلسه بسیار مفصل بود. لازم است این روند را به مدت چند ماه تکرار و تمرین کنید. اگر تصمیم خود را گرفته‌اید برای تمرین همین نکات توصیه می‌کنیم ۵ کندو خریداری کنید و زنبورداری را شروع کنید.

خرید کندوی زنبورعسل با ملکه با توجه به شرایط مختلف افراد متفاوت است و حالت های مختلفی دارد. یک طرف این ماجرا شرایط زنبوردار است و طرف دیگر ماجرا نوع کلنی زنبورعسل و شرایط کلنی زنبورعسل که در ادامه به همه آن پرداخته می شود.

شرایط زنبوردار
زنبورداری که اقدام به خرید زنبورعسل می نماید یکی از شرایط زیر را داراست و در یکی از سه دسته زیر قرار می گیرد.

زنبوردار تازه کار
زنبورداری که تازه شروع به زنبورداری کرده است و قصد دارد اولین کلنی زنبورعسل را خریداری نماید.

زنبوردار کم تجربه
زنبورداری که سال اول و دوم زنبورداری را پشت سر می گذارد و قصد دارد با خرید زنبورعسل تعداد زنبورهای خود را افزایش دهد.

زنبورداران با تجربه
زنبوردارانی که به اندازه کافی در حوزه زنبورداری تجربه دارند و قصد آنها از خرید زنبورعسل صرفا نگهداری آن ها نیست و عموما برای تکثیر و یا ملکه های تلقیحی خود نیاز به جمعیت بیشتر دارند. و یا زنبوردارانی که در گذاشته اند و مجددا به دلیل فراهم شدن شرایط قصد دارند زنبورداری را از سر بگیرند و به دنبال خرید تعدادی کلنی زنبورعسل هستند.

هدف ما در این مقاله ارائه راهنمای کامل خرید کندوی زنبورعسل با ملکه و زمان مناسب آن برای گروه اول و دوم است و طبعا زنبورداران باتجربه خود می دانند که چکار می کنند. البته کم نیستند زنبوردارانی که سالهای سال زنبوردار هستند اما در خرید زنبورعسل به دلایل مختلف متضرر می شوند.

شرایط کلنی زنبورعسل
کلنی های زنبورعسل که زنبورداران برای خرید به دنبالش هستند عموما در یکی از دسته بندی های زیر قرار می گیرد؛ که البته با توجه به زمانهای فصول سال دسته بندی می شود:

– خرید کلنی زنبورعسل در بهار (اسفند تا قبل از آخرین جریان شهد)
خرید کلنی زنبورعسل بچه مصنوعی از یک تا پنج قاب جمعیت

خرید کلنی زنبورعسل بچه مصنوعی بالای پنج قاب

خرید کلنی زنبورعسل با ملکه پارساله زیر پنج قاب

خرید کلنی زنبورعسل با ملکه پارساله از پنج تا ده قاب

خرید کلنی زنبورعسل با ملکه پارساله بالای ده قاب

– خرید کلنی زنبورعسل در پاییز (مرداد تا قبل از سرد شدن هوا)
خرید کلنی زنبورعسل بچه مصنوعی از یک تا پنج قاب جمعیت

خرید کلنی زنبورعسل بچه مصنوعی بالای پنج قاب

خرید کلنی زنبورعسل با ملکه پارساله زیر پنج قاب

خرید کلنی زنبورعسل با ملکه پارساله از پنج تا ده قاب

فرق ملکه امساله و پارساله و ملکه پیر

ملکه امساله : ملکه ای که اولین بهار خود را می گذراند و هنوز تجربه زمستان گذرانی نداشته است.

ملکه پارساله: ملکه ای که دومین بهار خود را می گذراند و تجربه یک زمستان گذرانی را داشته است. چنین ملکه ای در اوج کارآیی خود قرار دارد و بهار دوم باید بیشترین بازدهی عمر خود را داشته باشد.

ملکه پیر: ملکه ای که حداقل دو زمستان را گذرانده است و به پایان راه رسیده و یا به آن نزدیک شده است و زنبوردار باید به فکر تعویضش باشد.

شرایط خرید کندوی زنبورعسل با ملکه

در این قسمت از مقاله راهنمای کامل خرید کندوی زنبورعسل با ملکه شرایط خرید را با توجه به عوامل مختلف بررسی می کنیم.

همانطور که می بینید شرایط خرید زنبورعسل تابع سه عامل شرایط زنبوردار، زمان، و وضعیت کلنی زنبورعسل است.

به عنوان مثال کسی که قصد دارد تازه زنبورداری را شروع کند خرید زنبورعسل تک قاب در پاییز مناسب نیست زیرا کلنی زنبورعسل تک قاب جمعیت کافی برای زمستان گذرانی ندارد و تلف خواهد شد.

و یا اینکه یک کلنی زنبورعسل با ملکه پارساله اگر در خرداد ماه پنج قاب باشد مناسب خرید و نگهداری نیست چون این کلنی زنبورعسل به دلیل عدم رشد کافی در این فصل از سال یک کلنی زنبورعسل بی کیفیت است.

اگر این سه عامل را با هم ترکیب کنیم حالتهای زیادی به دست می آید که ما در ادامه این مقاله محتمل ترین و مهم ترین حالت ها را بررسی می کنیم:

بهترین کلنی و بهترین زمان خرید کلنی زنبورعسل برای زنبوردار تازه کار
در بازار زنبورداری، بهار هر سال فصل خرید و فروش کلنی زنبورعسل است. چون زنبور زمستان را پشت سرگذاشته است و نشان داده است که حداقل معیارهای یک کلنی زنبورعسل را داراست. برخی از زنبورداران کلنی های زنبورعسل را در فصل زمستان به مناطق گرمسیری می برند و بعد از زنبورسازی اولیه در اسفند به فروش می رسانند.

زنبور خریداری شده در بهار به صورت روتین و عادی رشد جمعیت خواهد داشت و برای تولید عسل به کار گرفته می شود. بنابراین اکثر افراد برای شروع زنبورداری در فصل بهار اقدام به خرید زنبورعسل می کنند.

آیا بهار زمان مناسبی برای خرید کلنی زنبورعسل است؟
خرید کلنی زنبورعسل در بهار یک اشکال بزرگ برای افراد مبتدی دارد. فردی که برای اولین بار قصد زنبورداری دارد هنوز آمادگی مدیریت یک کلنی زنبورعسل را ندارد و در فصل بهار زنبور به سرعت در حال رشد است و هیچ جای آزمایش و خطایی نیست .

اگر زنبوردار اشتباه کند ممکن است کلنی زنبورعسل را تلف کند و در صورت عدم موفقیت ضمن از دست دادن فرصت بهاره و برداشت عسل از کندو مجددا برای بهره برداری باید تا سال بعد صبر نماید.

بله در این فعل و انفعال تجربه کسب می شود اما هزینه این کسب تجربه زیاد و غیر منطقی است و چه بسا فرد انگیزه خود را از دست بدهد.

بهترین زمان خرید زنبورعسل برای یک فرد مبتدی برخلاف تصور عموم فصل بهار نیست. زیرا قبل از اینکه فرد مبتدی به بهار برسد باید حداقل توانایی و تجربه برای مدیریت کلنی زنبورعسل را دارا باشد.

در این بحث یک چالش اساسی وجود دارد که عموما بدان توجه نمی شود.

خب اگر یک فرد مبتدی بدون تجربه قبلی یک کلنی زنبورعسل آماده و در اصطلاح اسب زین شده تحویل بگیرد آیا می تواند از عهده مدیریت آن برآید؟

این اسب زین شده شاید تا اولین دوره جریان شهد مثلا گل مرکبات در شمال به شما عسل بدهد و مدیریت آن کار سختی نباشد اما بعد از آن چه؟

آیا شما بدنبال برداشت عسل هستید یا یادگیری زنبورداری؟ اگر در همین ایام تا زمان جاری شدن شهد کوهستان نتوانید از عهده مدیریت کلنی زنبورعسل بربیایید هم عسل را از دست می دهید و هم انگیزه خود را و ممکن است عطای زنبورداری را به لقایش ببخشید. اگر در فصل بهار اشتباه کنید آنوقت در حالیکه همه زنبورداران عسل برداشت می کنند شما باید کندوی خالی جمع کنید.

به نظر کارشناسان مجموعه یکتابی بهترین زمان برای خرید زنبورعسل برای افراد مبتدی اواسط تابستان است. چندین دلیل در این پیشنهاد نهفته است. البته درصورتی که اواخر پاییز یا زمستان به فکر زنبورداری افتادید در ابتدای فصل بهار خرید نمایید.

جالب است بدانید شروع سالِ زنبورداری نه در بهار بلکه بعد از آخرین شهد است. در اواخر تابستان که گل ها و گیاهان به استقبال پاییز می روند دیگر خبری از شهد و گرده در طبیعت نیست و زنبورها با اندوخته های خود به استقبال زمستان می روند. در این زمان یک کلنی زنبورعسل آزمایش خود را تا حدودی پس داده است.

ملکه ای که در فروردین یا اردیبهشت و حتی خرداد ماه به دنیا آمد در این مدت نشان داده است که تا چه اندازه توانایی نگهداری و رشد یک جمعیت را داراست و زنبورها نیز ملکه را به عنوان ماشین تولید مثل کلنی زنبورعسل پذیرفته اند.

شما با داشتن یک کلنی زنبورعسل با حداقل ۴ قاب جمعیت فشرده می توانید در طول ماه های باقیمانده به زمستان و تا بستن کامل درب کندو همه مواردی را که در جلسه اول فراگرفته اید در این مدت تجربه کنید.

در حقیقت هدف اصلی شروع زنبورداری در این زمان از سال یادگیری زنبورداری است.

زنبورها در ابتدای پاییز یک دوره جمعیت سازی می کنند و شما این فرصت را دارید تا فرا بگیرید که چگونه به آنها کمک کنید تا جمعیت زمستانه بسازند.

کلنی های زنبورعسل در اواخر تابستان و ابتدای پاییز جمعیت زیادی ندارند و نیز در یک مسیر آرام از نظر فعالیت حرکت می کنند و شما به راحتی می توانید همه قاب ها و نیز فعالیت ملکه را هر زمان که دلتان خواست بررسی و بازدید کنید.

شما یاد می گیرید که چگونه با کنه ها مبارزه کنید و نیز فصل پاییز بهترین زمان برای پیشگیری و کنترل قطعی کنه واروآ است تا در بهار زنبوری سالم داشته باشید.

شما فرصت کافی دارید تا داروهای کنه را بشناسید و نحوه بکارگیری آن را عملا انجام بدهید.

در فصل پاییز چند نوبت شربت شکر برای تغذیه و زنبورسازی به کلنی زنبورعسل می دهید و در این زمینه نیز اطلاعات لازم را بدست خواهید آورد و عملا تجربه خواهید کرد.

اواخر تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان برای درست کردن کیک گرده و تغذیه کلنی زنبورعسل است. فارغ از شلوغی های بهار در پاییز فرصت دارید تا این مهارتها را بدست آورید.

در پاییز تکاپوی زنبورهایی را می بینید که همه تلاش آن ها گذراندن زمستان است و در این فرایند شما باید به آنها کمک کنید تا از سرمای زمستان آسیب نبینند.

شما به عنوان یک فرد تازه کار خواهید آموخت که میزان ذخیره غذایی یک کلنی زنبورعسل چقدر باید باشد تا در زمستان از گرسنگی تلف نشود و اینکه در صورت کمبود خوراک به آنها خمیر جایگزین بدهید.

همه اینها و کلی موارد دیگر چیزهایی هستند که شما با داشتن چند کلنی زنبورعسل در پاییز و زمستان فرا می گیرید و دیگر یک زنبوردار صفر کیلومتر نیستید.

وقتی زمستان به انتها نزدیک می شود به تدریج زنبورها شروع به فعالیت بهاری می کنند. شما در این وضعیت دیگر می دانید چگونه به زنبورها شربت و یک کیک گرده بدهید و آنها را برای بیدار شدن از خواب زمستانی آماده کنید.

الان وقت استفاده از پوکه هایی است که در پاییز جمع آوری کردید و به تدریج برای کندوی چهار و پنج قاب با کمک پوکه ها فضا ایجاد می کنید تا زنبورهای جوان بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند و ملکه وارد فاز تشدید تخمریزی شود.

ما سعی کرده ایم تا مهمترین دلایل شروع زنبورداری در پاییز را بیان کنیم. حالا باید بدانید که چه کندویی برای یک زنبوردار مبتدی مناسب است و تعداد آن چندتا باشد و از چه نژادی باشد و…

آموزش شروع کار زنبورداری

بهترین کندو برای تازه کاران
بهترین کندو برای فرد مبتدی که قصد دارد در اواخر تابستان زنبورداری را شروع کند به ترتیب اولویت عبارت است از :

۱- کلنی زنبورعسل چهار و پنج قاب با ملکه امساله

۲- کلنی زنبورعسل با ملکه پارساله حداقل ۵ قاب که از کوهستان برگشت

۳- کلنی زنبورعسل با ملکه پارساله با حداقل ۵ قاب

ابتدای کار چند کلنی زنبورعسل بخریم؟
در ابتدای کار حداقل خرید پنج کلنی زنبورعسل لازم است. به این دلیل که مهم ترین نکات زنبورداری و همچنین کسب تجربه زمانی بدست می آید که بتوانید چند کلنی زنبورعسل را از نظر کارکرد با هم مقایسه کنید و در این مقایسه نتیجه گیری کنید. اگر این تعداد بیشتر هم باشد چه بهتر. این مسئله به بودجه شما و نیز نوع نگاه شما بستگی دارد.

کلنی زنبورعسل از چه نژادی باشد؟
به نظر کارشناسان یکتابی بهتر است پنج کلنی زنبورعسل با ترکیب زیر خریداری نمایید.

۲ کلنی زنبورعسل کارنیکا
۲ کلنی زنبورعسل بومی
۱ کلنی زنبورعسل از نژاد متفاوت دیگر مثل کردوان، لگوستیکا، قفقازی یا …
اگر خواستید بیشتر از ۵ کلنی زنبورعسل بخرید همین نسبت را رعایت کنید بهتر است.

چرا کارنیکا؟ چرا بومی؟
زنبور کارنیکا خصوصیات خوبی دارد که به طور مفصل در یک مقاله دیگر بررسی شده است. کارنیکا موافقان و مخالفان زیادی دارد اما هم اکنون اکثریت زنبورداران فعال درست یا غلط کارنیکا را بهترین نژاد از بین نژادهای زنبورعسل در ایران و جهان می دانند پس داشتن چند کلنی زنبورعسل کارنیکا برای شناخت بیشتر لازم است. برترین ویژگی کارنیکا عسل آوری این نژاد است.

زنبور بومی همواره در دسترس است و به نوبه خود خالی از صفات مثبت نیست و با توجه به هدفی که از زنبورداری برای خود تعریف می کنید نوع نژاد اهمیت پیدا می کند.

در کنار این دو نژاد نژادهای دیگر علیرغم صفات و ویژگی های ممتازی که دارند در ایران کمتر رواج یافته اند. زنبور لگوستیکا یا ایتالیایی، زنبور نژاد کردوان، ساسکاتراز کانادایی، از جمله بهترین زنبورها هستند که عسل آوری خوبی دارند و صفات و ویژگیهای مثبت بسیاری نیز دارند اما به دلایل مختلف کمتر در ایران رواج یافته است.

چگونگی خرید کلنی زنبورعسل ؟
روش اول خرید زنبورعسل برای مبتدیان
اولین مسیر خرید کندوی زنبورعسل با ملکه برای افراد تازه کار مشورت با یک فرد مطمئن است. بهتر است به کمک فردی خبره و صادق به سراغ فروشنده ای بروید که در زمینه تکثیر و تولید زنبور کاردرست شناخته می شود. به زنبورستانش سر بزنید و با رعایت همه نکات زنبور مورد نظر خود را خرید نمایید.

این یک روش استاندارد برای خرید زنبورعسل است .

همچنین شما می توانید از قسمت فروشگاه یکتابی با خیال راحت زنبور مورد نظر خود را سفارش بدهید و در محل دلخواه خود در سراسر کشور تحویل بگیرید.

روش دوم خرید زنبورعسل برای مبتدیان
از طریق آگهی های موجود در فضای مجازی از جمله شیپور و دیوار و … به سراغ افرادی بروید که قصد دارند به دلایل پیش بینی نشده از جمله تغییر شغل یا مشغله فراوان کلنی زنبورعسل خود را بفروشند.

آن ها احتمالا به شما اجازه خواهند داد تا در میان کلنی های فروشی چند کلنی زنبورعسل را به دلخواه خودتان انتخاب کنید. افراد دیگری را ممکن است پیدا کنید که به هر دلیلی قصد دارند از دست زنبورهای خود خلاص شوند. این فروشندگان گزینه خوبی برای شما هستند.

نزدیک ترین شهرها را انتخاب کنید و با فروشندگان تماس بگیرید و با آن ها برای دیدن کلنی زنبورعسل قرار بگذارید. کلاه و اهرم و دستکش یادتان نرود. احتمالا این زنبورها یا گرسنه اند یا کنه دارند و یا زیاد بازدید شده اند و احتمالا بروز رفتار تهاجمی در آنها بالاست.

از اینکه این زنبورها چنین ویژگی هایی دارند نباید زیاد برای شما نگران کننده باشد به شرطی که بتوانید فروشنده را برای فروش به قیمت پایین راضی کنید. از اینکه به عنوان فردی ناآشنا قصد خرید کندوی زنبورعسل با ملکه دارید ترسی به خود راه ندهید . این اقدامی بسیار شجاعانه برای کسب تجربه و اعتماد به نفس است.

در خرید عجله نکنید . به چند فروشنده سر بزنید و سپس اقدام به انتخاب و خرید نمایید.

نکات مهم قبل و حین و بعد از خرید زنبورعسل
در نظر گرفتن نکاتی قبل، حین و بعد از خرید کندوی زنبورعسل با ملکه ضروری است:

قبل از خرید کندو:
جای استقرار کلنی زنبورعسل را آماده کنید.

قبل از بازدید و انتخاب کلنی زنبورعسل مورد نظر باغ یا زمینی که قصد دارید کلنی های زنبورعسل را در آنجا مستقر نمایید انتخاب کنید. زیر کندو بلوک یا آجر بگذارید تا مستقیم با زمین ارتباط نداشته باشد. این مسئله در مناطق مرطوب مانند استان های شمالی بسیار اهمیت دارد.

دریچه کندو رو به مشرق و طلوع خورشید باشد. اگر هوا گرم است محل خنک تر که از نور آفتاب در امان باشد بهتر است. همچنین اطراف کندو موانعی مانند درختان پرشاخ و برگ یا ساختمانهای بزرگ نباشد تا در مسیر پرواز زنبورها ایجاد مزاحمت نماید.

فاصله عرضی دو کندو در حدود نیم متر کافیست به نحوی که بتوانید روی یک کندو بنشینید و کندوی دیگر را بازدید کنید. اما فاصله دو ردیف از کندو ها بهتر است کمتر از دو و نیم متر نباشد.

استقرار کندو به نحوی باشد که شیب کف کندو به سمت دریچه باشد تا آب احتمالی در کف کندو جمع نشود.

شرایط کلنی زنبورعسل مناسب برای خرید
در خرید کندوی زنبورعسل با ملکه به موارد زیر دقت کنید:

– ملکه جوان باشد. برای تشخیص ملکه جوان راههای زیادی وجود دارد که البته از عهده هر زنبورداری بر نمی آید. بنابراین سعی کنید با شناخت نسبی فروشنده بتوانید به حرف او اعتماد کنید.

– قیمت خرید کندوی زنبورعسل با ملکه بسیار مناسب باشد وگرنه ریسک کرده اید. قیمت بالاتر از متوسط برای خرید چنین کلنی های زنبورعسلیی مناسب نیست.

– فروشنده اصطلاحا شکم سیر نباشد.

– ملکه را حتما رویت کنید.

– کندوها جمعیت مناسب داشته باشند (حداقل چهار یا پنج قاب فشرده)

Capture-normal-bee-frameنمونه قاب نرمال زنبور عسل در فصل بهار

نکته مهم: یکی از حقه های بسیار رایج در بازار مکاره زنبورداری این است که افراد متقلب دو سه قاب جمعیت را صرفا با اضافه کردن پوکه یا قاب های خالی به یک کلنی زنبورعسل ۷ یا ۸ قاب و بیشتر تبدیل می کنند و رندانه به فروش می رسانند. یا جنبه لطیف ترش اینکه زنبور ۷ قاب را با برداشتن و افزودن سه قاب خالی که چندگرم عسل دارد به عنوان یک زنبور ده قاب به فروش می رسانند.

– اگر کلنی زنبورعسل تخم نداشته باشد بهتر است تا اولین اقدام کنه کشی به بهترین شکل صورت گیرد. (البته بعید است در مرداد ماه زنبور بدون تخم باشد مگر اینکه در کوهستان سرد مستقر بوده باشد.)

– در هنگام خرید کندوی زنبورعسل با ملکه به استدلال های خودتان هم اهمیت بدهید چون قرار بر یادگیری و کسب تجربه است.

– کندو به هیچ وجه کهنه و شکسته نباشد. زیر و درب کندو و پایین فلز دریچه را دقیق چک کنید تا فاقد درز و شکاف باشد و در حین جابجایی کندو زنبورها بیرون نزند. از خرید کندوی کهنه و داغون اکیدا خودداری کنید چون در زمان انتقال تجربه ناخوشایندی برایتان به دنبال دارد.

در صورتی که کندو کمتر از ۸ قاب دارد قاب آخر را حداقل با یک پیچ ام دی اف شماره ۴ و یک چهارسو محکم کنید تا زمان جابجایی بهم نریزند و زنبورها آسیب نبینند.

– زمان غروب و تاریکی هوا را برای انتقال زنبورها انتخاب کنید و هنگام بارگیری کندوها، اگر از سواری استفاده می کنید دقت کنید تا زنبورها خفه نشوند و اگر روی وانت بارگیری می کنید دریچه در جهت مخالف حرکت باشد و با طناب محکم و ثابت شده باشد.

– فاصله جابجایی کلنی ها حتما بیشتر از ۱۰ کیلومتر هوایی باشد تا به جای قبلی برنگردند.

بعد از خرید زنبورعسل
– کلنی های زنبورعسلی زنبور را بعد از خرید به مکانی مناسب و خنک که قبلا آماده کردید انتقال دهید.

– بعد از استقرار کامل دریچه را بازکنید.

– حداقل یک روز کاری به کندوها نداشته باشید.

– کار زنبورداری را با فشرده سازی و تغذیه کلنی زنبورعسل با کیک گرده ساخته خودتان و شربت شکر با غلظت ۱.۵ مولار آغاز کنید.

بهترین نسبت شربت شکر برای زنبور عسل و طرز تهیه شربت

– کنه واروآ باید اولویت اول شما باشد. شناخت، کنترل، درمان و…

– ازمایش و خطا به اندازه ای که کلنی زنبورعسل را نابود نکنید یا لطمه اساسی نزنید مجاز است.

نکته مهم: شما اگر فرد علاقمند و با انگیزه ای باشید تا پایان زمستان احتمالا تا حد بسیار بالایی با زنبورداری آشنا خواهید شد و اگر بتوانید در بهار زنبور خود را به طبق برسانید واقعا در این راه گام بزرگی برداشته اید. احتمالات دیگر را بررسی نمی کنیم . اتفاقات بد احتمالی را فراموش کنید. چون شما در صورتی موفق خواهید شد که فرایند کار را به درستی انجام دهید و از آن لذت ببرید و نتیجه خود با پای خویشتن خواهد آمد.

راهنمای خرید زنبورعسل برای زنبورداران کم تجربه
زنبوردار کم تجربه به فردی اطلاق می شود که برای اولین بار حداقل ۵ کلنی زنبورعسل را از انتهای تابستان مدیریت کرده و در بهار به طبق برده و اولین برداشت عسل را داشته و حداقل دو تا بچه مصنوعی یا طبیعی از زنبورها گرفته است.

زنبورداری دنیای ناشناخته هاست و کسی نمی تواند ادعا کند که زنبورها را کاملا می شناسد. بنابراین حتی اگر یکسال زنبوردار باشید همچنان شناخت زیادی از زنبورها ندارید.

حتما دیده اید که چند کلنی زنبورعسل در شرایط مدیریتی مساوی و یکسان رفتارهای کاملا متفاوتی از خود بروز داده اند. آیا واقعا دلیل آن را می دانید؟

زنبورداران تازه کار سه دسته خرید انجام می دهند.
خرید ملکه باکره یا جفت طبیعی

خرید بچه مصنوعی سه یا چهار قابی

خرید کندوی زنبورعسل با ملکه در فصل بهار

راهنمای خرید بچه مصنوعی
کلنی زنبورعسل بچه مصنوعی شرایط متفاوتی در مقایسه با کلنی زنبورعسل با ملکه پارساله دارد. به عنوان نکته اول سعی کنید هر کلنی زنبورعسل را با نام بچه مصنوعی با ملکه جوان نخرید.

بچه مصنوعی یک کلنی است که با خواست مستقیم زنبوردار و تحت هدایت وی شکل می گیرد. به نحوی که دو سه قاب زنبور عموما جوان جدا می شوند و یک ملکه جوان باکره یا جفت خورده به آن معرفی می شود و بعد از پذیرش به حیات خود ادامه می دهد.

زنبوردارانی که در زمینه تکثیر و فروش زنبور فعالیت می کنند معمولا به روش پیوند ملکه مورد نظر را تولید می کنند و به جمعیت مصنوعی معرفی می کنند و بعد از تخمریز شدن به فروش می رسانند.

زنبورداران کم تجربه مشتریان اصلی این نوع کلنی های زنبورعسل هستند که یک راه مناسب برای افزایش تعداد کندوهاست. اما در خرید زنبورعسل بچه مصنوعی باید به نکات مهمی توجه داشته باشید:

۱- در خرید این زنبورها دقت کنید که حامل بیماری نباشند . معمولا زنبورداران «بساز بفروش» جمعیت بومی را از دیگران می خرند و تکثیر می کنند و هیچ اهمیتی به سلامت آن نمی دهند. آلودگی شدید به کنه و بیماریهای ویروسی و قارچی از جمله شایع ترین معضلات سلامت این کلنی های زنبورعسل هستند.

۲- از کیفیت ملکه مطمئن شوید. ملکه بی کیفیت مثل نقل و نبات ریخته است و هر کسی از راه رسیده در کلاس فلان استاد که مشخص نیست این کرسی استادی را از کجا بدست آورده شرکت کرده و یک زنبور کارنیکای بی شناسنامه را به عنوان لاین اف ۱ معرفی می کند و تا می تواند از آن پیوند زده و می فروشد.

بیشتر بخوانید: پرورش ملکه کارنیکا در ایران یک بازار فریبنده است

خب چاره کار چیست؟ تنها راه چاره این است که فرد تکثیر کننده را به خوبی بشناسید و از کیفیت زنبورهای وی مطلع باشید.

کیفیت ملکه مهم ترین و اصلی ترین فاکتور خرید هر زنبوری است بویژه کلنی های زنبورعسل بچه مصنوعی کم جمعیت.

چه زمانی بچه مصنوعی بخریم؟
خرید بچه مصنوعی با ملکه باکیفیت در ابتدای بهار بهتر است. با داشتن ملکه خوب جمعیت به حد مطلوب افزایش می یابد و می توانید در کوهستان حداقل سه الی چهار قاب عسل برداشت کنید.

بچه مصنوعی هایی که تا چند ماه بعد از جفت خوردن زیر ۸ قاب جمعیت فشرده باشند نباید در خرید آنها عجله کنید چون احتمالا کیفیت لازم را ندارند.

این قضیه همیشه صادق نیست چون برخی ملکه ها سال اول تمایلی به رشد ندارند اما در اولین بهار کیفیت بهتری از خود نشان می دهند اما این قانون نیست و استثناست.

چگونه ملکه باکیفیت را تشخیص دهیم؟
متاسفانه علیرغم توصیه ها و وضع نشانه ها از سوی برخی زنبورداران، باید گفت کیفیت ملکه زنبور عسل برای خرید از روی ظاهر آن چندان قابل تشخیص نیست. اما عواملی وجود دارد که تا حد زیادی می تواند به تولید ملکه باکیفیت منجر شود که باید در پروسه تولید ملکه بدان توجه شود که در مقاله دیگری به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

راهنمای خرید کندوی زنبورعسل با ملکه در بهار
کلنی های زنبورعسلی که در فصل بهار فروخته می شوند چهار حالت کلی دارند که زمان خرید حتما باید به آن توجه کنید تا بدانید چه زنبوری می خرید.

دست اول: زنبوری که به صورت نرمال در منطقه سردسیر زمستان گذرانی کرده است و به بهار رسیده است و حداقل سه چهار قاب جمعیت سالم دارد.

زنبور دسته اول در صورتی که واقعا وضعیت نرمال داشته است و توانسته است این وضعیت را حفظ کند و عاری از کنه و بیماری باشد به شرط کیفیت ملکه بهترین گزینه خرید است. زیرا آماده استارت بهاره قوی و بازدهی حداکثری است

دسته دوم : خرید کندوی زنبورعسل با ملکه که به صورت نرمال پاییز و زمستان را در منطقه معتدل گذرانده است و کم و بیش تخمریزی داشته است و به بهار رسیده است.

فعالیت زنبور در شب یلدای مازندران ۱۴۰۰ (زنبورستان یکتابی)

زنبور دسته دوم حداقل ۳۰ درصد از کاراییش را به خاطر عدم خواب کامل و قطع نشدن تخمریزی از دست داده است و به دلیل قطع نشدن تخمریزی درصدی از آلودگی به کنه را در خود دارد. بنابراین ارزش کمتری نسبت به دسته اول دارد.

دسته سوم : زنبوری که زمستان به مناطق گرمسیر کوچ داده شده است و بعد از افزایش نسبی جمعیت و یا حتی تکثیر و … با همان ملکه پاییز برای فروش عرضه شده است.

کلنی زنبورعسل دسته سوم تمام توان خود را در گرمسیر صرف کرده است و به دلیل استمرار تخمریزی احتمالا انبار کنه و آلودگی است و چندان ارزش خرید ندارد مگر اینکه تحت مدیریت زنبوردار خوش سلیقه ای بوده باشد و سالم باشد. در هر صورت ملکه خوبی ندارد.

دسته چهارم : زنبوری که زمستان به مناطق گرمسیر کوچ داده شد و بعد از بهره برداری اولیه با ملکه جوان که در همان مناطق گرمسیر پیوند زده شد برای فروش عرضه شده است.

این کلنی زنبورعسل در صورت داشتن ملکه باکیفیت و جمعیت مناسب ارزش خرید دارد و اگر جمعیت مناسبی داشته باشد در سال نخست قابل بهره برداری مناسب است و سال بعد نیز کارایی بالایی خواهد داشت.

بهترین زمان خرید کندوی زنبورعسل با ملکه بهاری در پایان بهمن و اوایل اسفند در مناطق معتدل و در اواخر فروردین در مناطق سردسیر است.

جمع بندی درباره خرید کندوی زنبورعسل با ملکه
در کنار همه این مسائلی که ذکر شد هدف از خرید زنبورعسل در انتخاب نوع کلنی زنبورعسل تاثیر زیادی دارد. گاهی هدف شما از خرید داشتن جمعیت برای معرفی ملکه تولیدی خودتان است که در این صورت قیمت بسیار تعیین کننده است. هر جمعیت سالمی را که با قیمت مناسب بخرید توجیه دارد.

تکثیر زنبور راه های مختلفی دارد که لزوما خرید زنبورعسل بهترین راه تکثیر زنبور نیست و چندان صرفه اقتصادی ندارد اما این مسئله برای همه زنبورداران مطرح نیست. بنابراین این مقاله برای کسانی است که به دنبال خرید زنبورعسل هستند .

نکته پایانی
بعد از خرید زنبورعسل مورد نظر و پیوستن به حرفه جذاب زنبورداری وقت مهم ترین اقدام فرارسیده است.

مهم ترین اقدام بعدی کنترل و درمان کنه واروآ است. کنه واروآ مهم ترین و خطرناک ترین دشمن زنبور و سرمایه زنبوردار است. شما به عنوان یک زنبوردار هر چه درباره مبارزه با این آفت بیاموزید باز هم کم است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر