یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

کامل ترین آموزش کیک گردویی

عکس, کامل ترین آموزش کیک گردویی

برای درست کردن یک کیک گردویی خوشمزه به مواد زیر نیاز دارید. 

تخم‌مرغ ۶ عدد ، شیر ۱ پیمانه ، کره آب‌شده ۱ پیمانه (۲۰۰ میلی‌لیتر)
شکر یک و یک‌چهارم پیمانه ،آرد الک شده دو و نیم پیمانه
بیکینگ‌پودر یک‌چهارم قاشق غذاخوری ،گردوی خردشده نصف پیمانه
وانیل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری ،کشمش پلویی ۵ قاشق غذاخوری (استفاده از کشمش اختیاری است و می‌توانید آن را از طرز تهیه کیک گردو حذف کنید.)
نمک یک پنس (یک پنس معادل مقداری نمک است که می‌توان آن را با دو انگشت اشاره و شصت برداشت.)

نخست آرد، بیکینگ‌پودر و نمک را باهم مخلوط کرده و الک کنید. در ظرف دیگری کره و شکر را هم بزنید و بعد زرده تخم‌مرغ و شیر را به آن‌ها اضافه کنید. حالا مخلوط آرد و بیکینگ‌پودر را به این مایه اضافه کنید و در آخر گردو ریز شده و کشمش را به آرامی با آن مخلوط کنید.سفیده‌های تخم‌مرغ را در ظرف دیگری آن‌قدر هم بزنید تا حجیم و سبک شوند. سپس با حرکت دورانی به مایه کیک اضافه کنید. بعد از یک دست شدن در قالب ریخته و در فر ۱۸۰ درجه به مدت ۴۵ دقیقه بپزید.برای درست کردن هر کیک یا شیرینی اولین کاری که باید انجام دهید خارج کردن تمام مواد اولیه آن از یخچال است. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید باید مواد قبل از مخلوط شدن باهم، هم دما شده و به دمای محیط برسند. پس تمام مواد را روی میز آشپزخانه بچینید و اجازه دهید برای ۴۰ دقیقه تا یک ساعت به دمای محیط برسند.بعد از هم دما شدن مواد لازم در محیط آشپزخانه فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید تا گرم شود.
آرد، نمک و بیکینگ‌پودر را در ظرف بزرگی باهم مخلوط کنید و بعد آن را سه مرتبه الک کنید تا ذرات آرد به خوبی هوادهی شود.شکر را به همراه کره به خوبی هم بزنید و بعد زرده‌های تخم‌مرغ را به همراه شیر به آن‌ها اضافه کنید. در طرز تهیه کیک گردو باید زرده از سفیده تخم‌مرغ جدا و در دو مرحله متفاوت به کیک اضافه شود. در این مرحله باید مایه کیک را تا ۵ تا ۶ دقیقه با همزن برقی هم بزنید تا کاملاً یکدست شود.
حالا مخلوط آرد و بیکینگ‌پودر را در سه مرحله به مایه تخم‌مرغ، کره و شکر اضافه کنید و با چنگال هم بزنید.
گردوهای خردشده را به همراه کشمش به مایه کیکتان اضافه کنید و به آرامی با حرکت قاشق با مایه کیکتان مخلوط کنید.
حالا در ظرف دیگری شروع به هم زدن سفیده‌ها کنید. البته قبل از هم زدن پره‌های همزن را بشویید تا کاملاً تمیز باشند. سفیده‌ها را باید آن‌قدر هم بزنید که پف‌کرده و حجم بگیرد و اگر ظرف را برعکس کنید از داخل ظرف نریزد.
سفیده حجم گرفته را طی چند مرحله با حرکت دورانی لیسک به مایه کیک اضافه کنید. حواستان باشد که حرکت دورانی قاشق یا لیسک باید تنها در یک جهت انجام شود.
قالب موردنظرتان را با روغن چرب کنید و روی آن کمی آرد بپاشید.
مواد کیک را داخل قالب بریزید؛ و قالب را به مدت ۴۵ دقیقه داخل فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه گرم کرده‌اید، قرار دهید.
همان‌طور که دیدید طرز تهیه کیک گردویی کشمشی اصلاً دشوار نیست. نکاتی که در ادامه می‌گوییم به شما کمک می‌کند تا این کیک خانگی و خوشمزه را بی‌هیچ عیب و ایرادی بپزید. همراه ما باشید تا به سراغ نکات مهم در طرز تهیه کیک گردو برویم.

وقتی خمیر آماده شدن باید به سرعت داخل قالب ریخته و درون فر بگذارید. پس حتماً قبل از شروع کار فر را روشن و قالبتان را آماده کنید. اگر از زمان آماده شدن مایه کیک گردویی تا قرار دادن داخل فر زمان زیادی بگذرد کیکی شما به خوبی پف نمی‌کند.برای آماده شدن کیکتان صبور باشید. تا مرحله پخت کیک تمام نشده است نباید در فر را باز کنید. اگر کیک شما در حال پف کردن باشد و شما از سر کنجکاوی در فر را باز کنید پف کیک کاملاً می‌خوابد.توجه کنید که در طرز تهیه کیک گردو و تمام کیک و شیرینی‌های دیگر باید فر حداقل از نیم ساعت قبل گرم شود.کیک را بلافاصله از قالب خارج نکنید. اجازه دهید بعد از خارج کردن کیک از فر قالب شما ده دقیقه در دمای آشپزخانه خنک شود.از کیفیت بیکینگ‌پودر و تازه بودن آن اطمینان حاصل کنید. گاهی استفاده از بیکینگ‌پودر کهنه باعث گود شدن سطح کیک شما می‌شود.اگر می‌خواهید نتیجه کار زیباتر از آب دربیاید باید طرز تهیه کیک دورنگ گردویی را امتحان کنید. مراحل کار در پخت این کیک کاملاً مشابه همان چیزی است که در بالا گفتیم. فقط کافی است دو قاشق از آرد دستور کم کنید و قبل از اضافه کردن گردو، مایه کیک را به دو قسمت تقسیم کنید. در یک قسمت یک قاشق آرد و در قسمت دیگر یک قاشق پودر کاکائو بریزید. حالا باقی مراحل را برای هر دو قسمت انجام دهید. البته حواستان باشد از اینجا به بعد باید مواد باقی‌مانده را به صورت مساوی بین دو ظرف مایه کیک تقسیم کنید. قالب کیک را یکی در میان با دو رنگ مختلف از مایه کیکتان پر کنید و در آخر با حرکت دورانی خلال‌دندان روی سطح رویی کیک طرح بزنید.
کیک گردویی شکلاتی هم از کیک‌های خوشمزه و محبوب خانگی است. برای اینکه یک کیک گردویی با طعم کاکائو داشته باشید باید نصف پیمانه از آرد گفته‌شده در دستور را کم کنید و به جای آن از پودر کاکائو استفاده کنید. با این کار درنهایت یک کیک شکلاتی دارید.
اگر فر ندارید کافی است تمام این مراحل را برای آماده کردن مایه کیکتان انجام دهید و در نهایت کیک را درون قابلمه و روی گاز بپزید. با این تفاوت که در طرز تهیه کیک گردویی بدون فر به جای گرم کردن فر باید یک پایه فلزی را داخل یک قابلمه بزرگ‌تر از قالبتان قرار دهید و گاز را روشن کنید تا به مدت یک رب فضای درون قابلمه گرم شود. فراموش نکنید که باید درب قابلمه را با یک پارچه بپوشانید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر