یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

کامپوزیت و لمینت دندان کدام یک را انجام دهیم

عکس, کامپوزیت و لمینت دندان کدام یک را انجام دهیم
دندان های خود را کامپوزیت کنیم یا لمینت ؟ این دو چه تفاوتی دارند ؟ کدام یک بهتر است؟ در آغاز بهتر است بدانید هر دو این روش از روش های اصلاح لبخند هستند و تاثیری بسزایی روی قیافه فرد می گذارند به شرطی که پزشک برای بیمار بهترین رنگ و بهترین جنس و بهترین انتخاب را داشته باشد. مشخص است افرادی که دندان های یک دست و زیبا دارند به دنبال کامپوزیت نیستند. در مقابل آن کسانی که از پریدگی دندان، فاصله ی بیش از حد بین دندان ها، زردی دندان و مواردی از این قبیل رنج می برند طرفداران کامپوزیت دندان هستند. در حقیقت کامپوزیت به دندان ها شکل و سفیدی می دهد و از آنجا که داشتن لبخندی زیبا یکی از فاکتورهای اعتماد به نفس و جذابیت است، کامپوزیت قدمی برای ترمیم دندان ها است.مشخص است افرادی که دندان های یک دست و زیبا دارند به دنبال کامپوزیت نیستند. در مقابل آن کسانی که از پریدگی دندان، فاصله ی بیش از حد بین دندان ها، زردی دندان و مواردی از این قبیل رنج می برند طرفداران کامپوزیت دندان هستند. در حقیقت کامپوزیت به دندان ها شکل و سفیدی می دهد و از آنجا که داشتن لبخندی زیبا یکی از فاکتورهای اعتماد به نفس و جذابیت است، کامپوزیت قدمی برای ترمیم دندان ها است.مهم ترین مزیت آن عدم تراش دندان ها در طول درمان است و به طبع آن فرد استرس کمتری برای دندان های خود دارد. چرا که در صورت تراش دندان ها احتمال بازگشت به حالت قبل ممکن نمی باشد. در مواقعی افرادی که کم سن هستند بعد از کامپوزیت احساس رضایت دارند اما به مرور زمان دوست دارند به گذشته و حالت قبل خود باز گردند در این صورت به راحتی می توان کامپوزیت را با لمینت جایگزین کرد. در صورت بروز هر گونه مشکل می توان آن را ترمیم کرد.کوتاه بودن مدت درمان نیز باعث صرفه جویی در وقت فرد می شود. کامپوزیت هزینه ی کمی دارد. برای فرد حساسیت در برابر دما اعم از سرما و گرما ایجاد نمی کند و ظاهری طبیعی دارد. قابل توجه است که کامپوزیت می تواند روشی برای پر کردن دندان ها نیز باشد.
معایب کامپوزیت :بهتر است بعد کامپوزیت مراقبت های ویژه ای به عمل بیاوریم در غیر این صورت ممکن است کامپوزیت نیاز به ترمیم داشته باشد. زرد شدن رنگ کامپوزیت، پایین بودن عمرکامپوزیت از جمله مشکلات عدم مراقبت از آن است. استفاده از مسواک و دهان شویه یا حتی آب نمک کمک شایانی به دوام دندان ها و طول عمر آن ها می کند. با وجود اینکه کامپوزیت از هزینه کمتری نسبت به لمینت بهره مند است اما هزینه های جانبی بسیاری را ایجاد می کند. این هزینه ها ناشی از شکسته شدن کامپوزیت، ترک برداشتن آن و یا حتی تغییر رنگ دندان نیز می باشد. لازم به ذکر است که به رنگ، میزان شفافیت و فرم کامپوزیت ساخته شده برای دندان هایتان دقت کافی و لازم را بکنید چرا که در غیر این صورت کامپوزیت طبیعی بودن خود را از دست می دهد. بهتر است دندان های عقب را از کامپوزیتی با مقاومت بالا استفاده کرد تا احتمال شکسته شدن آن کمتر شود. کامپوزیت ترکیبی از مهارت پزشک با تخصص او است. انتخاب پزشکی ماهر اولین قدم برای کامپوزیت مناسب است.اگر دندان های دیگر فرد نیازمند ترمیم و یا درمان هستند بهتر است قبل از شروع کامپوزیت، ترمیم شوند. سپس سطح دندان ها با استفاده از یک برس تمیز و پاکسازی می شود. بعد از پاکسازی دندان مقداری از مواد کامپوزیت روی دندان فرد گذاشته می شود تا با نظر و سلیقه او میزان شفافیت و رنگ کامپوزیت تایید شود. در این بین می توان از نظر پزشک متخصص خود استفاده کنید.بعد از خشک شدن دندان ها، کامپوزیت ساخته شده در مطب تحت نظر پزشک متخصص روی دندان ها به صورت یک لایه ی نازک توسط باندینگ مخصوص ( چسب) گذاشته می شود و با نور آبی سفت می گردد.برای تکمیل فرآیند کامپوزیت، باید اضافاتی که باعث پریدگی و شکستگی می شود را برداشت و مرحله پالیش دندان آغاز می شود. سپس بلندی های مواد آن گرفته می شود. بنابر این کامپوزیت سطحی درخشان و صاف پیدا خواهد کرد. در آخر فیزیولوژیک لثه پس از درمان شست و شو می گردد.معمولا بعد از نصب کامپوزیت روی دندان ها یک جلسه ی دیگر برای رفع مشکلات آن از جمله بلندی مواد برای فرد گذاشته می شود.
 لمینت:از دیگر روش های ترمیم دندان لمینت است. امروز لمینت طرفداران بسیاری دارد. افرادی که از لمینت استفاده می کنند بیشتر بعد زیبایی را در نظر گرفته اند. در واقع لمینت یک لایه بسیار نازک حاوی موادی خاص است که بر روی دندان ها قرار می گیرد. رنگ لمینت در دندان بستگی به سلیقه ی فرد دارد. عده ای علاقه مند هستند که لمینتشان هم رنگ دندان هایشان باشد به جهت آن که طبیعی جلوه کند. برخلاف این عده، بسیاری دوست دارند درجه سفیدی لمینت را افزایش دهند. لمینت هم اندازه و طبق دندان ها به کار برده می شود.افرادی که بین دندان هایشان بسیار فاصله است و در دندان خود تغییر رنگ و یا جرم و لکه مشاهده می کنند بهتر است از لمینت سرامیکی استفاده کنند.باید توجه کرد که پس از چسباندن لمینت بر روی دندان فرد، تغییر رنگ و شکل آن دیگر امکان پذیر نمی باشد و در صورت شکستگی باید عوض گردد.اگر به دنبال ظاهری طبیعی هستید بهتر است از لمینت کامپوزیتی استفاده کنید چرا که مواد آن همرنگ دندان هستند. جنس این نوع لمینت از پلیمر است و با استفاده از اشعه لمینت را بر روی دندان می چسبانند و به صورت لایه ای محافظ روی مینای دندان قرار می دهند.کامپوزیت دندان ممکن است نیاز به اصلاح مجدد داشته باشد و طول عمر کامپوزیت دندان به طور قابل توجهی کوتاه است. افرادی که بین دندان هایشان فاصله ی کمتری وجود دارد و به دنبال رفع به‌ هم ‌ریختگی‌های خفیف تا متوسط دندان هایشان هستند بهتر است از لمینت کامپوزیت استفاده کنند. تفاوت ها لمینت با کامپوزیت را در ادامه خواهید خواند.از منظر زیبایی لمینت سرامیکی شفاف و صاف تر از لمینت کامپوزیتی است. معمولا افرادی که به دنبال ظاهری طبیعی هستند از کامپوزیت استفاده می کنند.
لمینت سرامیکی دوام و مقاومت بیشتری در برابر جرم نسبت به کامپوزیتی دارد.اگر مشکل دندان ها خفیف ‌تر باشد از کامپوزیت بهتر است استفاده شود چرا که روشی مناسب تر و محافظه کارانه است.لمینت کامپوزیت بر خلاف سرامیکی نیاز به تراشیدن دندان و قالب گیری ندارد و در مطب پزشک آماده می شود.هزینه لمینت سرامیکی بسیار بیشتر از لمینت کامپوزیتی است.
در نهایت مهم ترین تفاوت این است که در لمینت سرامیکی احتمال شکست و لب پر شدن دندان ها بسیار کمتر می باشد.
همان طور که مشخص است این نوع لمینت بدون تراشیدن دندان ها بر روی مینای دندان قرار می گیرد. جنس آن بسیار نازک است و باید توجه کرد تا لمینت بدون تراش بتواند به طورکامل تمام نواقص دندان را بپوشاند.
مراحل نصب لمینت:اولین مرحله معاینه پزشک با اشعه ایکس و عکسبرداری از دندان ها می باشد. بیماری هایی اعم از لثه، پریدگی دندان، عفونت و کیست در ریشه دندان و.. توسط پزشک مزبور برای فرد بررسی می شود. پس از معاینه دقیق تعداد دندان هایی که نیازمند لمینت هستند مشخص می گردد. برای شروع حتما باید دندان ها جرم گیری شوند. بسته به جنس دندان و انتخاب نوع لمینت مراحل انجام آن آغاز می شود. پس از جرمگیری، قسمتی از مینای دندان به وسیله ی یک دریل مخصوص دندانپزشکی تراشیده می شود به طوری که فضای کافی برای قراردادن لمینت روی دندان ایجاد شود. سپس از دندان ها با استفاده از خمیر مخصوصی، قالب گیری می شود. روکش دندان در آزمایشگاه دندان پزشکی با توجه به قالب دندان تهیه و آماده می گردد.در نهایت روکش ها با استفاده از اشعه روی دندان قرار می گیرد شایان ذکر است که نباید میان لمینت و خط لثه فاصله ای وجود داشته باشد در غیر این صورت باکتری ها جمع می شوند و موجب عفونت و شکستگی لمینت می گردد.تمامی بخش های این مراحل با توجه به نوع دندان و لمینت متفاوت است اما به طورکلی لمینت دندان بدین صورت انجام می گیرد.مراقبت از لمینت از اهمیت والایی برخوردار است. برای این کار کافی است بهداشت دندان و دهان را رعایت کرد. استفاده ی صحیح از مسواک و نخ دندان به مقاومت لمینت کمک بسیاری می کند. نوشیدنی هایی مثل چای و قهوه بهتر است در حد اعتدال مصرف گردد تا باعث تغییر رنگ لمینت نشود.
معایب لمینت دندان:اگر تمایل به لمینت دندان دارید باید هزینه ی آن را برآورد کنید. طبیعتا چون لمینت جزو درمان های پزشکی است و بعد زیبایی آن پر رنگ تر است پس پر هزینه و گران قیمت می باشد.پس از لمینت ممکن است نسبت به سردی و گرمی مواد غذایی حساس شوید.اگر موقع جویدن مواد غذایی سفت و سخت بیش از حد به دندان ها فشار آید، لمینت دندان می شکند. بهتر است قبل از لمینت دندان های آسیب دیده و یا حتی دندان قروچه خود را درمان کنید.از کیفیت مواد و جنس لمینت اطمینان حاصل کنید. اگر پزشک از چسب بی کیفیت استفاده کند و دقت لازم را نداشته باشد احتمال شکسته شدن لمینت بسیار زیاد است.قبل استفاده از لمینت پزشک مزبور دندان ها را می تراشد تا در یک سطح قرار بگیرند. باید توجه کرد که بعد از تراشیدن دندان ها بازگشت به حالت اولیه و حذف روکش ممکن نمی باشد.
مزیت لمینت:روکش های لمینت در برابر هر گونه لکه و جرمی مقاوم هستند و موندگاری بالایی دارند.به طور کلی لمینت دندان بیشتر از ۱۰ سال بدون تغییر رنگ و شکستگی باقی می ماند.استفاده از لمینت بدون بی حسی موضعی امکان پذیر است.تغییری در چهره از منظر زیبا شناسی ایجاد می شود که بسیار چشمگیر و طبیعی است.درمان با لمینت در مدت زمان کوتاهی صورت می گیرد و نتیجه آن را بلافاصله می توانید مشاهده کنید.معمولا دو الی سه جلسه برای فرد کافی است.
دندان ها به طور هماهنگ در یک راستا قرار می گیرند.فاصله ی بین دندان ها کاهش می یابد.نگهداری از لمینت دندان برخلاف ارتودنسی و ایمپلنت دندان آسان تر و راحت تر است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر