یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

کدام پر سودتر و راحت تر است پرورش بوقلمون یا شتر مرغ

اگر سرمایه دارید و برای پروش بین شتر مرغ و بوقلمون تردید دارید در این مقاله سعی شده است شما را با پرورش این دو پرنده پر سود آشنا کنیم. لازم به ذکر است که پرورش هر دوی این پرندگان برای شما کسب و کاری پر سود است.

پرورش بوقلمون

لاشه بوقلمون دارای گوشت سفید و تیره است، گوشت ناحیه سینه، روشن است و حدود ۶۵ درصد کل گوشت، لاشه را شامل می‌شود. گوشت این ناحیه دارای چربی کمتری نسبت به گوشت ران بوقلمون است. ران بوقلمون دارای گوشت تیره است و میزان چربی و ویتامین بیشتری نسبت به بخش سینه دارد. فواید تغذیه‌ای و پزشکی زیادی برای گوشت بوقلمون بیان شده است، ازجمله پروتئین بالا، چربی کمتر نسبت به گوشت قرمز، تأثیر مثبت بر عملکرد غده تیروئید و مناسب برای افراد دیابتی، تقویت سیستم ایمنی و منبع خوبی از ویتامین B12 است. بیشتر چربی بوقلمون در پوست آن قرار دارد و با حذف پوست، مقدار چربی لاشه، کاهش خواهد یافت. همچنین میزان فسفر گوشت بوقلمون به طرز قابل‌توجهی بالاست که برای تقویت سیستم استخوانی بدن و سلامتی مغز، مناسب است.

جمع کل سرمایه‌گذاری موردنیاز برای طرح حاضر حدود ۷۰ میلیون تومان است، که از این مقدار ۱۲ میلیون برای خرید تجهیزات و ۵۸ میلیون تومان سرمایه در گردش، برای خرید جوجه یک‌ماهه و خوراک مصرف می‌شود. فروش در پایان دوره حدود ۸۲.۵ میلیون تومان خواهد بود که پس از کسر هزینه‌های تولید حدود۱۹.۵ میلیون تومان سود خالص باقی می‌ماند. درصد سوددهی این طرح حدود ۲۷ درصد بوده و دوره بازگشت سرمایه نیز ۱۷ ماه خواهد بود.

پرورش شترمرغ

بر اساس آمارهای موجود حدود ۲۵ کشور در زمینه تولید و پرورش شترمرغ فعال می باشند که از لحاظ وضعیت تولید به پنج گروه تقسیم می شوند و هر گروه جایگاه ویژه‌ای در این تقسیم بندی دارد. با توجه به وضعیت تولید شترمرغ در کشور به نظر می‌رسد ایران در گروه چهار جدول پایین قرار می گیرد.

گروه منطقه
۱ آفریقای جنوبی، زیمبابوه، نامیبیا، فلسطین اشغالی
۲ ایالات متحده، کانادا، انگلیس، اروپای شمالی، اسکاندیناوی، استرالیا
۳ اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، مکزیک، نیوزلند، یونان
۴ خاورمیانه، آمریکای جنوبی، لهستان، ترکیه
۵ اروپای شرقی، روسیه، شبه قاره هند
پرورش شتر مرغ یکی از طرح های جذاب و با سوددهی خوب است که هر سال می تواند گسترش پیدا کند. به عنوان مثال برای شروع کار به ۴۰ جوجه یک روزه و ۱۶ شترمرغ مولد نیاز می باشد. با این تعداد سالانه می توان به درآمدی حدود ۱۹۸.۵ میلیون تومان در سال رسید که از این میزان ۶۱.۵ میلیون تومان آن سود خالص می باشد. ضمن اینکه از سال دوم به بعد و خودکفا شدن در تولید جوجه های یک روزه و کسب تجربیات عملی می توان به درآمد و سود بیشتر از این ها دست پیدا کرد. با احتساب هزینه ها و درآمدهای سال اول، نرخ سوددهی طرح ۱۶.۵ درصد می باشد، اما همان طور که گفته شد از سال دوم به بعد سوددهی بیشتر است.

شترمرغ در میان طیور بیش ترین مقاومت را در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد و هزینه نگهداری آن نسبت به سایر طیور کم تر است. این پرنده رشد سریعی دارد، پس از یک ماهگی، روزی یک سانتیمتر رشد می کند و در سن ده ماهگی، قابل کشتار است. جوجه این پرنده ظرف ۴۰ روز سر از تخم بیرون می‌آورد و طی سه تا چهار سال یک پرنده بالغ می‌ شود، نکته دارای اهمیت در این پرنده گوشت آن است که کم چرب و کم کلسترول با طبیعتی گرم و دارای آهن است که این ویژگی ها گوشت این پرنده را از سایر گوشت‌ های قرمز متمایز می‌ کند. شترمرغ ماده در فصل بهار به صورت یک روز در میان تخم گذاری می کند و در هر مرحله ۱۴ تا ۲۱ تخم می‌گذارد که وزن تقریبی هر تخم یک کیلو و نیم است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر