یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

کولر آبی بهتره یا گازی اطلاعات مفید در این خصوص

عکس, کولر آبی بهتره یا گازی اطلاعات مفید در این خصوص

شاید برای شما هم جای سوال باشد که کولرهای آبی مناسب هستند یا کولرهای گازی ؟ از نظر عملکرد ، قدرت خنک کنندگی ، هزینه کارکرد کدام یک بهتر است ؟

اولین مساله این است که شما در کدام منطقه آب و هوایی زندگی می کنید ؟

کولر آبی برای مناطق دارای آب‌وهوای خشک گزینه بسیار مناسبی است و برای مناطقی که رطوبت بالایی دارند و شرجی به شمار می‌روند مانند شمال و جنوب کشور توصیه نمی‌شود. کولرهای آبی دارای مصرف برق کمتری نسبت به کولر گازی می‌باشد و در برخی موارد نیز قیمت اولیه کمتری دارند. بااین‌حال دارای معایبی هستند که باعث می‌شود تا ما کولر گازی را جایگزین آن‌ها کرده و یا اصول بهداشتی و ایمنی را به‌صورت دقیق در مورد آن‌ها به اجرا درآوریم.

مزایای کولرهای گازی :

این کولر گازی ها برخلاف کولرهای آبی رطوبت داخل منزل را افزایش نمی‌دهند و بنابراین برای مناطق شرجی بسیار مناسب هستند. در سالیان گذشته استفاده از کولر گازی به مناطق جنوبی کشور محدود بود اما در سالیان اخیر تقریباً در تمام نقاط کشور از این کولرها استفاده می‌شود.کولر گازی هوای داخل منزل را به درون کولر می‌کشند و آن را خنک کرده و دوباره به داخل محیط می‌فرستند؛ بنابراین احتمال بروز بیماری‌ها و ورود ذرات آلوده به داخل منزل تقریباً به صفر می‌رسد.. توصیه می‌شود مکان‌هایی با آب‌وهوای خشک همچون یزد، کرمان، خراسان و غیره از کولرهای آبی استفاده کنند؛ زیرا این کولرها مقداری رطوبت در فضا ایجاد می‌کنند. این در حالی است که مناطق شمالی و جنوبی ایران به‌واسطه داشتن آب‌وهوای شرجی بهتر است از کولرهای گازی استفاده کنند.

مزایای کولر آبی
در رابطه با تفاوت کولر آبی و کولر گازی می‌توان مزیت‌های کولر آبی را در زیر ذکر شده‌اند در نظر گرفت:

مقرون‌به‌صرفه: قیمت بسیار ارزان در کنار نصب آسان و هزینه نگهداری پایین، خرید کولرهای آبی را مقرون‌به‌صرفه می‌کند.
دوستدار محیط‌زیست: کولرهای آبی به علت ایجاد نکردن آلودگی و تولید گازهای سمی برای محیط‌زیست خطری ندارند.
مناسب برای آب‌وهوای خشک: با توجه به این‌که بیشتر شهرهای ایران در مناطق گرم و خشک واقع‌شده‌اند کولرهای آبی با ایجاد رطوبت، گزینه خوبی برای این مناطق محسوب می‌شوند.
مصرف انرژی پایین‌تر برق: از تفاوت کولر آبی و کولر گازی می‌توان به این نکته اشاره کرد که مصرف برق در این کولرها تا یک‌هفتم نیز گزارش‌شده است. البته این نسبت را نمی‌توان به همه کولرهای گازی و آبی تعمیم داد، زیرا عوامل مهم دیگری در بالا و پایین شدن این نسبت وجود دارد. عواملی که در قسمت مصرف به آن اشاره شد.
در دسترس بودن قطعات یدکی: ازآنجایی‌که کولرهای آبی اکثراً تولید داخل هستند و مکانیزم ساده‌ای دارند در صورت نیاز به قطعات یدکی به‌راحتی می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. همچنین ازآنجایی‌که تقریباً همه ما تجربه استفاده از آن راداریم، در بیشتر مواقع می‌توانیم خودمان سرویس‌کارش شویم؛ بنابراین برای تعمیرات ساده نیازی به تعمیرکاران ماهر نیست.

معایب کولرهای گازی :

شکل اصلی موجود در این نوع کولر مصرف برق بالای آن‌ها است. البته با نصب و نگهداری مناسب کولر گازی و انتخاب مناسب کولر بر مبنای ظرفیت برودتی منزل، می‌توان مصرف برق را به حداقل ممکن رساند.
به‌صورت کلی دو نوع کولر گازی در داخل کشور وجود دارد؛ که نوع کولر گازی پنجره‌ای و نوع کولر گازی اسپلیت. بااینکه نوع پنجره‌ای دارای قیمت ارزان‌تری نسبت به نوع اسپیلت هستند ولی تقریباً مصرف برق آن‌ها ۲٫۵ برابر کولرهای گازی اسپیلت است؛ بنابراین هزینه گران‌تر اسپیلت در درازمدت با کاهش هزینه‌های برق جبران خواهد شد و بهتر است برای خرید یک کولر گازی به سراغ نوع اسپیلت آن بروید.

مشکلات کولرهای آبی :

اصلی‌ترین مشکل کولر آبی این است که به‌صورت مستقیم در معرض ذرات گردوغبار و آلودگی هوا قرار دارد و می‌تواند به‌راحتی ذرات گردوغبار و آلودگی و ویروس‌ها را وارد محیط خانه نماید. به‌عنوان‌مثال بسیاری از استفاده‌کنندگان از کولر آبی در فصل تابستان دچار گلودرد و سرفه و آبریزش بینی و انواع حساسیت‌ها می‌شوند که این مسائل به دلیل همین ورود ذرات گردوغبار و آلودگی به محیط خانه است.
پوشال کولر آبی پر از ذرات گردوغبار و قارچ است و به دلیل داشتن رطوبت دائمی و عدم تابش مستقیم نور آفتاب به آن، محیط بسیار مناسبی برای رشد قارچ‌ها و ورود ویروس‌ها است. این مشکل کولرهای آبی در شهرهای بزرگی مانند تهران و تبریز و مشهد به دلیل آلودگی گسترده آن‌ها شدیدتر است.

تفاوت کولر آبی و کولر گازی از نظر مصرف انرژی

می‌توان بزرگ‌ترین عیب استفاده از کولرهای آبی را مصرف آب زیاد آن‌ها دانست. آن‌هم در شرایطی که بحران کمبود آب کشور را تهدید می‌کند. کولرهای گازی نیز در مقابل مصرف برق زیادی دارند. با توجه به این نکته که برق مصرفی کشور از طریق سوخت فسیلی به دست می‌آید، بر اهمیت مصرف برق این نوع کولرها می‌افزاید. البته باید دقت کرد مصرف انرژی را در هرکدام از دو نوع می‌توان با رعایت موارد اصولی پایین‌تر آورد. در کولرهای گازی، محل نصب مناسب، دقت در انتخاب ظرفیت با توجه به مساحت منزل، سرویس به‌موقع و پاکیزه نگه‌داشتن فیلترها به پایین‌تر آوردن مصرف کمک می‌کند. ناگفته نماند که کولرهای گازی نسل جدید دارای قابلیت اینورتر هستند و می‌توانند مصرف برق را تا حد چشمگیری کاهش دهند.

در کولرهای آبی، سرویس به‌موقع، تعویض پوشال‌ها، رسوب‌زدایی، گذاشتن سایه بان برای کولر و غیره به کارکرد صحیح کولر منجر شده و مصرف انرژی را کمتر می‌کند. در کولرهای آبی نیز اگر ظرفیت کولر متناسب با فضای منزل یا محل کار نباشد، مصرف بالای انرژی را سبب می‌شود به این دلیل که افراد مجبور می‌شوند به‌طور مداوم از دور تند کولر استفاده کنند. همچنین کانال‌کشی صحیح و عایق‌بندی دیوارها و پنجره‌ها نیز کمک مؤثری به‌صرفه جویی در مصرف می‌کند. توصیه می‌شود در خرید هر یک از این کولرها حتماً دستگاه‌هایی خریداری شود که رتبه A دارند.

تفاوت کولر آبی و کولر گازی از نظر هوای پاک

کولرهای گازی و آبی در این مورد عملکرد بالعکسی دارند. درحالی‌که کولرهای گازی می‌توانند فضای بیرون از خانه را به سبب تولید گازهای خود آلوده کنند، اما هوایی پاک را در درون خانه ایجاد می‌کنند. این مسئله در شهرهایی که آلودگی بالایی دارند مثل تهران و اهواز مسئله مهمی است.
کولرهای آبی با بیرون کشیدن هوای بیرون از خانه به داخل همراه خود آلودگی‌ها و ذرات معلق را به درون خانه می‌آورند. همچنین به سبب همیشه مرطوب بودن پوشال‌ها، فضای مناسب برای رشد و تکثیر قارچ‌ها ایجاد می‌شود، بنابراین باید با تعویض به‌موقع پوشال‌ها از این آلودگی جلوگیری کرد. البته هم‌اکنون انواع کولرهای آبی سلولزی نیز در بازار وجود دارند که مانع ورود آلودگی‌ها به فضای درون محیط می‌شوند. درعین‌حال آن‌ها نیز مزایا و معایب خود رادارند که در گزارش بعدی با جزئیات بیشتری به آن خواهیم پرداخت.

مقایسه کولر گازی با کولر آبی

مصرف انرژی
همانطور که گفتیم مصرف انرژی در کولر آبی بسیار کمتر از کولر گازی است و اگر می‌خواهید هزینه برق مصرفی تان کمتر باشد، از کولر‌های آبی استفاده کنید.

هزینه نگهداری و عملکرد
کولر‌های آبی نیاز به برق و آب دارند تا هوا را خنک کنند و در نتیجه باید روزانه داخلشان پر از آب شود، از طرفی کولر‌های گازی فقط به برق نیاز دارند و تنها کاری که باید انجام دهید، این است که فیلتر هوا را به صورت ماهانه داخل این کولر تمیز کنید. هزینه تعمیر و عملکرد در کولر‌های گازی سه برابر کولر‌های آبی است.

رطوبت دهی
کولر‌های آبی از آب برای خنک کردن استفاده می‌کنند و در نتیجه رطوبت را وارد هوا می‌کنند و برای مناطق خشک فایده بیشتری دارند، اما ممکن است در مناطق مرطوب عملکرد خود را از دست بدهند. از طرفی کولر‌های گازی اثر ضد رطوبتی در هوا ایجاد می‌کنند و برای مناطق مرطوب گزینه مناسب تری هستند.

سلامت محیط
کولر‌های گازی اثر منفی روی محیط ایجاد می‌کنند و ترکیب گاز CFC یا HCFC یا HFC در آن‌ها ممکن است تاثیر منفی روی محیط بگذارد. البته وجود این گاز‌ها در بعضی از کشور‌ها ممنوع است. معمولاً HFC امنیت بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارد، اما صددرصد هم امن نیست. کولر‌های آبی به شکل ساده از موتور و آب برای خنک کنندگی هوا استفاده می‌کنند و هیچ خطر و اثر منفی برای محیط ندارند.

قابلیت حمل و نقل
بیشتر کولر‌های آبی در بازار‌ها در دسترس و قابل حمل هستند؛ یعنی به راحتی قابل جابجایی در هر مکانی می‌باشند، اما همه‌ کولر‌های گازی قابل حمل نیستند و ممکن است جابجایی آن‌ها برای شما سخت باشد.

عایق کاری
سیستم کولر گازی نیاز به عایق کاری بسیار عالی دارد تا اثر خنک کنندگی آن افزایش پیدا کند، زیرا همان هوا را به طور مداوم چرخانده و گرما را از آن جذب می‌کند و باعث خنک کردن محیط اطراف می‌شود، اما کولر‌های آبی نیاز به فضای عایق کاری شده ندارند و از هوای تازه بیرون برای خنک کردن فضای داخل اتاق استفاده می‌کنند.

مصرف برق در کولر‌های گازی دست دوم بیشتر است
بسیاری از افراد برای صرفه جویی در هزینه ها، کولر‌های گازی دست دوم (مستهلک) خریداری و نصب می‌کنند، اما باید توجه نمود که مشترکان در صورت استفاده از کولر‌های گازی دست دوم، مبلغ قبض برقشان افزایش چشمگیری خواهد داشت، زیرا میزان مصرف برق کولر‌های گازی دست دوم (مستهلک) بین ۳ تا ۴ برابر بیشتر از کولر‌هایی است که به صورت نو خریداری و نصب می‌شود.

نکته مهم
در شش ماهه اول سال که دمای هوا به اوج خود می‌رسد، به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، مصرف برق بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد. دارندگان کولر‌های گازی برای کمتر شدن مصرف برق، بهتر است کولر‌های مستهلک نخرند و در ساعت‌های گرم روز (۱۱ تا ۱۶ هر روز)، دمای این نوع کولر‌ها را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد تنظیم نمایند. توصیه می‌شود اگر شرایط آب و هوایی محیط زندگی شما برای استفاده از کولر آبی مساعد است، از کولر‌های آبی استفاده نمایید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر