یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

کیست مویی چیه و چرا به وجود می آد

عکس, کیست مویی چیه و چرا به وجود می آد

بیماری سینوس پیلونیدال یا کیست مویی در واقع یک بیماری دردناک است که نیاز به درمان پزشکی دارد.کیست پیلونیدال کاملاً دردناک است.این حس درد به قدری بد است که شما میخواهید استخوان ناحیه مربوط را به گوشه تیز یک میز تکیه داده وبه شدت آن نقطه را فشار دهید تا شاید کمی از درد شما تسکین یابد.این بیماری اگر در زمان مناسب تشخیص و یا درمان نشود با گذر زمان شدید تر شده و عفونت های آن دردناک تر خواهد شد.علائم بیماری پیلونیدال معمولاً با شدیدتر و دردناکتر شدن عفونتها عود می کنند. علاوه بر این ، در موارد شدید که کیستهای پیلونیدال برای مدت زمان طولانی باقی می مانند ،بهترین راه رهایی ودرمان این بیماری جراحی خواهد بود.معمولا در ۴۰ تا ۶۰ درصد موارد، بیماری عود می کند. در این صورت وقتی کیست مویی یا پیلونیدال آلوده و مزمن می شود، نیاز به عمل جراحی دارد. پزشکان ابتدا از طریق تزریق، چرک را خارج  و سپس در اتاق عمل، کل کیست آلوده را جدا می کنند. باید توجه داشته باشید که قبل از عمل تخمین اندازه و عمق کیست غیرممکن است و فقط با باز کردن آن است که جراحان به اصطلاح قسمت غرق شده کوه یخ را کشف می کنند. یک کیست کوچک می تواند آبسه بسیار بزرگتری را پنهان داشته باشد.

این بیماری در واقع یک حفره کوچک است که در پوست ایجاد می شود و با مایعات و چرک پر می شود و در آخر منجر به کیست می شود و مکان اصلی آن در شکاف بالای باسن است. این کیست الوده شده و باعث ایجاد آبسه پیلونیدال میگردد،در گذر زمان عفونت میکنند و این عفونت عود کرده و و مجاری سینوسی به سمت بالا در پشت کمر شما گسترش میابد.کیست پیلونیدال معمولا حاوی مو و چرک است که باعث ایجاد درد شده و اغلب هم این کیست ها آلوده هستند و بوی بدی دارند.این یک نوع بیماری شایع در بین مردان وبزرگسالانی است که کار های روزانه آنها مستلزم نشستن طولانی مدت است.

عوامل ایجاد : 

بهداشت نا مناسب

مو های بسیار بلند در ناحیه مذکور
نشستن طولانی مدت
چاقی
استفاده از لباس های تنگ

علائم این بیماری :

حساسیت به لمس کردن آن نقطه

درد،قرمزی،تورم در پایین ستون فقرات
چرک و یا خون که از آن نقطه خارج شود
این کیست ها عموما اطراف فولیکول مو به وحود می آید،کیست مویی معمولا در افرادی دیده می شود که برای اصلاح و شیو کردن موها، از موم کردن یا روش های دیگری به کار می برند، در ظاهر ما آراسته می شویم ولی در بطن کار، ما از شر این عفونت خلاص نشده ایم، بعد از اصلاح ممکن است ما گمان کنیم یک تجمع از موهای زائد روی جوش است، ولی در واقع این کیست مویی است که عموما به رنگ قرمز است و به همین علت با جوش اشتباه گرفته می شود،گاها رنگ کیست سفید یا زرد نیز می باشد.

دلایل بروز کیست مویی:کیست پیلونیدال در نتیجه اصطکاک های ناشی از تحرکات موضعی بیمار ایجاد می شود. ناهنجاری این قسمت پوست بخاطر این است که مو به جای بیرون آمدن به درون پوست رشد می کند.بدین ترتیب موها شکسته، پوست را تحریک و به تدریج آبسه ایجاد می کنند که آلوده می شود. کیست مویی یا پیلونیدال می تواند سالها بدون ایجاد درد ایجاد شده و حتی هیچ علایمی از خود نشان ندهد؛ اما وقتی در نتیجه آلودگی مزمن شد، احتمال دارد ظرف چند روز بسیار دردناک شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر