یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

گل برگ موزی تکثیر و نگهداری درست از آن

عکس, گل برگ موزی تکثیر و نگهداری درست از آن

گل سوسن عنکبوتی یا برگ موزی که نام علمی آن گل کرینوم است یکی از گل های محبوب آپارتمانی می باشد. فصل شکوفه کردن گل های آن اواخر بهار و اوایل پاییز است. این گل گرمسیری  در دسته گل های پیاز دار می باشد. این گل کاملا سمی است و باید مواظب باشید بچه ها و حیوانات خانگی به آن نزدیک نشوند. گل برگ موزی برای پرورش نیاز به رطوبت خاک بسیار جدی دارد، برخی از انواع این نوع گل شاید بتوانند تا حدودی خشکی را تحمل کنند اما در حالت کلی خشکی خاک از رشد آن جلوگیری می کند، باید توجه داشته باشید که طوری گیاه را آبیاری کنید که پیازش خشک نشود البته این به این منظور نیست که به آبیاری زیادی نیاز داشته باشد. فقط بگذارید تا خاک مرطوب باقی بماند. آبیاری بیش از اندازه گل برگ موزی باعث می شود تا برگ ها زرد و سست شوند و ساقه و پیاز آن نیز پوسیده شود و در نتیجه نابود شود. در مقابل خشکی خاک نیز باعث ریختن برگ ها، عدم گل دهی، سوختگی نوک برگ ها و در نتیجه خشک شدن گیاه می شود. در نتیجه وقتی باید به گیاه خود آب بدهید که خاک آن خشک شده باشد بعلاوه آبی که برای آبیاری استفاده می کنید نباید سرد باشد زیرا باعث تاثیر منفی بر روی گل خواهد شد.

تکثیر گیاه برگ موزی:تقسیم پیاز گل یکی از روش های تکثیر سوسن عنکبوتی می باشد، تقسیم گیاه را باید هر سه تا پنج سال صورت گیرد. به منظور تکثیر این گل باید تا پاییز صبر کنید و در پاییز یا زمستان اینکار را انجام دهید. به منظور انجام تکثیر باید خاک محل قرار گرفتن پیاز را حفر کنید و به توده پیاز برسید و بعد با کمک چاقو پیازهای کوچک اطراف پیاز مادر را جدا نمایید. حال باید پیاز مادر را در همان مکان قبلی خود قرار دهید و با خاک تازه و غنی رویش را پر کنید. در ادامه پیازهای کوچک را در مکانی جدید بکارید، یک تا دو سال به طول می انجامد تا پیازهای جدید گل دهی کنند. نکته جالب توجه در مورد این گیاه این است که سوسن عنکبوتی معمولا بعد از چهار سال در فصل بهار پاجوش خواهد زد، این پاجوش ها در کنار گیاه از خاک بیرون می آیند که می توانیم به منظور تکثیر آنها را در گلدانی جدید با خاک غنی بکاریم.

نور مورد نیاز برای این گیاه:برای پرورش درست گل برگ موزی در طول روز به ۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم نیاز است به همین دلیل بهترین جا برای نگهداری از آن باغچه محلی است که در صبح از آفتاب و عصرها نیز سایه داشته باشد تا در تابستان ها از آفتاب سوزان در امان باشد در این صورت نیازش به نور آفتاب برطرف خواهد شد. حال اگر می خواهید این گیاه را در آپارتمان خود نگهداری نمایید باید حتما چند ساعتی در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد.

دمای مناسب گیاه:گیاه سوسن عنکبوتی همواره سبز است و حداقل دمایی که می تواند در شب تحمل نماید ۵ درجه سانتی گراد می باشد، این میزان در صورتی است که میانگین دمای روزانه ۱۲ تا ۱۵ درجه باشد. اگر دما از ۵ درجه کمتر شود رشد گیاه متوقف خواهد شد. گیاه برگ موزی توانایی تحمل گرما تا ۷ درجه را نیز دارد به شرط آنکه در معرض بادهای زمستانی قرار نداشته باشد ولی سرمای بیش از حد حتما آن را نابود خواهد کرد.

خاک مناسب گیاه:برای پرورش گل برگ موزی خاک مناسب بسیار مهم است. سوسن عنکبوتی گرمسیری خاک خیلی اسیدی یا قلیایی را نمی پسندد و خاک هایی خنثی که کمی اسیدی باشند برایش مناسب تر هستند. زهکشی شدن خاک گل به منظور نماندن آب در خاک و پیشگیری از پوسیدگی پیازها از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین جهت بهتر است برای خاک سوسن عنکبوتی از شن و خاک برگ استفاده شود. گیاه برگ موزی در طول سال از فصل بهار تا مهرماه به دو مرتبه کوددهی نیاز دارد ولی در اواخر تابستان دیگر نباید به آن کود داد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر