یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

گل دیفن باخیا و همه موارد نگهداری درست از آن

عکس, گل دیفن باخیا و همه موارد نگهداری درست از آن
دیفن باخیا(Long Description) گلی است محبوب در بین مردم که همواره طرفداران خود را دارد. این گل کاملا سمی است.  ارتفاع دیفن باخیا ، حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر است. این گیاه با رشد کردن و بالا رفتن ظاهر می‌شود و به عنوان گیاه آپارتمانی در خانه استفاده می‌شود.
تکثیر:اولین نکته در مورد تکثیر دیفن باخیا استفاده از دستکش است که باید رعایت گردد. با استفاده از قلمه علفی ساقه یا قلمه چوبی این کار انجام می‌شود. گیاه دیفن باخیا را باید از اواسط بهار تا اوایل تابستان تکثیر نمود. ریشه دهی قلمه ممکن است تا دو ماه هم طول بکشد. با روش خواباندن هوایی از فصل بهار تا تابستان نیز می‌توانید این گیاه را تکثیر کنید. هر چقدر سن گیاه دیفن باخیا بالاتر رفته و بزرگ‌تر شود، ساقه‌ها بلندتر شده و بدون برگ می‌شوند. این کار را می‌توانید با روش تقسیم ساقه و پا‌جوش هم تکثیر نمایید. برای تکثیر باید ساقه‌ی گیاه را با فاصله‌ کمی از قسمت رویش برگ‌ها جدا کنید. این قسمت از گیاه دیفن باخیا را که قسمت سر گیاه است، از قسمت ساقه درون آب قرار دهید تا ریشه دار شود. ریشه دار نمودن قلمه‌های ۵ سانتی متری و دارای حداقل یک جوانه. این قلمه ها را به مدت یک تا دو روز خشک کرده و بطور افقی در شن قرار دهید. مشاهده خواهید کرد که ریشه و شاخ و برگ از محل گره‌ها شروع به رشد خواهند کرد.
آبیاری : برای آبیاری دیفن باخیا موثرترین روش این است که بگذارید خاک نسبتا خشک شود و سپس آن را کاملا سیراب کنید. این روش زمانی مناسب خواهد بود که گلدان فضای کافی برای زه‌کشی را دارا باشد. اگر گلدان دارای فضای کافی جهت زهکشی نباشد، ریشه‌ گیاه دیفن باخیا امکان دارد پوسیده شده و در خطر نابودی قرار گیرد. باید قبل از هر بار آبیاری به این گیاه اجازه دهیم تا عمق ۲٫۵ سانتی متر خشک شود ولی نباید تمام خاک این گیاه به طور کامل خشک شود. آبیاری این گیاه با آب سبک و بدون املاح توصیه می‌شود. در فصل تابستان ۲ تا ۳ بار در هفته و در فصل زمستان یک‌بار در هفته باید آبیاری شود. درباره گیاهان بسیار بزرگ باید میزان آب را افزایش داد.
نور: نور لازم برای گیاه دیفن باخیا غیر مستقیم و درحد متوسط است. این گیاه در نور کم بلند شده و حالت علفی پیدا می‌کند. بهتر است گیاه را در فاصله کمی از پنجره‌ جنوبی یا شرقی قرار دهید. مقاومت به سایه در واریته‌های برگ تیره، بیشتر دیده می‌شود. بهترین مکان برای رشد گیاه حدود ۶۰ الی ۱۵۰ سانتی‌متر دورتر از پنجره است.
دما:دمای مناسب برای این گیاه بین ۱۳ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد است. محیط مناسب برای دیفن باخیا نسبتا گرم بوده و در هوای سرد برگ های پایینی گیاه می‌ریزد. هنگامی که دمای محیط بیشتر از ۲۴ درجه سانتی‌گراد باشد، باید آبیاری و غبارپاشی زیادی انجام بگیرد.
رطوبت:به رطوبت معمولی نیازمند است. در تابستان بخصوص زمانی که دمای هوا ۲۴ درجه سانتی‌گراد و بالاتر باشد، غبارپاشی روزانه پیشنهاد می‌شود.
تغذیه:گیاه دیفن باخیا را باید ماهی یک‌بار با کود تغذیه کرد. جهت کوددهی این گیاه، از کود‌های با کیفیت مخصوص گیاهان خانگی باید استفاده شود ولی این کود باید عاری از آهک باشد. این گیاه در طول فصل زمستان نیاز به تغذیه‌ اندکی داشته یا به طور کلی نیاز به تغذیه ندارد. برای تغذیه گیاه دیفن باخیا، کود را به‌صورت مایع و به اندازه ۳۰ گرم در لیتر دو هفته یک‌بار از فروردین تا آبان استفاده نمایید.
خاک مناسب:همانند سایر گیاهان آپارتمانی، این گیاه نیز به خاک مناسب جهت رشد نیاز دارد. این خاک باید بتواند مقداری آب را در خود نگه دارد و همچنین بتواند آب را تخلیه نماید. اگر برای این گیاه از خاک گلدان استاندارد استفاده شود، ممکن است به علت سفتی زیاد، ریشه گیاه تحت فشار زیادی قرار بگیرد. به همین دلیل، خاک را با پرلیت یا شن درشت مخلوط نمایید تا به میزان لازم گیاه هوادهی شود.هنگامی که می‌خواهید برای دیفن باخیا خاک مناسب تهیه کنید، می‌توانید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:قسمتی از آن را خاک باغچه تهیه نمایید.مقداری پوده یا گیاخاک اضافه نمایید.قسمتی از آنرا همانطور که در بالا گفته شد ، پرلیت یا شن درشت جهت هوادهی اضافه نمایید.مقداری هم آهک اضافه نمایید.
تعویض گلدان:گیاه دیفن باخیا، همانند سایر گیاهان، بسته به اندازه و میزان رشد گیاه ممکن است نیاز به تعویض گلدان داشته باشد. اگر تصمیم گرفتید تا گلدان این گیاه را تعویض نمایید، بهترین زمان آن اواخر زمستان و همچنین اوایل رشد گیاه است. برای تعویض گلدان، از گلدانی استفاده کنید که کمی بزرگ‌تر از گلدان فعلی است. نباید از گلدان خیلی بزرگ برای تعویض استفاده نمود. پیشنهاد می‌شود که گلدان را تا ۲ برابر بزرگ‌تر از گلدان فعلی باشد تا گیاه در ایده‌آل‌ترین حالت خود قرار بگیرد.
تمیز کردن برگ‌ها:برای تمیز کردن برگ گیاه دیفن باخیا، اسفنج مرطوب را دو تا سه هفته یک‌بار روی برگ‌ها بکشید. نباید از ماده‌ شوینده استفاده کرد زیرا باعث بسته شدن روزنه‌های برگی می‌شود. در فصل تابستان هر روز اسپری برگی پیشنهاد می‌شود. به دلیل سمی بودن این گیاه توصیه می‌شود از دستکش استفاده نمایید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر