یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

گل فردوس تکثیر نگهداری و آفات و کود دهی

عکس, گل فردوس تکثیر نگهداری و آفات و کود دهی

یکی از گلهای مقاوم و قیمت مناسب برای نگهداری در آپارتمان گل فردوس است که تصویر آن را در بالا مشاهده می کنید. این گل در محیط طبیعی، به ارتفاع ۶ متر و تا عرض ۲ متر نیز رشد می کند. انواع مختلفی دارد : گل فردوس قرمز یا قهوه‌ای و گل فردوس سبز . شیره گل فردوس یا سینادنیوم باعث ایجاد التهابات پوستی می شود و هنگام هرس کردن و یا تکثیر قلمه گیاه مراقب پاشیدن شیرابه گیاه بر روی چشم، مژه ، پلک، بینی و پوست باشید. برای این منظور حتماً از دستکش استفاده کنید. شیرابه گل فردوس به شدت سمی است و می‌بایست این گیاه را از دسترس بچه ها و حیوانات دور نگهدارید.

گیاه گل فردوس یا سینادنیوم به نور غیرمستقیم و کامل نیاز دارد و لازم است حدود ۵ الی ۸ ساعت زیر نور قرار گیرد. یکی از خصوصیات مهم گل فردوس یا سینادنیوم انعطاف پذیری آن در برابر نور است؛ یعنی اگر در مجاورت نور کم قرار گیرد، گیاه زنده می ماند ولی گیاه رنگدانه خود را از دست می‌دهد و از زیبایی آن کم می شود. بهترین مکان برای قرار گیری گل فردوس یا سینادنیوم نزدیک پنجره جنوبی است تا ساقه‌های آن خم نشود و برگها نیز زیبای خود را از دست ندهند.

نور خیلی کم منجر به رشد علفی در گیاه می شود. اگر امکان نگهداری گیاه در نور غیرمستقیم نباشد، می توان از نورهای مصنوعی برای نگهداری گیاه فردوس استفاده کرد. برای این کار باید گیاه را به مدت ۱۵ ساعت در شبانه روز زیر لامپ مخصوص رشد گیاه قرار داد. استفاده از تابش مستقیم خورشید در نگهداری گیاه فردوس موجب سوختگی برگ های گیاه و پژمرده شدن آنها می شود.

یکی از مهم‌ترین پارامترهای مهم در نگهداری و کاشت گل فردوس، خاک آن است که باید کاملاً سبک، متخلخل و زهکشی بالایی داشته باشد تا در هنگام آبیاری گیاه، باعث تجمع آب اضافی لابلای ذرات خاک و در نهایت آسیب به ریشه گیاه نشود. pH مورد نیاز خاک برای گل فردوس بین ۵ الی ۵.۶ می باشد. توصیه می شود خاک مورد استفاده گل فردوس، بیش از حد شنی یا ماسه ای نباشد.

با وجود اینکه گل فردوس در دسته گیاهان گوشتی و ساکتلنت قرار می گیرد، نسبت به این گیاهان آب بیشتری را می خواهد. ولی نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی مقاومت آن در برابر کم آبی بیشتر است. برای آبیاری گل فردوس یا سینادنیوم، باید به این نکته توجه کرد که آبیاری گل فردوس با هر نوع آبی امکان پذیر است و یعنی فرقی ندارد که آب املاح داشته باشد یا خیر.

به عنوان بستر مناسب جهت نگهداری و کاشت گل فردوس می توان یکی از ترکیب خاک‌های زیر را استفاده کرد:

خاک باغچه و کوکوپیت و ماسه و پرلیت
خاک برگ کاملاً پوسیده استریل به همراه ماسه، پرلیت و خاک گلدان
ترکیب خاک کاکتوس و خاک آماده کاشت

از دیگر نکات مهم در نگهداری و آبیاری گل فردوس، این است که این گیاه دوست دارد خاکش مرطوب باشد. اما خاک زیاد خیس و بیش از حد خشک را نمی پسندد. بهترین زمان جهت آبیاری گل فردوس موقعی است که ۳ الی ۴ سانتیمتر از سطح روی خاک خشک باشد و آبیاری را باید تا جایی انجام داد که تمام قسمتهای ریشه گیاه خیس شود و آب اضافه از زیر گلدان خارج شود.

دقت داشته باشید که باید به سرعت آب زیر گلدانی را خالی کنید زیرا موجب آلودگی و بیماری و پوسیدگی ریشه می شود. آبیاری گل فردوس یا سینادنیوم را با آب خیلی سرد انجام ندهید، چرا که باعث آسیب جدی به ریشه های گیاه می شود.

بهتر است آبیاری گل فردوس را در اوایل صبح یا اواخر روز انجام دهید و آبیاری را از پایین ساقه ها انجام دهید. گل فردوس در زمستان به آب کمتری احتیاج دارد، زیرا فصل استراحت گیاه می باشد.

دما
همانطور که گفته شد خاستگاه این گیاه زیبا آفریقاست و این گیاه از سرما بیزار است و سرما موجب ریزش برگهای آن می شود. بهترین بازه دمایی برای نگهداری گل فردوس یا سینادنیوم، بین ۱۶ الی ۲۹ درجه سانتیگراد است ولی تا دمای ۳۲ درجه سانتیگراد را نیز تحمل می کند در فصل تابستان با گرم شدن بیش از حد هوا می توان برگ های گیاه را غبار پاشی کرد، این کار کمک به خنک شدن گیاه می کند.

رطوبت
گیاه فردوس نسبت به رطوبت حساس نیست و رطوبت لازم جهت نگهداری گل فردوس ۲۰ الی ۳۰ درصد است و رطوبت اتاق برای آن کافی است. اگر مکانی که گیاه در آن نگهداری می شود خیلی خشک باشد، می‌توان با قرار دادن کاسه آب در کنار گلدان یا استفاده از دستگاه رطوبت ساز با فاصله ۳ الی ۴ متری از گیاه و یا استفاده از جزیره، رطوبت اطراف گیاه را بیشتر کرد.

برای ساخت جزیره در زیر گلدانی سنگریزه بریزید و روی آن آب بریزید به طوری که سطح زیر گلدان در تماس با آب نباشد. از اسپری آب نیز می توان استفاده کرد، بهتر است به منظور عدم جلوگیری از شوره و رسوب املاح آب بر روی برگها، از آب جوشیده سرد برای اسپری کردن برگها استفاده کنید.

نحوه تکثیر گل فردوس

تهویه و مکان مناسب جهت نگهداری گل فردوس
یکی از نکات لازم جهت نگهداری گیاه فردوس، تهویه و مکان مناسب نگهداری آن است. گیاه فردوس نیاز زیادی به تبادل و جابجایی هوا دارد و در اتاق های کوچک و تنگ به دلیل اینکه جابجایی هوا کم است، امکان پژمرده شدن و آسیب دیدن گیاه زیاد است.

برای تهویه مناسب هوای اطراف گیاه، در روز چند ساعت پنجره ها را باز کنید. گیاه فردوس را می‌توانید در راه پله و یا تراس با نور غیرمستقیم زیاد قرار دهید. برای نگهداری گل فردوس در داخل اتاق و گلخانه بهتر است آن را نزدیک سایر گیاهان قرار ندهید تا سایه بر روی آنها نیافتد و برگ های خود را از دست ندهد. گل فردوس به جابجایی کمی حساس است و نباید یکبار بیشتر در سال، جای آن را عوض کرد.

نحوه تغذیه و میزان کوددهی گل فردوس
کوددهی گل فردوس یا سینادنیوم با توجه به سن گیاه است. درگیاهان جوان سینادنیوم یا گل فردوس، نیاز به کودی با میزان فسفر بالا مشاهده می‌شود. فسفر موجب تقویت و رشد بیشتر در ریشه ها می شود و در نتیجه باعث رشد سریعتر و مقاومت بیشتر گل فردوس جوان می شود.

از کودی که دارای نیترون بالا باشد میتوان برای تمام گیاهان گل فردوس استفاده نمود و باعث رشد بهتر برگ های سبز در گیاه شود. نیتروژن اضافی در خارج از فصل رشد ممکن است باعث ایجاد جوانه در گیاه شود، پس بهتر است برای جلوگیری از این مورد، کوددهی را فقط در فصل رشد گیاه انجام دهید.

کوددهی درست و اصولی در فصل رشد گیاه یعنی از ابتدای بهار تا انتهای تابستان، می‌تواند باعث شادابی و رشد بهتر گیاه شود. در صورت در دسترس نبودن کود می‌توانید گیاه را با ریختن ورمی کمپوست روی سطح خاک گل فردوس تقویت نمایید. از کودهای متداولی که برای گل فردوس (سینادنیوم) استفاده می‌شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کود NPK 20-20-20
کود NPK 10-52-10 کود فسفر بالا( مخصوص گیاهان گل فردوس جوان)
کود کریستالون سبز ۱۸۱۸۱۸
کود دارای اسید هیومیک به همراه کود گرین کاکتوس

تمیز کردن برگ ها
برای تمیز کردن برگ‌های گل فردوس از اسپری آب استفاده کنید که آب آن قبلاً دپو شده و کلر آن از بین رفته است و می توان از محلول رقیق شیر نیز برای تمیز کردن برگهای گل فردوس استفاده کرد. به هیچ وجه از براق کننده های شیمیایی برای تمیز کردن برگهای گل فردوس استفاده نکنید.

تعویض گلدان گل فردوس
گل فردوس، گیاهی است که رشد آن زیاد است و لازم است که هر یک الی دو سال یکبار، گلدان آن عوض شود. خروج ریشه های گیاه از انتهای گلدان نشان دهنده زمان تعویض گلدان می باشد. در برخی موارد ممکن است، گیاه رشد کافی نداشته و یا رشد آن متوقف شده باشد؛ در این شرایط، لازم است که خاک گلدان و یا در صورت لزوم گلدان عوض شود.

در مواردی که امکان تعویض خاک گلدان وجود ندارد، بهتر است خاک های سطحی گلدان گل فردوس را خارج کنید و با خاک جدید و مغذی دوباره آن را پر کنید. مراقب ریشه های گیاه باشید که هنگام تعویض گلدان یا جابجایی خاک آسیب نبینند. بهترین زمان تعویض گلدان، در فصل بهار یا تابستان می باشد.

جهت تعویض گلدان گل فردوس، ابتدا چاله ای به اندازه دو برابر توپ ریشه گیاه بکنید و گیاه گل فردوس را در عمقی که بوده است، در همان عمق دوباره بکارید. قبل از خارج کردن گیاه گل فردوس از گلدان قبلی و انتقال آن به گلدان جدید، ابتدا آن را آبیاری کنید.

این کار باعث مرطوب شدن خاک و عدم جدایی خاک از ریشه شده و نهایتاً از ریشه گیاه محافظت می‌کند. سپس گل فردوس را از گلدان قبلی خارج کردید و به آرامی ماساژ دهید تا گره های آن باز شود. پس از قرار دادن گل فردوس یا سینادنیوم در خاک، با دست کمی آن را متراکم کنید تا جای آن محکم شود اما بیش از حد فشار ندهید زیرا باعث انسداد راههای تنفسی ریشه می شود.

اگر نتوانستید گیاه را از گلدان خارج کنید، از وسیله ای تیز مانند چاقو استفاده کنید و کمی آن را در اطراف گلدان بچرخانید تا خاک نرم شود و از گلدان خارج شود. نکته دیگر اینکه پس از قرار دادن گیاه فردوس در گلدان جدید تا یک ماه از کوددهی به گیاه اجتناب کنید، زیرا موجب شوک در گیاه می شود.

هرس کردن گیاه فردوس
همانطور که گفته شد گیاه فردوس به سرعت رشد می‌کند و به دو دلیل حتما باید این گیاه را هرس نمود.

دلیل اول اینکه، برای از بین بردن برگهای زرد و پژمرده، حتماً باید آن را هرس کرد زیرا انرژی گیاه صرف نگهداری از این برگ های آسیب دیده و بیمار می‌شود.

از طرف دیگر هنگام رشد گل فردوس، میزان تراکم برگ ها و ساقه ها زیاد می‌شود و همین امر باعث می‌شود که گردش و تهویه مناسب در برگ‌های گیاه به خوبی صورت نگیرد و این عامل می تواند باعث ایجاد انواع بیماری های قارچی و وجود انواع حشرات و آفات در گیاه شود.

همچنین کم کردن شاخه های اضافی باعث زیباتر شدن و تقویت رشد گیاه می شود. بهترین زمان برای هرس کردن زمانی که گیاه در خواب است، یعنی در اواخر فصل پاییز و فصل زمستان، هرس کردن گل فردوس را انجام دهید. هنگام هرس از قیچی تیز و استریل استفاده کنید و همانطور که گفته شد به دلیل اینکه شیرابه گل فردوس باعث التهاب پوستی می شود، حتماً این کار را با دستکش انجام دهید.

synadinium

نحوه تکثیر گل فردوس
گل فردوس را به روش استفاده از بذر و تکثیر با قلمه برگ و‌ یا ساقه می‌توان ازدیاد نمود. استفاده از کشت به کمک بذر به دلیل اینکه بسیار زمانبر است و احتمال تکثیر گل فردوس کم است، عملاً امروزه استفاده نمی شود.

قلمه زدن گل فردوس
مانند سایر گیاهان آپارتمانی متداول‌ترین روش ازدیاد گل فردوس، تکثیر با قلمه است. برای تکثیر با قلمه ساقه و یا برگ گل فردوس، هنگام بریدن قلمه ساقه و یا برگ حتماً از دستکش استفاده شود؛ چرا که شیرابه گل فردوس موجب التهاب پوستی می شود. در زیر ابتدا به تکثیر با قلمه ساقه می پردازیم و تکثیر با قلمه برگ روشی کاملاً مشابه است.

تکثیر گل فردوس از طریق قلمه ساقه
برای تکثیر با قلمه ساقه گل فردوس ، بهترین زمان در فصل پاییز است. برای تکثیر با قلمه ابتدا باید ساقه سالم و مناسب را از یک گیاه بالغ انتخاب کنید. ساقه ای که انتخاب می‌کنید، حداقل ۳ الی ۴ گره (محل رویش برگ ها) داشته باشد. به کمک تیغ تیز و استریل ساقه را به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر ببرید. قسمت پایین ساقه را تا جایی که ۲ الی ۳ برگ داشته باشد قطع کنید.

به دلیل وجود شیرابه در ساقه گیاه و امکان ایجاد پوسیدگی که ممکن است بعد از کشت ایجاد شود، ابتدا ساقه ها را به مدت ۴ الی ۶ ساعت در مکان مناسب، مانند روی روزنامه قرار دهید تا شیرابه اضافی آن، کاملاً خارج گردد. سپس آن را در یکی از بسترهای کشت که قبلاً به آن اشاره شد، قرار دهید و آن را آبیاری کنید و در مکانی مناسب با نور غیرمستقیم قرار دهید.

تکثیر گل فردوس از طریق قلمه برگ
تکثیر با قلمه برگ مانند تکثیر با قلمه ساقه است. برای این منظور برگی را تا نزدیک دمبرگ برش دهید. برای نتیجه بهتر، برگ را در بستری از کمپوست، پرلیت و ماسه و خاک زغال قرار دهید.

مشکلات و بیماری های گل فردوس
ریزش برگ‌های گل فردوس
یکی از مشکلات عمده که هنگام نگهداری گل فردوس، ریزش برگها است و علت آن می تواند به دلیل سرما و یا گرمای زیاد ، خشکی یا رطوبت بالا، آبیاری گیاه با آب خیلی سرد یا پوسیدگی و بیماریهای قارچی ریشه باشد. در صورت بیماری قارچی ریشه، از قارچ‌کش استفاده کنید.

سوختن برگ‌ها و رشد علفی برگ‌های گل فردوس
همانطور که گفته شد، گل فردوس به نور کامل و غیرمستقیم نیاز دارد. اما اگر نور به صورت مستقیم و شدید به گیاه برسد، باعث تغییر رنگ در برگ‌ها یا سوختن آن می شود. همچنین اگر نور دریافتی گل فردوس خیلی کم باشد، می‌تواند باعث کشیده شدن شاخه‌ها و رشد علفی گیاه شود.

پوسیدگی ریشه گیاه گل فردوس
زهکشی خاک گل فردوس باید بالا باشد و اگر خاک زهکشی مناسبی نداشته باشد؛ باعث می شود بعد از آبیاری گیاه، آب اضافی خارج نشود و موجب پوسیدگی ریشه شود.

شپشک آرد آلود
شپشک آرد آلود یکی از آفات گیاه گل فردوس و حشره‌ای کوچک، بدون بال و سفید است که ماده ای شبیه آرد بر روی برگ به جا می گذارد و بیشتر در محل اتصال برگ‌ها به ساقه دیده می شود. این حشره می تواند شیرابه گیاه را بمکد و باعث ایجاد بیماری های قارچی بر روی گیاه شود. برای از بین بردن این آفت، از آفت کش‌های صنعتی استفاده کنید.

سوختن و قهوه‌ای شدن نوک و حواشی برگ گل فردوس:
مهم ترین دلیل سوختن برگ های گل فردوس، قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم آفتاب و آبیاری گیاه در این شرایط است.

ریزش یکباره تعداد زیادی برگ گیاه فردوس:
این مشکل معمولاً بعد از جابجایی و یا بعد از خرید گل فردوس پیش می آید و علت آن شوک ناشی از جابه‌جایی این گیاه است. بعد از مدتی با عادت کردن گیاه به محل جدید، این مشکل رفع خواهد شد.

۲- چرا برگهای گل فردوس میریزد ؟
این مشکل معمولاً بعد از جابجایی و یا بعد از خرید گل فردوس پیش می آید و علت آن شوک ناشی از جابه‌جایی این گیاه است. بعد از مدتی با عادت کردن گیاه به محل جدید، این مشکل رفع خواهد شد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر