یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

یک غذای افغانی بسیار دلچسب و خوش طعم

عکس, یک غذای افغانی بسیار دلچسب و خوش طعم

منتو یک غذای بسیار خوشمزه ی افغانی است که در تمام جهان شهرت دارد . پس شما هم امتحان کنید غذای جدید و خوش طعمی خواهید داشت. برای درست کردن آن نخست باید خمیر مخصوص را درست کرده و داخل آن را پر کنید.

مواد لازم برای تهیه خمیر منتو
تخم مرغ ۱ عدد ، آرد ۳۷۵ گرم، نمک ۱/۵ قاشق چایخوری، روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری

در ظرف مناسب ابتدا تخم مرغ را اضافه می‌کنیم، سپس با همزن هم می‌زنیم. مقداری آب به تخم مرغ اضافه می‌کنیم و دوباره هم می‌زنیم. آرد، روغن و نمک را اضافه می‌کنیم. مواد را با هم مخلوط می‌کنیم سپس با دست شروع به ورز دادن خمیر می‌کنیم. اگر خمیر خشک است و آرد روی سطح خمیر وجود دارد مقداری آب اضافه می‌کنیم و خمیر را ورز می‌دهیم.
سپس روی خمیر را با سلفون می‌پوشانیم تا ۳۰ دقیقه استراحت کند. حتما باید روی ظرف خمیر را با پارچه‌ای بپوشانیم.

مواد لازم برای داخل منتو
پیاز نگینی خردشده ۶۰۰ گرم ، گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم ، روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری ، نمک ۱ قاشق چایخوری ،
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری ، پودر تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری

بتدا گوشت چرخ کرده را در ماهیتابه می‌ریزیم و روغن را به آن اضافه می‌کنیم. گوشت را به مدت ۷-۶ دقیقه تفت می‌دهیم. همزمان نمک، فلفل سیاه و تخم گشنیز را اضافه می‌کنیم و مواد را هم می‌زنیم.
شعله گاز را خاموش می‌کنیم در همان حالی که تابه روی شعله خاموش است، پیاز را اضافه می‌کنیم. پیاز را با گوشت مخلوط می‌کنیم سپس مواد تابه را داخل ظرف دیگر خالی می‌کنیم. گشنیز و فلفل را خرد می‌کنیم و به مخلوط گوشت و پیاز اضافه می‌کنیم. گشنیز را با دیگر مواد مخلوط کرده و اجازه می‌دهیم سرد شود.خمیر بعد از نیم ساعت استراحت از ظرف خارج کرده و روی تخته کار قرار می‌دهیم. خمیر را به دو قسمت تقسیم می‌کنیم. یکی از چونه‌ها را برمی‌داریم و با دست آن را پهن می‌کنیم. هنگام پهن کردن خمیر حتما روی آن آرد بپاشید تا کار نازک کردن خمیر راحت‌تر انجام شود.
کار پهن کردن خمیر را تا جایی ادامه می‌دهیم یک دایره بزرگ از خمیر داشته باشیم، سپس خمیر را به دایره‌های کوچک تقسیم می‌کنیم. ضخامت خمیر منتو باید خیلی کم باشد به طوری که رنگ مواد داخل آن دیده شود.وقتی برش خمیر‌ها تمام شد از مخلوط گوشت برمی‌داریم و در مرکز هر یک از خمیر‌ها قرار می‌دهیم و با چسباندن لبه‌های آن به هم خمیر‌ها را می‌بندیم.
اگر قابلمه مخصوص پخت منتو نداشتید، می‌توانید خمیر‌ها پخاریز یا آبپز کنید، ولی مراقب باشید که خمیر‌ها باز نشوند. قبل از بخارپز کردن خمیر‌ها در ظرف مقداری کمی روغن می‌ریزیم و خمیر را به روغن مایع آغشته می‌کنیم و داخل ظرفی که می‌خواهیم بخارپز کنیم قرار می‌دهیم. خمیر‌ها را برای مدت ۲۰ دقیقه بخارپز می‌کنیم.

مواد لازم برای چاشنی منتو:
سیر ۲ حبه ، لپه پخته شده ۱ پیمانه ، نمک نصف قاشق چایخوری ، پودر تخم گشنیز نصف قاشق چایخوری ، زردچوبه ۱ قاشق چایخوری ، رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری ، ماست چکیده ۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه چاشنی منتو:ابتدا در تابه‌ای مقداری روغن می‌ریزیم، سپس سیر رنده شده، لپه، نمک، تخم گشنیز و زردچوبه را اضافه می‌کنیم و مواد را با هم مخلوط می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم. رب را به مواد اضافه می‌کنیم بعد هم می‌زنیم. مخلوط را برای ۵ دقیقه می‌پزیم. در ظرف دیگر ماست، نمک و دو حبه سیر رنده را باهم ترکیب می‌کنیم.در کف یک دیس یا ظرف مناسب ابتدا مخلوط ماست و سیر را می‌ریزیم و روی تمام دیس پخش می‌کنیم.خمیر‌های منتو که پخته شده‌اند، روی آن قرار می‌دهیم. چاشنی که با لپه درست کرده بودیم را روی خمیر‌های منتو اضافه می‌کنیم سپس با گشینز تازه آن را تزیین می‌کنیم.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر