یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

فریزر کردن میوه کدام میوه را بپزیم کدام خام باشد

عکس, فریزر کردن میوه کدام میوه را بپزیم کدام خام باشد
برای داشتن میوه های خوشمزه ی تابستانی در فصل سرد زمستان چاره ای جز فریز کردن آن ها ندارید. میوه ها را بر اساس سفت یا شل بودن می توانید در کیسه فریزر یا در  پلاستیک های سفت تر و محفظه های شیشه ای فریز کنید. برای آماده کردن خوراکی ها، باید همه سبزیجات و میوه ها را خوب بشویید، به خصوص اگر قرار نیست پوست آنها را بکنید سپس بگذارید خوب خشک شوند.بعضی سبزیجات و میوه ها را می شود بطور کامل فریز کرد، ولی بعضی از آنها را باید پوست بکنید، هسته آنها را درآورید و خرد کنید. البته این موضوع کاملاً به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.میوه ها و سبزیجاتی که خصوصاً بطور کامل خیلی خوب فریز می شوند عبارتند از انواع گیلاس و بری ها ، موز، فلفل چیلی، لوبیا، مارچوبه، گوجه فرنگی و ذرت.محصولاتی که بهتر است بطور خرد شده یا نگینی شده فریز شوند عبارتند از: فلفل دلمه ای، آووکادو، انبه، آناناس، هندوانه، نخود، هویج، بروکلی، گل کلم، و…
گل های کلم بروکلی و گل کلم را خرد کنید.غلاف نخود را بکنید و سر و ته لوبیا سبز و مارچوبه را بچینید.
هویج، کدو حلوایی، کلم بروکسل را پوست بکنید و خرد و نگینی کنید.برگ های بزرگ اسفناج، چغندر و کلم پیچ را بکنید. قسمت های چوبی ریواس را بکنید و آن را نگینی کنید.سیب زمینی را نیز می توان فریز کرد. ولی بهتر است اول آن را رنده کنید. البته کیفیت سیب زمینی فریز شده چندان خوب نیست. کدو نوعی سبزی است که مقدار آب آن بالاست. می توانید آن را خرد کنید یا رنده کنید.ذرت و موز برای فریز کردن انعطاف زیادی دارند. می توانید ذرت را بطور کامل فریز کنید یا دانه های آن را از چوبش بتراشید و سپس فریز کنید. این به خودتان بستگی دارد.موز را هم می توانید بطور کامل یا پوست کنده فریز کنید. اگر موز را پوست بکنید و خرد کنید نیز می توانید صبح ها چند تکه بردارید و با صبحانه میل کنید.
سبزیجاتی که پیش از منجمد کردن باید پخت عبارتند از:اغلب سبزیجات را باید قبل از فریز کردن جوشاند.
سبزیجات را در آب در حال جوش فرو کنید و بگذارید حداکثر ۳ تا ۴ دقیقه بپزند و سپس آنها را داخل آب سرد فرو کنید تا بیش از این نپزند.چرا این کار مهم است؟ یادتان باشد که نمی خواهیم سبزیجات یا میوه جات ما له شوند.این کار باعث می شود که رنگ و مواد غذایی آنها نیز حفظ شود و میکروارگانیسم های سطحی که منجر به فاسد شدن می شوند بمیرندذرت، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و کدو حلوایی نیازی به جوشاندن ندارند. میوه ها را نیز نباید جوشاند.سبزیجات برگدار را نباید بپزید. البته یک مسئله هم هست و آن اینکه کمی تفت دادن اسفناج به صرفه جویی در فضای لازم برای فریز کردن آن کمک می کند.
حتی می توانید اسفناج را تبدیل به قالب های یخ کنید و هر وقت خواستید آن را به اسموتی های خود اضافه کنید.بعضی از خوراکی ها را نیز می توان کباب کرد و سپس فریز کرد. برای آلو، گوجه فرنگی و فلفل این کار را بکنید.برای منجمد کردن میوه ها و سبزیجات میتوانید از اسید سیتریک استفاده کنید.برای کنسروسازی، غذاها را با اسید سیتریک، آب لیمو یا اسید اسکوربیک فرآوری می کنند تا میکروارگانیسم های آن بمیرد و از تغییر رنگ غذا جلوگیری شود.اگر آنها را وارد آب اسیدی کنید چنین اتفاقی نمی افتد.
محلولی از نیم قاشق چایخوری اسید اسکوربیک (در داروخانه یافت می شود) در هر ۳ قاشق غذاخوری آب، یا ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو در هر ۴ فنجان آب استفاده کنید.میوه را در این محلول فرو کنید و درآورید و بگذارید خشک شود یا این محلول را به میوه اسپری کنید.برای فریز کردن، ابتدا باید آن را بسته بندی خشک کنید. بسته بندی تک لایه ساده ترین حالت ست که اگر میوه یا سبزی را در یک لایه (بطور کامل یا خرد شده) فریز کنید، زودتر منجمد می شود. میوه ها و سبزیجات اگر با هم و بطور متراکم فریز نشده باشند، به راحتی یخشان باز می شود.کیفیت آنها به هنگام آب شدن یخ، بهتر می شود.تنها کاری که باید بکنید این است که خوراکی موردنظرتان را در یک لایه داخل ظرفی که زیرش کاغذ روغنی گذاشته اید فریز کنید، بطوری که به ته ظرف نچسبد.هدف از این کار این است که خوراکی خیلی زود منجمد شود. تنظیم دمای فریز قبل از این کار ایده خوبی است. تنظیم تهویه هوای داخل فریزر نیز توصیه می شود.
اگر می خواهید خوراکی موردنظر فوراً منجمد شود در فریزر را باز و بسته نکنید تا نوسان دمایی وجود نداشته باشد.بعد از منجمد شدن ظرف را از فریزر دربیاورید و غذای منجمد شده را داخل محفظه، قوطی یا کیسه بریزید و دوباره در فریزر بگذارید.خارج کردن هوای داخل کیسه یا محفظه باعث می شود که زمان طولانی تری حفظ شود و برفک نزند.بهتر است که تاریخ و محتویات هر بسته را روی آن بنویسید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر