اقدامات لازم در زمان جوش آوردن خودرو و کارهایی که نباید کرد
وقتی خودرو جوش می آید و دود از قسمت جلوی موتور بیرون می زند سریع ماشین را نگه دارید و کاپوت را بالا بزنید اما موتور را خاموش نکنید.(اگر ماشین شما خاموش شود حرکت پروانه و آب داخلی رادیاتور که باعث خنک شدن موتور میشود، اتفاق نمیافتد و موتور گرم خواهد ماند یا اگر خاموش کنید سوئیچ را در حالت ON نگه دارید تا فن کار کند ) از ریختن آب روی موتور ماشین خودداری کنید این یک اشتباه بزرگ است. عواملی چون مشکلات مکانیکی ، ایراد های فنی ، پاره شدن تسمه ، خراب شدن ترموستات و خرابی واشر سرسیلندر یا حتی زدن کولر خودرو باعث این مساله می شود. وقتی که موتور جوش آورده است یعنی آب داغ تحت فشار و دمای زیادی قرار گرفته است که در صورت باز شدن درب رادیاتور قطرات آن با شدت زیاد به بیرون پرتاب میشود و صدماتی مانند سوختگی را به دنبال دارد. پس هنگام مواجه با موتور جوش آورده اصلا نباید درب سیستم خنک کننده را باز کنید.باز نمودن درب کاپوت به شما کمک میکند تا هوای بیشتری در محفظه موتور جریان پیدا کند هر چند شاید این فرآند کمی طول بکشد، ولی فراهم کردن جریان هوا میتواند سودمند باشد. موقع باز کردن درب کاپوت باید مواظب باشید، زیرا در زیر درب ححجم بخار و حرارت زیادی ایجاد شده است که با باز شدن آن، بخارات خارج میشود و ممکن است در صورت مراقبت نکردن به صورت یا دست شما آسیب وارد شود. آب را روی دیوارههای رادیاتور بریزید ( ریختن آن با روی موتور فرق دارد ) . بعضی از کارشناسان متعقد هستند که پس از ریختن آب روی رادیات میتوانید با ماشین مسافتی را طی کنید، زیرا آب با این آب برخورد میکند و رادیاتور را خنک میکند.تسمه پروانه را بررسی کنید تا شل یا پاره نشده باشد، همچنین در مسیرهای طولانی باید آب رادیاتور بررسی شود که هیچ نوع نشتی نداشته باشد و به شیلنگهای زیر خودرو هم باید توجه کنید. هنگام بررسی این موارد اگر خودرو روشن است باید مراقب باشید دست یا لباس به تسمه پروانه برخورد نکند. این تسمه اگر شل یا پاره شده بود یا با نشتی آب مواجه شدید خودرو را خاموش کنید.اگر تسمه پروانه سالم بود باید صبر کنید موتور چند دقیقه با دور ۱۵۰۰ در حالت خلاص کار کند و این عمل باعث خنک شدن سریع پیشرانه میشود. ممکن است جوش آوردن موتور باعث مسدود شدن شیلنگها ارتباط داشته باشد. به این نحو که ذرات ریز گردوغبار شیلنگهای خودرو را مسدود کرده باشد که در این صورت، گردش مایع خنک کننده با مانع مواجه میشود پس بهترین کار تمیز کردن سیستم خنک کننده و پر کردن مجدد مخزن از مایع خنک کننده است.اگر در شرایط جوش آوردن خودرو کولر روشن باشد به موتور فشار بیشتری وارد میشود و باعث بالا رفتن حرارت موتور هم میشود. در بعضی از خودروها روشن بودن کولر میتواند باعث کار کردن فن شود، ولی تاثیر سرمایشی آن خیلی کمتر از میزان گرمای تولیدی در حالت روشن بودن کولر میباشد. اکثر خودروهای به روز فن ثانویه به صورت اتومات با جوش آوردن موتور روشن میشود و نیاز نیست که کولر روشن شود که دمای موتور افزایش پیدا کند.با روشن کردن بخاری میزان زیادی از حرارت موتور گرفته میشود. به این ترتیب گرمای بخاری و سرعت باد را روی میزان زیاد قرار دهید و مسیر جریان هوا به جای چرخش در کابین بر روی ورود از بیرون به داخل کابین تنظیم شود. باید توجه کنید که روشن کردن بخاری، بار اضافی برای موتور نست و میتواند گرمای تولیدی را از طریق پروانه به داخل هدایت کند.بعضی از مواقع استفاده از یک مایع خنک کننده بد هم میتواند باعث داغ شدن موتور خودرو شود. پس مایع خنک کننده را بررسی کنید همچنین نسبت این مایع را به آب بررسی کنید که زیاد و یا کم نباشد. وقتی احساس کردید که ایراد به مایع خنک کننده ربط دارد پس باید طبق دستورالعمل شرکت سازنده، مایع خنک کننده را تخلیه کنید و مجدد با نسبت مناسب از آب و مایع خنک کننده مخزن را پر کنید.با توجه به اینکه پمپ آب وظیفه انتقال و گردش مایع خنک کننده را دارد پس اگر دچار نشتی و یا شکستگی شود نمیتواند وظیفه اش را به درستی انجام دهد که این امر باعث جوش آوردن موتور میشود. ترموستات هم میزان مایع خنک کننده را برای ورود به موتور تنظیم میکند و میتواند دمای خودرو را متعادل نگه دارد و چنانچه این قطعه با نقصی مواجه شود تناسب مایع خنک کننده را بهم میزند و باعث میشود که موتور زیاد داغ شود. میتوانید قطعه ترموستات را تعویض کنید و یا بطور کلی از کار بیندازید.