یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

سم پاشی درختان گردو و تمام آفت های گردو و رفع آنها

عکس, سم پاشی درختان گردو و تمام آفت های گردو و رفع آنها
در این پست از یاس فان برای شما باغداران عزیز تمامی آفات گردو را معرفی و راه حل های از بین بردن آن ها را نوشته ایم . انشالله که برای شما مفید واقع شود. اما پیش از خواندن آفات و راه های دفع ان بد نیست مختصری درباره ی زمان و روش درست سمپاشی درختان گردو برای شما بنویسیم .

اقدامات لازم برای سمپاشی

اول از همه بهتر است برخی از کارها را انجام داده سپس اقدام به سمپاشی کنید.سعی کنید درختان گردو خود را در زمان مناسب هرس کنید.نور باید بدرستی به گیاهان و شاخ و برگ درختان برسد پس بایستی شاخه هایی را که آسیب دیده اند و مانع رسیدن نور به درختان می شوند را هرس کنید.تمامی شاخ و برگ های هرس شده را نیز از پای درختان گردو جمع آوری کرده و از بین ببرید.حتما درختان گردو خود را کود بدهید و به میزان کوددهی و حد تعادل را رعایت کنید.کود و تغذیه مناسب باعث می شود تا درختان بسیار قوی تر شوند و بهتر رشد کنند.نور می تواند در جلوگیری از آفات و بیماری ها موثر باشد پس بهتر است نور لازم و کافی به درختان گردو برسد.

زمان مناسب برای سمپاشی

سمپاشی به جلوگیری از آفت در درختان گردو کمک می کند و تا حدی آنها را کاهش می دهد.این سمپاشی باید در زمان و اندازه مناسب صورت بگیرد.باید به این مسائل دقت کنید که وقتی سمپاشی می کنید نباید در زمانی باشد که باد و طوفان وجود داشته باشد چرا که موجب می شود این سموم به درختان گردو دیگر برسند.نباید بارندگی تا یکی دو روز اتفاق بیفتد چرا که باعث از بین رفتن سموم می شود.بیشتر کارشناسان زمان مناسب برای سمپاشی را زمستان در نظر گرفته اند.درختان گردو خود را قبل از اینکه جوانه زنی شروع شود سمپاشی کنید.بایستی خطر سرمای شدید از بین برود سپس اقدام به سمپاشی کنید.یک زمان سمپاشی پیش بهاره موجب می شود تا درختان گردو دیگر در بهار و تابستان به سمپاشی نیاز نداشته باشند.

آماده سازی سم

برای آماده سازی سم بایستی سموم را با میزانی آب ولرم قاطی کرده و آنها را در سمپاش ها قرار دهید.اگر باغات کوچکی دارید می توانی از سمپاشی کوچک برای اینکار استفاده کنید.در زمان سمپاشی باید به تمامی قسمت های درخت از شاخ و برگ و تنه سمپاشی انجام بدهید.سمپاشی کار سختی نیست و خیلی از افراد می توانند اینکار را انجام بدهند باید برای سمپاشی بگونه ای عمل کنید که سم ها بصورت قطره ای از بالا بر روی قسمت های پایینی درختان بریزد.

کنه زرد :

عکس, سم پاشی درختان گردو و تمام آفت های گردو و رفع آنها
این کنه فقط در درختان گردو دیده میشود. بسیار ریز است و با چشم غیر مسلح دیده نمیشود. به رنگ زرد است و شبیه به یک دانه ی برنج است. این کنه باعث قهوه ای سپس زرد شدن برگ ها میشود. پس از زرد شدن تمامی برگ های درخت، برگ ها شروع به ریزش میکند.برای مبارزه با این آفت، با استفاده از روش های سمپاشی و کنه کش میتوان این آفات را کنترل کرد.

شپشک گردو :
عکس, سم پاشی درختان گردو و تمام آفت های گردو و رفع آنها

شپشک ها روی میوه تخم گذاری میکنند و لاروهای آنها از قسمت داخلی و مغز تغذیه میکنند و باعث ریزش میوه های نارس میشود. شپشکهای بالغ از گلبرگ ها و شاخه های نازک تغذیه میکنند. طول این حشرات به ۱۲ میلی متر میرسد. رنگ آن کرمی مایل به سفید است.روش اصلی مقابله با این بیماری دو بار محلول پاشی به فاصله یک هفته است.

کرم گردو :

عکس, سم پاشی درختان گردو و تمام آفت های گردو و رفع آنها
این کرم پس از گذراندن دوران لارو به پروانه ای تبدیل میشود. هدف اصلی لاروها اغلب میوه های دانه دار از جمله گردو است. حمله ی این کرم میتواند به محصول خسارت شدیدی وارد کند و حتی تا ۳۰ درصد محصول را از بین ببرد. پروانه ی این حشره معمولا در اواخر اردیبهشت و خرداد ظاهر میشوند و از طریق گلگاه وارد میوه ی نارس شده و باعث ریزش میوه میشوند. لارو نسل دوم از مغز گردو تغذیه میکند و آنرا از دورن پوک میکند.روش مقابله با این حشره، استفاده از تله ی فرمونی است که باید در اردیبهشت کار گذاشته شود.

مگس پوست خوار میوه گردو :

عکس, سم پاشی درختان گردو و تمام آفت های گردو و رفع آنها
همانطور که از نام این مگس پیداست، این حشره از پوست سبز میوه تغذیه و روی آن لکه هایی ایجاد میکند و دیگر نمیشود آن را در بازار عرضه کرد. همچنین پس از حمله ی این آفت، روی پوست سبز این میوه ترک ایجاد نمیشود. این حشره بیشترین آسیب را به میوه های دیررس و میان رس میرساند.مهم ترین روش مقابله با این آفت استفاده ی به موقع از حشره کش ها است.

ابریشم باف ناجور :

عکس, سم پاشی درختان گردو و تمام آفت های گردو و رفع آنها
ابریشم باف ناجور در فصل زمستان تخم میگذارد. غذای اصلی لاروها جوانه و برگ درختان است. این آفت معمولا پس از غروب آفتاب روی درخت ظاهر میشود. و میتوانند درخت را تا مرز نابودی بکشانند.اصلی ترین روش مبارزه با این آفت، سمپاشی است.

شته گردو :
عکس, سم پاشی درختان گردو و تمام آفت های گردو و رفع آنها

این شته، زیر برگ ها و روی شاخه های جوان گردو زندگی میکند و از شیره ی گیاه تغذیه میکند. این شته ها از فروردین تا شهریور فعالیت میکنند. اصلی ترین خسارتی که به درخت گردو وارد میکند عبارتست از، باعث ریزش برگ ها میشود و مغز میوه را چروک میکند و روی شیره ی گیاه کپک سیاه میزند.برای مبارزه با این شته باید گرانول دی سولفاتان را با خاک زیر درخت مخلوط کنید. روش های شیمیایی از قبیل استفاده از حشره کش ها نیز میتواند در کنترل شته بسیار موثر باشد.

کچلی گردو :
عکس, سم پاشی درختان گردو و تمام آفت های گردو و رفع آنها

محل زندگی این کرم روی برگ درختان گردو است و باعث پیچاندن برگ ها میشود. در اواسط فصل زمستان است که این آفت ها به شاخه های بالایی حمله میکنند و برگ ها را قرمز کرده و پیچانده سپس به رنگ سیاه در می‌آورند.برای مقابله با این آفت باید به محض مشاهده درخت را سمپاشی کرد.

سوسک شاخک بلند :

عکس, سم پاشی درختان گردو و تمام آفت های گردو و رفع آنها
از جمله آسیبی که سوسک شاخک بلند به درخت وارد میکند سوراخ کردن پوست درخت است. لاروهای این آفت در داخل پوسته ی درخت تونل ایجاد میکنند. حشرات بالغ اغلب از پوست درخت تغذیه میکنند.روش مقابله جمع آوری این حشرات است. همچنین میتوانید در سر راه تونل های ایجاد شده توسط این حشرات از بی سولفات کربن استفاده کنید.

کنه قرمز :

عکس, سم پاشی درختان گردو و تمام آفت های گردو و رفع آنها
این آفت میتواند به درختان مختلفی از جمله گردو آسیب وارد کند. محل زندگی این آفت در فواصل بین شاخه ها و در شکاف پوسته های درخت است. تخم این حشره میتواند تا دمای ۳۰- درجه را تحمل کند. حمله ی این آفت میتواند برگ ها را به رنگ خاکستری دربیاورد و باعث ریزش آنها شود.برای مبارزه با این کنه در فصل بهار و تابستان اقدام به سمپاشی و استفاده از کنه کش های مخصوص کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر