یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش کاشتن گل ناز بهترین گل برای میادین و چمن کاری ها

عکس, آموزش کاشتن گل ناز بهترین گل برای میادین و چمن کاری ها

بهترین گل برای کاشت در چمن کاری ها و میدان ها و مناطقی که قرار است گلکاری شود گل ناز است چون این گیاه می تواند در میان سنگ های کنار جاده و یا پیاده رو رشد کند.

بیماری و درمان گیاه گل ناز:

*مهمترین مشکل این گیاهان پوسیدگی طوقه و ریشه ها به دلیل سنگین بودن و زهکش نامناسب خاک محل کاشت است . همچنین کوددهی بیش از اندازه می تواند موجب پژمردگی و مرگ سرشاخه ها شود. از آفات و بیماریها رایج آن شته می باشد که به گیاه جوان خسارت وارد می نماید و حساس به مرگ گیاهچه می باشد.

*گل ناز بیمارپوسیده شدن ریشه در اثر ابیاری زیاد:شپشک های سفید رنگ روی برگها ظاهر شده اند: عامل ان حشره آفت است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید.
*گیاه گل نمیدهد: نور کم است،گیاه را به محل روشن تری با نور مستقیم منتقل نمایید.
*رشد گیاه کند و فاصله بین برگها زیاد است : احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد.کمبود عناصر خاک گلدان را با تغذیه هر ماه یکبار در طول سال و نصف میزان توصیه شده جبران کنید.
*نکته ها:گل ناز تا حدی تحمل خشکی را دارد: اما بهترین گل را با آبیاری به طور منظم می توان ایجاد کرد.بهترین خاک، خاک سبک و شنی و یا خاک مرغوب باغچه با مقداری خاک برگ، یا کود دامی میباشد.

*از آفات و بیماریها رایج : آن شته می باشد که به گیاه جوان خسارت وارد می نماید و حساس به مرگ گیاهچه می باشد.گل ناز مکانهای آفتاب گیر و گرم را میپسندد و خاک آن باید تا حدودی سبک و همیشه مرطوب باشد و آبیاری آن به صورت روزانه انجام میگیرد.ساده ترین روش ازدیاد و تکثیر این گیاه از طریق بذر می باشدکه بذر آن در فصل پاییز در کپسولهای

آبیاری: نیازی به آبیاری زیاد ندارد، آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه ها میشود. بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود.

تغذیه:مصرف کود یک یا دو مرتبه در طی فصل رشد (بهار ).

خاک مناسب: خاک این گیاهان باید از زهکش خوبی برخوردار باشد تا بتواند باقیمانده آب ناشی از آبیاری را به خوبی از خود عبور دهد و خیس باقی نماند. مخلوط خاکی که برای کاکتوسها استفاده می شود برای این گیاه نیز مناسب است .

تعویض گلدان :سن گیاه و حجم ریشه و ساقه معرف زمان تعویض گلدان است.

نور: نیازبه نور مستقیم و محیط روشن به مدت ۶ تا ۸ ساعت در روز دارد.

دما: حداقل تا ۲ درجه سانتیگراد را تحمل میکند .

تکثیر: از طریق کشت بذر و نیز از قلمه های تهیه شده از انتهای ساقه گیاه برای تکثیر آن استفاده می شود.

تکثیر گیاه گل ناز:برای تهیه قلمه روش های زیادی ذکر شده که سادترین آن جداکردن ساقه ای به طول حدود ۱۰ سانتیمتر از گیاه و گذاشتن در لیوان آب است ، بعد از حدود یک هفته گیاه شروع به ریشه دهی میکند سپس میتوان آن را در مخلوط خاک برگ+شن و یا کوکوپیت +پرلایت کاشت. روش دیگر جدا کردن قلمه و کاشت آن بصورت مستقیم در خاک سبک است. از بذرهای گیاه نیز می توان برای تکثیر این گیاه استفاده کرد. بهترین زمان کاشت اوایل بهار است. مخلوط کاشتی سبک( مخلوط کوکوپیت + پرلایت و یا شن +خاک برگ) استفاده کنید. ابتدا این مخلوط را به خوبی خیس کنید و بعد از گذشت حدود نیم ساعت (در این مدت آبهای اضافه به خوبی از مخلوط کاشت خارج می شود) بذرها را بر روی سطح خاک قرار دهید و با لایه ای نازک از خاک و یا خاک برگ روی بذرها را بپوشانید.

وچکی تشکیل میشود و کاشت بذر از ماه فروردین تا خرداد در خاک سبک صورت میگیرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر