یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

روش محاسبه حجم موکت برای خرید و پاک کردن انواع لکه از آن

عکس, روش محاسبه حجم موکت برای خرید و پاک کردن انواع لکه از آن
با ما همراه شوید تا به شما یاد بدهیم که چگونه حجم موکت مورد نیاز برای فضای منزل خود را پیدا کنید تا وقتی می خواهید موکت بخرید کم یا اضافه نیاید و در پایان روش های پاک کردن انواع لکه از روی موکت را ذکر کرده ایم.
وزن الیاف موجود در هر مترمربع از موکت را «وزن ظاهری موکت» می‌نامیم که این مقدار وزن موکت بر حسب اونس محاسبه می‌شود. از طرفی به فاصله تارهای سازنده یک موکت با یکدیگر «حجم موکت» گفته می‌شود.با استفاده از فرمول زیر می‌توانید در هنگام خرید موکت حجم آن را محاسبه کنید. وزن ظاهری موکت را ضربدر ۳۶ می‌کنید و حاصل را تقسیم بر ارتفاع پرزهای موکت می‌کنید؛ عدد حاصل، حجم موکت را در هر مترمکعب و بر حسب اونس را نشان می‌دهد.ارتفاع پرزهای موکت، طول تارهایی است که از کف (جایی که بافته شده‌اند) تا نوک آن‌ها محاسبه می‌شود. در فرمول بالا ارتفاع پرزها باید به‌صورت کسری از اینچ و با عدد اعشاری نوشته شود. مثلاً ارتفاع تارهای موکتی که نیم اینچ است باید به‌صورت ۵/۰ و ارتفاع یک چهارم اینچ باید به صورت ۲۵/۰ نوشته شود.عددی که از فرمول بالا به دست می‌آید باید یک عدد چهار رقمی باشد. برای مثال موکتی که وزن ظاهری‌اش ۵۰ اونس و ارتفاع تارهایش نیم اینچ باشد، در هر مترمکعب خود مقدار ۳۶۰۰ اونس حجم دارد.
(۳۶۰۰ =۵۰ ×۳۶ × ۵/۰)
در شرایط عادی، ایده آل ترین حجم برای موکت‌ها ۳۰۰۰ یا بیشتر است. بااین‌وجود اگر می‌خواهید موکت را در اتاقی استفاده کنید که رفت‌وآمد زیادی در آن وجود دارد حداقل به موکتی با حجم ۵۰۰۰ اونس احتیاج دارید. اول از همه، باید با در نظر گرفتن عرض موکتی که انتخاب کرده‌اید (که معمولاً ۱۲ یا ۱۵ است) مساحت موکت موردنیاز برای اتاق را محاسبه کنید.
پاک کردن انواع لکه از موکت
بهترین روش برای خشک کردن آب از روی موکت این است که با یک دستمال کاغذی یا پارچه تمیز روی آن ضربه بزنید تا لکه کاملاً جذب پارچه شود و بعد اجازه دهید خشک شود.
 لکه چایی قهوه یا آبمیوه کافی است نوشابه را در دمای اتاق به کمک آب‌پاش روی لکه بپاشید و سپس با یک پارچه نخی تمیز یا دستمال کاغذی روی آن ضربه بزنید یا پارچه را روی آن فشار دهید تا جذب شود. همچنین می‌توانید به جای سرکه از محلول آب گرم با یک فنجان سرکه سفید استفاده کنید و به همین روش آن را با اسپری و پارچه تمیز کنید. باید حواستان باشد که به هیچ‌وجه پارچه را روی سطح موکت نکشید زیرا با این کار مواد به عمق بافت نفوذ می‌کنند؛ فقط کافی است پارچه را آرام روی لکه فشار دهید و نیازی نیست آن را به این طرف و آن طرف بکشید. وقتی این مرحله تمام شد، می‌توانید شیئی زیر موکت بگذارید تا هوا از داخل آن عبور کرده یا خشک شود. همچنین می‌توانید با یک پنکه یا سشوار آن را سریع خشک کنید.
لکه روغنی باشد (مانند روغن زیتون)، باید کمی آرد روی آن بپاشید و سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (یا تا زمانی که روغن جذب کاغذ شود) یک تکه کاغذ کاهی قهوه‌ای رنگ رویش بگذارید. بعد از آن آرد را با جاروبرقی جمع می‌کنید و با یک حوله، پارچه یا دستمال کاغذی تمیز و خشک روی آن فشار می‌دهید. یک راه دیگر برای تمیز کردن لکه روغن این است که کمی مایع ظرفشویی سفیدرنگ یا بی‌رنگ را (بدون مخلوط کردن با آب) روی لکه بریزید. بعد زمانی که احساس کردید ذرات چربی با مایع ترکیب شد، آن را پاک کنید. این فرایند را تا زمانی که لکه کاملاً از بین برود تکرار می‌کنید. بعد از چند بار انجام دادن این کار، می‌توانید کمی مایع ظرفشویی را با آب گرم و کمی سرکه سفید مخلوط کنید و با استفاده از آن موکت را تمیزتر کنید. اگر در هر مرحله‌ای متوجه شدید رنگ موکتتان دارد از بین می‌رود، باید دست نگه دارید و فوراً با یک متخصص موکت‌شویی تماس بگیرید.
حال اگر قطره شمع، موم یا رژ لب روی موکت بریزد، باید اول با یک حبه یخ آن را خشک کرده و با قاشق آن را از روی موکت بردارید؛ سپس کافی است مراحل بالا را طی کنید تا اثر آن از بین برود. بعضی اوقات استون (لاک‌پاک‌کن) هم برای این کار جواب می‌دهد اما باید حواستان باشد اول آن را در قسمت کوچکی از موکت امتحان کنید و اگر رنگ موکت را از بین برد، با نزدیک‌ترین موکت‌شویی محله تماس بگیرید.
چکیدن رنگ روی موکت یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای موکتتان بیفتد. این اتفاق خیلی راحت می افتد اما پاک کردن آن بدون کمک متخصص کار خیلی سختی است. بنابراین برای نگهداری از موکت بهتر است مواظب باشید این اتفاق نیفتد. برای پاک کردن آن باید با استفاده از یک پلاستیک سعی کنید تا جایی که می‌شود آن را از روی فرش پاک کنید و سپس با یک پارچه، حوله یا دستمال کاغذی خشک و تمیز و بدون اینکه پارچه را رویان بمالید، تا حد امکان اثر لکه را از بین ببرید. حال اگر رنگ قابلیت حل شدن در آب را داشته باشد می‌توانید با استفاده از نوشابه و پارچه روی لکه ضربه بزنید و ان را جذب پارچه کنید. این مراحل را چندین بار تکرار می‌کنید تا لکه از بین برود. اگر رنگ خیلی مقاوم بود و از بین نرفت، استفاده از مایه سفیدکننده و مواد شوینده دیگر توصیه نمی‌شود و تنها راه این است که با یک موکت‌شویی تماس بگیرید.
در نهایت، مواردی هستند که به چشم دیده نمی‌شوند اما آسیب زیادی به موکت‌ها می‌زنند و برای درست کردنشان هیچ کاری از دستتان بر نمی‌آید. بعضی اوقات برخی روی موکت‌های جدیدی که به دستتان می‌رسند در زمان تولید کارهایی انجام داده‌اند که بتوانند رنگ آن را ملایم‌تر کنند یا حتی تغییر دهند. چنین اقداماتی، با اینکه جلوی چشمتان صورت نمی‌گیرند، آسیب زیادی به الیاف‌های موکت می‌زنند و باعث می‌شوند بافت آن بپوسد و تراکم تارها در همه جای موکت یکسان نباشد. متاسفانه هیچ راه چاره‌ای برای تعمیر این موکت‌ها وجود ندارد و اغلب قبل از اینکه موکت‌ها به فروشگاه برسند این اعمال روی آن‌ها انجام شده است. بهترین راه این است که برای خرید به یک فروشنده آگاه مراجعه کنید که در مورد تاریخچه موکت‌های فروشگاهش و نحوه ساخت آن‌ها در کارخانه اطلاع داشته باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر