یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

کامل ترین آموزش گلدوزی روی لباس همراه با آموزش تصویری

عکس, کامل ترین آموزش گلدوزی روی لباس همراه با آموزش تصویری

شما می توانید با کمک آموزش زیر یک لباس بسیار ساده را تبدیل به یک لباس خاص و گران قیمت کنید. چه چیزی بهتر ار هنر دست ؟ هم چنین شما می توانید این گلدوزی را روی شال مانتو و شلوار یا دستمال هدیه خود انجام دهید. با این آموزش در  یاس فان همراه شوید. اگر بار اولی است که این کار را امتحان می‌کنید بهتر است از پارچه‌های اضافی برای تمرین استفاده کنید.سعی کنید لباسی را که انتخابی می‌کنید کشی یا پلی استر نباشد تا در نهایت کار زیباتری داشته باشید.برای گلدوزی از نخ‌های ابریشمی، نخ‌های معمولی و نخ‌های گلابتون و… استفاده می‌شود.

قبل از شروع کار بهتر است مواد مورد نیاز را خریداری کنید . این مواد را می توانید از لوازم خیاطی فروشی یا خرازی ها بخرید :

کارگاه(بسته به اندازه گلدوزی که انجام می‌دهید و همچنین محل قرار دادن آن، ممکن است قادر به استفاده از کارگاه گلدوزی باشید یا نباشید. به طور مثال جین به اندازه کافی محکم است و نیازی نیست حتما از کارگاه گلدوزی استفاده کنید.) ، نخ مخصوص در رنگ‌های مختلف (دمسه یا عمامه) ، سوزن ، مداد خیاطی یا ماژیک

قبل از خواندن آموزش بهتر است بدانید کدام سوزن گلدوزی را باید بخرید :

معروف ترین سوزن های گلدوزی :

سوزن بیتوین:
سوزن بیتوین طول متوسطی دارد و از آن برای دوختن پارچه های ضخیم استفاده می شود. اگر پارچه شما ضخامت متوسطی دارد از سوزن شماره ۸ و اگر پارچه خیلی ضخیمی دارید از سوزن های ۱ و ۴ و ۶ استفاده نمایید.

سوزن تاپستری
سوزن تاپستری را برای دوخت بر روی تورهای درشت شماره دوزی مورد استفاده قرار میدهند. نوک این مدل سوزن گرد و نرم است و به همین دلیل برای پر کردن سوراخ های تور مناسب می باشد. اگر پارچه شما ضخیم و پشمی است سوزن های شماره ۱۳ و ۱۴ و ۱۷ و اگر ضخامت پارچه شما نرمال است باید از سوزن های ۲۰ و ۲۲ و ۲۴ و ۲۶ استفاده کنید.

سوزن چنایل
سوزن چنایل برای انجام گلدوزی بر پارچه های ضخیم مناسب تر است. از این سوزن برای دوختن روی پارچه های ابریشم و صاف استفاده می کنند. برای پارچه هایی با بافت درشت و کاموایی باید از سوزن چنایل شماره ۱۴ و ۱۷ استفاده نمایید.

سوزن دارنینگ
این نوع سوزن نسبت به سایر مدل ها طول بیشتری دارد و برای دوخت های درشت مناسب است. برای دوختن الیاف ضخیم و پشمی سوزن شماره ۱۷ و ۱۸ و برای نخ سه لا از شماره ۷ آن، و برای دوخت نخ شش لا از شماره ۵ کمک می گیرند.

سوزن رفو
به جهت بلندی این سوزن، برای پارچه هایی با دوخت درشت مورد استفاده قرار می گیرند. سوزن رفو شماره ۵ برای دوخت الیاف پشمی نازک و شماره های ۱ تا ۳ برای دوخت کاموا مناسب هستند.

سوزن شارپ
سوزن شارپ نوک خیلی تیزی دارد و بیشترین مدل دوخت ها به وسیله سوزن شارپ انجام می شود. اگر از نخ ابریشمی استفاده می کنید ،سوزن مناسب برای شما، سوزن شارپ شماره ۷ است. برای پارچه های نازک مثل پارچه های حریر سوزن شماره ۹ تا ۱۱ و برای پارچه هایی که ضخیم تر هستند ، سوزن هایی با شماره ۱ و ۳ و ۶ مناسب تر می باشد. طول سوزن های شارپ متوسط می باشد.

سوزن کرول
سوزن کرول مختص گلدوزی می باشد. اگر برای گلدوزی نخ دمسه یک لا استفاده می کنید، سوزه شماره ۵ برای شما مناسب است. برای استفاده از نخ ۶لا باید سوزنی انتخاب نمایید که سوراخ بزرگ تری داشته باشد.

عکس, کامل ترین آموزش گلدوزی روی لباس همراه با آموزش تصویری

مراحل گلدوزی روی لباس
۱. حتما پارچه‌ای تمیز، خشک و بدون هیچگونه چین و چروک را انتخاب کرده.

۲. حلقه‌ی کارگاه را زیر پاچه قرار داده و پارچه یا لباس مورد نظرتان را داخل کارگاه قرار دهید تا محکم شده و فیکس شود.

۳. طرح مناسب و دلخواه را انتخاب کنید. (به ابعاد آن توجه کنید و سعی کنید با طرح‌های ساده شروع کنید.)

۴. یکی از اولین چالش‌ها برای گلدوزی روی لباس، ایجاد الگو بر روی پارچه است. چندین روش برای این کار وجود دارد که آسان‌ترین آن‌ها ایجاد طرح با استفاده از مداد خیاطی روی پارچه است. همچنین می‌توانید با استفاده از کاغذ کاربن سفید یا زرد این کار را انجام دهید. این روش کار اغلب باعث کثیفی می‌شوند و یا به سختی دیده می‌شوند.

۵. در این مرحله از کار گلدوزی را با استفاده از سوزن و نخ شروع کنید.

۶. برای دوخت از قسمت وسط شروع کنید. روی پارچه دو نقطه را مشخص کنید و سپس از نقطه‌ی اول وارد شده و از نقطه‌ی دوم خارج شوید. مجددا این کار را تکرار کنید.

عکس, کامل ترین آموزش گلدوزی روی لباس همراه با آموزش تصویری

۷. برای پر شدن مرکز چندین بار نخ را دور سوزن پیچیده و به سمت بیرون رد کنید. این مرحله را سه بار انجام دهید تا مرکز گل دوخته شود.

۸. بعد از تشکیل مرکز گل با استفاده از یک رنگ نخ دیگر، شروع به دوخت گلبرگ‌ها می‌نمایید. برای برگ‌ها و گل‌های ریز همین دوخت را به صورت ظریف‌تر انجام دهید.

۹. برای تعویض رنگ نخ فقط کافی است نخ را گره بزنید و زیر پارچه ببرید و سراغ نخ دیگر بروید. اگر می‌خواهید محل دوخت را عوض کنید هم همین کار را انجام می‌دهید.

۱۰. حالا زمان آن رسیده است که به سراغ برگ‌های گل بروید. برای این کار از نخ دمسه سبز رنگ استفاده نمایید و مطابق با گلبرگ‌ها شروع به دوخت نمایید.

با این روش شما اقدام به دوخت یک گل زیبا و شیک نموده‌اید که از آن می‌توان برای تزیین لباس و مانتو استفاده کنید. این روش ساده‌ترین روش برای گلدوزی بر روی لباس است. اما باید توجه داشته باشید که گلدوزی انواع مختلفی دارد مانند گلدوزی با کاموا و یا گلدوزی بر روی لباس بافتنی.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر