یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آیا نماز با وضو جبیره برای افرادی که ناخن کاشته اند قبول است

عکس, آیا نماز با وضو جبیره برای افرادی که ناخن کاشته اند قبول است
همان طور که در تصویر بالا مشاهده کنید در واقع وضو جبیره (کشیدن دست خیس بر پارچه یا پوششی که بر روی عضو قرار داده شده است.)برای مواردی همچون مورد بالا می باشد . آیا میتوان از آن برای مواردی چون کاشت ناخن یا ژلیش ناخن استفاده کرد ؟ اما حکم شرعی نماز با کاشت ناخن چیست؟ امام خمینی در توضیح المسائل، شرط سیزدهم از شرایط وضو چنین گفته است :
نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن‌ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (۱)
حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای
پرسش: آیا غسل و وضو با ناخن کاشته شده صحیح است یا اشکال دارد؟ آیا این نوع ناخن زینت محسوب می‌شود؟
پاسخ: کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است.(۱)در صورت کاشت ناخن برای وضو و غسل باید مانع و لو به صرف هزینه ممکن- برطرف شود و در صورتی که برطرف کردن آن ممکن نیست یا مشقت غیر قابل تحمل دارد باید وضو جبیره‌ای بگیرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر