یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

از سیر تا پیاز ژل رویال

عکس, از سیر تا پیاز ژل رویال
ژل رویال در واقع همان چیزی است که مصریان قدیم برای مومیایی کردن مردگان خود از آن استفاده میکردند که به آن اکسیر جوانی می گویند.  تولید و ترشح ژل رویال توسط زنبورهای پرستار بستگی به تغذیه آنها از گرده گل دارد.ای ژل ، ترکیبی ژلاتینی و چسبناک است. این ماده در آب با نسبت ۱.۱ گرم در میلی لیتر حل می شود. رنگ آن سفید تا زرد است که با افزایش مدت زمان نگهداری، رنگ زرد آن افزایش می یابد. بوی ترش و تیز دارد و طعم آن ترش و شیرین است. ژل رویال کهنه تر، طعم ترشیدگی و رنگ تیره تری دارد. غلظت (گرانروی) آن بسته به محتوای آب و مدت نگهداری در یخچال یا دمای اتاق دارد.پروتئین ژل رویال از نظر اسیدهای آمینه ضروری بسیار غنی است.
زمان برداشت ژل رویال:
با شکوفایی گلها در اوایل فروردین و افزایش جمعیت کندو، زنبوردار می تواند اقدام به برداشت ژل رویال نماید. البته با توجه به این که ایران دارای مناطق آب و هوایی متنوعی است؛ لذا با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، می تواند فصل ژل گیری متفاوت باشد. اما به طور کلی می توان گفت هر زمان که گرده گل در طبیعت وجود داشته باشد، تولید ژل رویال هم امکان پذیر است.
اسیدهای آمینه ژل رویال:
اسید آسپارتیک والین ایزولوسین گلیسین
اسید گلوتامیک آلانین فنیل آلانین هیستیدین
الوسین سرین ترئونین متیونین
لیزین پرولین لایروزین سیستین
همچنین محققان ژل رویال را غنی از کلسیم، پتاسیم، آلومینیوم، آهن، روی، منگنز و همچنین مقادیر کمی مس، کبالت، سرب و استرمنیوم میدانند.
ویتامین های ژل رویال
ویتامین هایی که به نسبت زیاد در ژل رویال وجود دارد؛ B1، B2، B3، B5، B6، B7، B8، B9، B12
ویتامین هایی که به نسبت کم در ژل رویال وجود دارند: ویتامین های A و C ، کمپلکس D و E و کمپلکس K
ضمنا ژل رویال به واسطه داشتن مادهای به نام ۱۰-hydroxy deconoic acid خاصیت باکتری کشی دارد.
روش نگهداری ژل رویال
ژل رویال در هوای باز و آفتابی بسیاری از مواد اصلی خود را از دست میدهد. در داخل یخچال معمولی با ترکیب در عسل طبیعی و خام در دمای ۴ تا ۵ درجه سانتیگراد بالای صفر مدت زیادی می توان ژل را نگهداری نمود ضمن اینکه ژل مواد اصلی خود را حفظ کند.به طور کلی شرایطی را که باید جهت نگهداری ژل رویال در نظر گرفت عبارتند از:
ژل رویال باید در داخل شیشه های ضخیم رنگی نگهداری شود.
در مقابل هوا و نور قرار نگیرد.
محیط نگهداری ژل رویال مرطوب نباشد.بنابراین ذخیره سریع ژل رویال به طور صحیح، اهمیت زیادی دارد.ژل رویال را باید بلافاصله بعد از استخراج در ظروف شیشه ­ای کوچک و فاقد فضای هوایی دارای درپوش غیر فلزی (خاصیت اسیدی ژل رویال بر فلز اثر می­گذارد) ذخیره کرد و در یخچال بدون رطوبت یا نور قرار داد.ژل رویال را در شرایط آزمایشگاهی تا مدت ۱۸ ماه بدون اینکه تغییری در ترکیبات و کیفیت آن به وجود آید نگهداری نموده اند و ژل نگهداری شده را در پرورش ملکه نیز بکار بردند و ملکه های حاصله وضع نرمالی داشتند.در صورتی که لازم باشد ژل رویال را برای مدت طولانی نگه داری نمود باید آن را در سردخانه یا فریزر زیر صفر درجه سانتیگراد نگه داری کرد. برای نگهداری طولانی مدت باید ژل رویال را در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد منجمد کرد که در این صورت، می توان آن را تا ۲۴ ماه نگهداری کرد.ژله رویال را نمی توان به صورت خالص وارد بازار کرد، زیرا حمل و نقل و نگهداری آن مشکلات زیادی ایجاد می کند. برای تجارتی کردن ژله رویال، زنبورداران آن را با عسل مخلوط میکنند ژله رویالی که به این ترتیب با عسل مخلوط می شود، می توان بدون هیچگونه اشکالی تا یک و نیم سال نگهداشت به شرط آنکه از تابش نور به آن جلوگیری شود.
مقدار و مدت مصرف ژله رویال
کودکان بیش از یک سال ۲۰ تا ۳۰ میلی گرم قبل از صبحانه
بزرگسالان ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در سه وعده قبل از غذا
مخلوط با گرده و عسل روزی ۲ قاشق چای خوری قبل از صبحانه و ناهار
شکل توصیه شده مصرف آن، به صورت دو دوره درمانی بیست و یک روزه، یکی در پاییز و دیگری در بهار می باشد.در هر دوره درمان دو ظرف ۱۲۵ گرمی عسل، از هر ظرف را با ۶ گرم ژله رویال مخلوط نموده و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری از این مخلوط زیر زبان قرار داده تا با بزاق دهان مخلوط گردد. این شکل مصرف بهترین روش ممکن است. مصرف هر ۱۲۵ گرم عسل و ژله رویال باید یک و نیم هفته طول بکشد.برای کودکان از مقادیر کمتری ۱ تا ۲ گرم ژله رویال در ۱۲۵ گرم عسل استفاده می شود. اگر امکان تهیه ژله رویال خالص باشد هر روز صبح به اندازه یک نخود فرنگی ریز از آن جدا کرده و زیر زبان بگذارید و این کار را به مدت سه هفته ادامه دهید.ژل رویال را هم با عسل و هم به صورت خالص می توان مصرف نمود.به علاوه ژل رویال را می توان به صورت سرم هم تزریق نمود Api serum که در این صورت نتیجه بهتری عاید خواهد شد.ژل رویال را به صورت خالص برای کودکانی که بیش از یک سال سن دارند روزانه ۳۰-۲۰ میلی­گرم نیم ساعت قبل از صبحانه با استفاده از قاشق کوچکی زیر زبان مصرف می­کنند. مدت معالجه ۲۰ روز می باشد که پس از یک هفته فاصله دوباره باید تکرار شود. این مقدار برای افراد مسن روزانه ۱۰۰-۵۰ میلی­گرم می باشد که روزانه دو یا سه وعده قبل از غذا باید مصرف شود.ژل خالص را می توان با عسل مخلوط و بعد مصرف نمود برای این کار ۱۰۰ گرم ژل رویال را با یک کیلو گرم عسل مخلوط می کنند و مخلوط را در یخچال نگهداری کرده و در مدت ۸-۱۲ روز بایستی مصرف گردد.ضمنا ژل رویال را به صورت مخلوط با گرده گل و یا مخلوط با آب نیز استفاده می شود ژل رویال در سایر مکمل­ های غذایی نیز استفاده می شود. استفاده از ژل رویال به عنوان یک عنصر محرک به علت داشتن ویتامین B5 (اسیدپانتوتنیک) در بسیاری از تولیدات بهداشتی استفاده می شود.مهمترین روش مصرف ژل رویال که امروزه در بیشتر کشورهای خارجی معمول است تزریق زیر جلدی یا پوستی و یا درون ماهیچه ای (عضلانی) آن است و از طریق زیر زبان هم مورد استفاده زیادی دارد زیرا به سرعت توسط مخاطهای زیر زبان جذب شده و بدون گذشتن از روده وارد جریان خون می­گردد. مصرف زیر زبانی آن، امکان جذب سریع عناصر فعال آن را بدون دخالت شیره معده فراهم می کند.
موارد استفاده ژل رویال و خواص ژل رویال:آنچه مسلم است این است که ژل رویال به خاطر ترکیب شیمیایی بسیار پیچیده اش و همچنین به دلیل داشتن مقادیر بسیار قابل توجهی پروتئین، چربی، قندها، ویتامین ها و مواد ناشناخته دیگر تاثیر بسیار شگفتی روی فیزیولوژی و بیولوژی ملکه زنبور عسل داشته اگرچه ملکه از نظر مبداء تولید و ژنتیک با زنبورهای کارگر یکسان می باشد ولی به خاطر تغذیه از این ماده غذائی با ارزش، کاملا از نظر خصوصیات ظاهری و رفتاری و بیولوژی از سایر زنبورها متمایز میگردد به همین دلیل چنین به نظر میرسد که ژل رویال احتمالا اثر مشابه روی انسان و سایر حیوانات دارد.
در زیر به پاره ای از موارد مصرف آن اشاره می شود:
قرار میگیرد. (ژله رویال برای پوست)
افزودن ژل رویال به جیره غذائی حیوانات آزمایشگاهی و افزایش طول عمر آنها را تا ۱.۳ بیشتر نموده است.
دکتر هوور فرانسوی عقیده دارد ژل رویال داروئی عالی برای پیشگیری موقت پیری زودرس می باشد.
در ساختن مواد حافظ پوست یکی از عناصر اصلی است.به علت داشتن ماده شیمیائی استیل کولین در درمان ناراحتی­ های عصبی و بیماری­های مربوط به فشار خون مورد مصرف قرار گرفته است.ژل رویال دارای خاصیت آنتی بیوتیکی و باکتری سیدی با طیف و عملکرد وسیعی است که میبایست مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.در بیماری های قلب، عروق و رگها، ناراحتی لوله گوارش، ورم سرخرگها، پارکینسون، مداوای آنفلوآنزا، سل و تب مالت مورد استفاده قرار گرفته و نتایج موفقیت آمیزی داشته است.استفاده از ژل رویال در صنایع داروسازی (به صورت آمپول های خوراکی، تزریقی و قرص و کپسول استفاده می شود)
طریقه مصرف ژل رویال (ژله رویال)
ژله رویال خالص
مخلوط با عسل (۱ تا ۵ گرم ژله رویال در ۱۲۵ گرم عسل)
مخلوط با عسل و گرده
ژله رویال مخلوط در آب یا مواد دیگر
ژله رویال در سایر مکمل های غذایی
استفاده از ژله رویال به عنوان یک عنصر محرک به علت داشتن ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) در بسیاری از تولیدات بهداشتی.
مهم ترین مصرف ژله رویال که امروزه در بیشتر کشورهای خارجی معمول است تزریق زیرپوستی یا درون ماهیچه ای آن است و از طریق زیر زبان هم مورد استعمال زیاد دارد زیرا به سرعت توسط مخاط های زیر زبان جذب شده و بدون گذشتن از روده وارد جریان خون می گردد. در طریقه زیر زبانی به وسیله قاشق شیشه ای مخصوص بیمار مقدار معینی ژله رویال را زیر زبان می گذارد و یا به صورت قطره قطره امولسیونی از آن روی زبان می ریزد. مصرف زیر زبانی ژله رویال، امکان جذب سریع عناصر فعال آن را بدون دخالت شیره معده، فراهم میکند.بنا به عقیده برخی از دانشمندان مصرف ژله رویال باید با وزن انسان رابطه مستقیم داشته باشد و این رابطه مقدار یک میلی گرم ژله رویال خالص برای هر کیلوگرم وزن در روز می باشد. به علاوه بنابه نظریه ای چون ممکن است اسید معده در خاصیت اصلی ژله تغییری حاصل نماید در ممالک مترقی ژله را در داخل کپسول هایی شبیه گریدین پر می کنند. این کپسول ها در داخل معده حل نمی شود در نتیجه کپسول مستقیم وارد روده می شود و در آنجا هضم شده مستقیما وارد خون می گردد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر