یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

بهترین سم برای علف های هرز مزارع

عکس, بهترین سم برای علف های هرز مزارع
بهترین راه برای از بین بردن علف های هرز در زمین استفاده از سم علف کش سیکلوات (رونیت) می باشد.قیمت این سم در بازار بسته به شرکت تولید کننده و عوامل مختلف دیگر متغیر است.این سم با مهار رشد جوانه‌ های انتهایی و بافت‌ های مریستمی علف های هرز را از بین می برد.برای کنترل علف های هرز اکنون سموم بسیار زیادی در بازار موجود است که می توان از آنها برای بهبود رشد محصولات کشاورزی و جلوگیری از رشد گیاهان ناخواسته در مزارع استفاده کرد.سیکلوات که با نام تجاری رونیت نیز در بازار خرید و فروش می شود یکی از این سموم است.
کاربردهای سم علف کش سیکلوات (رونیت)
از موارد مصرف این علف کش در ایران، از بین بردن علف‌ های هرز در مزارع چغندرقند است. در سایر کشورها از این سم جهت کنترل علف‌ های هرز پهن‌ برگ و اویارسلام زرد و ارغوانی در مزارع چغندرقند، چغندر لبویی و اسفناج استفاده می شود.
مقدار و نحوه مصرف سم علف کش سیکلوات (رونیت):این علف کش به مقدار ۴ تا ۵ لیتر در هکتار مورد استفاده قرار می گیرد. این سم قبل از کاشت و مخلوط با خاک مورد استفاده قرار می گیرد. جهت تاثیرگذاری بهتر عمق اختلاط این علف کش با خاک ۵ تا ۸ سانتی متر باشد و برای کسب بهترین نتیجه بلافاصله بعد از سمپاشی کاشت بذرها را انجام دهید.
مکانیسم اثر سم علف کش سیکلوات (رونیت):این سم پس از محلول پاشی توسط برگ ها و ریشه جذب شده و قابل انتقال در تمام قسمت های گیاه است. علائم تأثیر این سم بر روی علف های هرز با سبز نشدن جوانه ها، متورم شدن اندام‌ های هوایی در صورت جوانه ‌‌زنی و رویش غیر طبیعی برگ ‌های اولیه خود را نشان می دهد.این علف ‌کش را می توانید با سم پیرامین مخلوط کرده و مورد مصرف قرار دهید. این مخلوط را می توان در محل تنک چغندرقند نیز مورد استفاده قرار داد و پس از مصرف سم باید کولتیواتور زد.سیکلوات را نباید با دیگر حشره‌ کش ها و قارچ کش ها به صورت مخلوط مورد استفاده قرار داد. استفاده از این علف ‌کش تنها در استان خوزستان توصیه می شود.طول دوره تاثیر این علف ‌کش در خاک کوتاه است بنابراین باید علف ‌های هرزی که بعد از سمپاشی جوانه می زنند را با کولتیواتور حذف کرد. این علف کش در خاک های سنگین رسی و یا خاک های حاوی مواد آلی زیاد به خوبی عمل کرده و به راحتی تجزیه نمی شود.
ملاحظات زیست محیطی سم علف کش سیکلوات (رونیت)
سمیت این علف کش برای پستانداران ۲۰۰۰ > میلی ‌گرم بر کیلوگرم ، برای پرندگان ۲۰۰۰ تا ۵۶۰۰۰ میلی ‌گرم بر کیلوگرم و برای ماهی ‌ها ۵/۴ میلی ‌گرم بر لیتر است.سیکلوات سمیت کمی برای پستانداران دارد اما برای ماهی ها و موجودات آبزی خطرناک است بنابراین باید از مصرف سم در مجاورت آب های جاری و شستشوی ظروف آلوده به سم در این آبها خودداری نمایید.همانطور که گفتیم این سم در خاک های رسی و دارای محتوای زیاد مواد آلی به آب ‌شویی مقاوم است بنابراین وارد آب‌ های زیرزمینی نمی شود ولی در خاک های لومی و شنی به لایه‌ های پایین تر نفوذ خواهد کرد.
ملاحظات عمومی سم علف کش سیکلوات (رونیت):در زمان محلول پاشی همیشه از لباس کار و تجهیزات حفاظتی مانند ماسک ، دستکش ، عینک و کلاه استفاده کنید. در صورت تماس سم با پوست محل را با آب فراوان شستشو دهید و در صورت آلوده شدن لباس ها فورا آنها را عوض کنید.در صورت بروز علائم مسمومیت از جمله تهوع ، سرگیجه ، سردرد و اختلال در بینایی با در دست داشتن برچسب زخم فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید. سم را در جای خشک و خنک ، در بسته بندی اصلی و به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر