یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

بیماری قلبی با این نشانه ها که هرگز نمی دانید

عکس, بیماری قلبی با این نشانه ها که هرگز نمی دانید

وقتی در آینه نگاه می‌کنید احتمالاً به نرمه‌ی گوش‌هایتان توجهی نمی‌کنید. آیا نرمه‌ی گوشتان دارای خط یا چروکی عمیق است که به صورت اریب در نرمه‌ی گوشتان قرار دارد؟ برخی پژوهش‌ها این خط یا چین در نرمه‌ی گوش را به افزایش ریسک بیماری عروق کرونری مرتبط دانسته‌اند. این خط معمولاً زمانی بیشتر به چشم می‌آید که صبح بعد از چند ساعت در رختخواب ماندن بیدار می‌شوید. به هم فشردن نرمه‌ی گوش ممکن است این خط را قابل توجه‌تر هم بکند.
هنوز معلوم نیست چرا وجود چین و یا خط در نرمه‌ی گوش در افرادی که وضعیت سلامت قلبشان چندان خوب نیست شایع‌تر است. این خط می‌تواند نشان‌دهنده‌ی باریک شدن رگ‌های ریز خونی ناحیه‌ی گوش یا تجمع پلاک در آن‌ها باشد. در نتیجه شاخصی از تجمع پلاک در عروق بزرگ‌تر است که خون و اکسیژن را به سمت قلب می‌برند.

چشم‌ها آینه‌ی روح هستند، اما در مورد سلامتی‌تان نیز چیزهایی می‌گویند. اگر متوجه حلقه‌ای سفید یا خاکستری رنگ در اطراف عنبیه شدید، این عارضه می‌تواند قوس قرنیه باشد. یک قوس از تجمع کلسترول درست شده که روی پوشش شفاف به نام قرنیه که سطح چشم‌ها را می‌پوشاند جمع می‌شود. در افراد زیر ۴۵ سال، قوس قرنیه نشان‌دهنده‌ی نوع وراثتی هیپرکلسترولمی است که در آن، کلسترول بسیار بالا، ریسک بیماری‌های قلبی را نیز افزایش می‌دهد. اگر متوجه چنین حلقه‌ی سفیدی در اطراف عنبیه‌تان شدید این مسئله را با پزشک مطرح کنید. حتماً سطح لیپید خونتان را به طور مرتب چک کنید و معاینه‌ی منظم چشم داشته باشید.

مردانی که میزان بیشتری تستوسترون دارند، دی هیدروتستوسترون بیشتری تولید می‌کنند که همین باعث می‌شود فولیکول‌های موهایشان از بین برود. هرچند هنوز ثابت نشده اما دانشمندان به ارتباط میان بالاتر بودن میزان تستوسترون و بیماری‌های قلبی مشکوک هستند. بنابراین تستوسترون ممکن است وجه اشتراک این دو عامل باشد.

آیا مردم به شما می‌گویند که پیرتر از سن واقعی‌تان به نظر می‌رسید؟ خوشبختانه آن‌ها بی‌ادب نیستند! بلکه سلامت قلبتان را زیر سؤال می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد میان پیرتر به نظر رسیدن و بالاتر بودن ریسک بیماری‌های قلبی ارتباط وجود دارد. چرا باید چنین ارتباطی وجود داشته باشد؟ پیرتر از سن واقعی به نظر رسیدن ممکن است علامت عجیبی از پیری زودرس باشد که بر عضلات قلب و رگ‌های خونی آن اثر می‌گذارد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر