یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

ترمیم کاغذ دیواری پاره شده و روش کندن کاغذ دیواری از دیوار

عکس, ترمیم کاغذ دیواری پاره شده و روش کندن کاغذ دیواری از دیوار

در این پست از یاس فان به شما آموزش می دهیم که چگونه کاغذ دیواری های کنده شده را ترمیم کنیم و در پایان آموزش اینکه چگونه کل کاغذ دیواری را از دیوار برداریم .

روشهای ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده
۱. کاغذ دیواری‌هایی که درزها و لبه‌های باز دارند:این نوع آسیب و صدمه چندان جدی و خطرناکی نیست، اما یکی از رایج‌ترین مشکلات ظاهری کاغذ دیواری‌ها است. برای رفع آن باید چسب مخصوص کاغذ دیواری و قلم‌مو داشته باشید. اول از همه، بخشی از کاغذ دیواری که در ادامه درز است را با دقت باز کنید تا بتوانید تمام قسمت‌های خشک زیر آن را پوشش دهید. سپس چسب را به دیوار یا لبه کاغذ دیواری کنده‌شده بچسبانید و از یک تکه پارچه تمیز برای نصب دوباره و البته آهسته کاغذ دیواری روی دیوار استفاده کنید. حالا با یک پارچه تمیز دیگر، چسب‌های بیرون آمده را پاک کنید و اجازه دهید که چسب پشت کاغذ دیواری خشک شود. سپس با غلتک روی آن بکشید تا از استحکام و نصب درست کاغذ دیواری مطمئن شوید.

 لایه رویی آسیب دیده، اما کاغذ دیواری کنده نشده است:بعضی مواقع ممکن است که فقط لایه رویی کاغذ دیواری آسیب دیده باشد، اما این آسیب به حدی نبوده که باعث جدا و کنده شدن بخشی از کاغذ دیواری شود. برای چسباندن لایه رویی، می‌توانیم از ماده مخصوص نصب کاغذ دیواری یا چسب استفاده کنیم. البته باید این کار را با دقت و ظرافت بسیار انجام دهیم، چون لایه رویی در صورت خیس شدن، ممکن است به راحتی پاره شود.

 بخشی از کاغذ دیواری باید جایگزین شود:اگر بخشی از کاغذ دیواری به دلیل خراش‌های متعدد آسیب دیده یا در برخورد با نوعی ماده شیمیایی بوده که لکه‌های آن را نمی‌توانید پاک کنید، بهتر است که بخش آسیب‌دیده را با کاغذ دیواری جدید عوض کنید. البته شاید بد نباشد که ابتدا انواع کاغذ دیواری را بشناسید و سپس سراغ این مرحله از انجام کار بروید.برای انجام این کار، باید یک مداد و خط‌کش بردارید و بسته به اندازه و شکل آسیبی که وارد شده، یک فریم مستطیلی یا مربعی شکل روی دیوار تعیین کنید. کاردک را بردارید و قسمت تعیین‌شده را جدا کنید. اگر کاغذ دیواری شما از جنس سخت است، باید این بخش را با کمی آب و صابون مرطوب کنید. اگر هم کاغذ دیواری از جنس کاغذ است، باید چند سوراخ و حفره کوچک درون بخش تعیین‌شده ایجاد کنید تا باعث نفوذ آب به کاغذ شوید. برای تعمیر کاغذ دیواری های نخی بافته‌نشده نیز می‌توانید کل آن بخش را به راحتی جدا کنید.

تعمیر کاغذ دیواری طرح‌دار نیاز به دقت بیشتری دارد:اگر کاغذ دیواری‌هایتان از نوع طرح‌دار هستند، شاید مجبور به کمی آزمون و خطا شوید. از رول کاغذ دیواری، بخشی را انتخاب کنید که طرح آن هم‌راستای بخش صدمه‌دیده باشد. بخش جایگزین را از روی رول کاغذ دیواری جدا کنید و به اندازه ۵ سانتی‌متر از هر طرف، نسبت به قسمت آسیب‌دیده در کاغذ دیواری پیش بروید. اکنون باید بخش جدید و سالم را روی دیوار بگیرید و سعی کنید که طرح آن را بخش صدمه‌دیده همسان کنید. می‌توانید از کاردک برای جدا کردن بخش آسیب‌دیده استفاده کنیم.حتما قبل از نصب کاغذ دیواری جدید، دیوار را بررسی کنید. بعضی آسیب‌ها ممکن است عمیق‌تر باشند و به سطح یا سازه دیوار صدمه بزنند. اگر هنگام نصب کاغذ دیواری از نوعی چسب فراگیر استفاده کرده‌اید، بهتر است قبل از نصب قطعه جدید، باقی‌مانده چسب را پاک کنید. برای این که کاغذ دیواری جدید به درستی نصب شود، دیوار زیر آن باید صاف و تمیز باشد.

 یک ردیف کامل کاغذ دیواری باید جایگزین شود:اگر ردیف یا نواری کامل از کاغذ دیواری، آسیب دیده یا کثیف است، جایگزین کردن آن با یک ردیف کاغذ دیواری نو می‌تواند راه بهتری نسبت به ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده باشد. کاغذ دیواری‌های بافته‌نشده برای جایگزینی کامل بسیار راحت هستند و جدا کردن آن‌ها اصلاً سخت نیست. البته دقت و احتیاط همیشه توصیه می‌شود، چون حتی کاغذ دیواری‌های بافته‌نشده هم ممکن است در صورت عجله و فشار ناگهانی، باعث آسیب دیدن بخش‌های کناری‌شان شوند. برای جدا کردن کاغذ دیواری‌های دیگر (از جنس کاغذی یا وینیل)، باید ابتدا با ایجاد حفره‌هایی در ردیف آسیب دیده و خیس کردن آن‌ها، باعث جذب آب به کل بخش‌های کاغذ دیواری شوید. حالا می‌توانید با راحتی بیشتری آن‌ها را جدا کنید.موقع جدا کردن ردیف جدید کاغذ دیواری از رول آن، دقت زیادی به خرج دهیم و حواستان باشد که طرح هم‌راستای بخش آسیب‌دیده را جدا کنید. اگر چسب کاغذ دیواری را مستقیماً روی دیوار می‌زنید، دقت کنید که لبه‌های کاغذ دیواری با بخش‌های کناری متصل باشد. بخش‌های مرطوب باقی‌مانده از چسب زیر قسمت‌های سالم را باید پاک کنید.

آموزش کندن کاغذ دیواری از دیوار 

اگر وسایلی روی دیوار وجود دارد، آن‌ها را برداریم و مبلمان را در مرکز اتاق یا بیرون از آن قرار دهیم. کف اتاق را با تکه پارچه‌هایی بپوشانیم تا از خیس شدن آن‌ها جلوگیری کنیم.قبل از انجام هر کاری، فیوز برق اتاق را قطع کنیم و تمام پریزها و کلیدهای برق را با نوار چسب رنگ‌زنی بپوشانیم.

قبل از این که شروع به جدا کردن کاغذ دیواری کنیم، باید تشخیص بدهیم که دیوار اتاقمان گچی است یا دیوار خشک. رطوبت بیش از حد برای دیوارهای خشک، مضر است و منجر به صدمه دیدن آن می‌شود. بعد از دیوار، باید ببینیم که خود کاغذ دیواری‌ها از چه نوعی هستند. با استفاده از یک کاردک، بخش کوچکی از گوشه کاغذ دیواری را باز و سعی کنیم آن را کمی جدا کنیم.اگر کاغذ دیواری به راحتی جدا می‌شود، نوع آن جداسازی راحت است اما اگر کاغذدیواری جدا می‌شود اما رگه کاغذی از خود باقی می‌گذارد، کاغذدیواری چندلایه است که معمولاً این نوع نیز قابل جدا شدن هستند. اگر کاغذدیواری تکان نمی‌خورد یا به‌سختی باید آن را جدا کنیم، کاغذدیواری سنتی است که برای جداسازی آن به آب و یک محلول شیمیایی احتیاج داریم.

کاغذ دیواری‌های با جداسازی راحت
مواد موردنیاز:
کاردک
صابون
آب
چند تکه پارچه یا کهنه
کاردک را برداریم و گوشه‌های کاغذدیواری را کمی جدا کنیم. سپس با دست‌هایمان، کاغذدیواری را به آهستگی از روی دیوار جدا کنیم و سعی کنیم تا جایی که امکان دارد، نزدیک به دیوار حرکت کنیم تا باعث پاره شدن کاغذ نشویم. اگر کاغذ پاره شد، از یک گوشه دیگر شروع کنیم و این کار را تا زمان جدا شدن کاغذدیواری از کل اتاق تکرار کنیم.

بعد از جدا کردن کاغذ دیواری، باید نظافت دیوار را انجام دهیم. آب و صابون را ترکیب کنیم و از پارچه برای دستمال کشیدن روی دیوار و برداشتن تکه‌های باقی‌مانده استفاده کنیم. قبل از رنگ یا نصب کاغذدیواری جدید، باید اجازه دهیم که دیوارها کاملاً خشک شوند.

کاغذدیواری‌های سنتی
مواد موردنیاز:
محلول شیمیایی جداکننده کاغذدیواری
بطری اسپری، آب‌پاش باغبانی یا رولر رنگ
کاردک
کاتر (در صورت نیاز)
نردبان
صابون
آب
چند تکه پارچه یا کهنه
دستکش‌های پلاستیکی
محلول را ترکیب کنیم و به دیوار بزنیم. آب داغ را با محلول شیمیایی و طبق دستورالعمل گفته‌شده روی آن، ترکیب کنیم. این محلول را داخل آبپاش یا بطری اسپری بریزیم و اگر از رولر رنگ استفاده می‌کنیم، رولر را به درون آن فرو ببریم. با استفاده از هر کدام از این ابزار، محلول را روی دیوار پخش کنیم. باید چند دقیقه صبر کنیم تا این محلول به خورد کاغذدیواری برود.

از کاردک برای جدا کردن کاغذ دیواری استفاده کنیم. برای این کار بهتر است که از پایین دیوار به سمت بالای آن برویم. حواسمان باشد که کاردک صدمه‌ای به دیوار خشک پشت کاغذدیواری‌ها وارد نکند. وقتی که کل کاغذ از یک بخش جدا شد، به سراغ بخش دیگری از دیوار برویم.

در صورت نیاز، از کاتر استفاده کنیم. اگر با استفاده از محلول شیمیایی هم نمی‌توانیم کاغذدیواری را جدا کنیم، شاید مجبور به استفاده از کاتر شویم. قبل از پاشیدن دوباره محلول، از کاتر برای جدا کردن بخش‌های کوچک‌تر استفاده کنیم و سپس دوباره محلول را روی دیوار پخش کنیم.
پس از جدا کردن کاغذ دیواری، نظافت دیوار را با استفاده از آب و صابون انجام دهیم.

جدا کردن کاغذ دیواری های چندلایه
مواد موردنیاز:
محلول شیمیایی جداکننده کاغذدیواری
بطری اسپری، آب‌پاش باغبانی یا رولر رنگ
کاردک
کاتر (در صورت نیاز)
نردبان
صابون
آب
چند تکه پارچه یا کهنه
دستکش‌های پلاستیکی
در اولین قدم، جدا کردن کاغذ دیواری را باید از لایه رویی آن شروع کنیم. گوشه هر قسمت را با استفاده از کاردک باز کنیم و سپس با دست، آن‌ها را از روی دیوار جدا کنیم.
بعد از جدا کردن لایه رویی، باید به سراغ لایه پشت کاغذدیواری برویم. برای جدا کردن این لایه نیز باید از تکنیک‌های گفته‌شده در بخش کاغذدیواری سنتی استفاده کنیم.

چطور در جدا کردن کاغذ دیواری از دستگاه بخار استفاده کنیم؟
اگر با هیچ‌یک از روش‌های بالا نمی‌توانیم کاغذدیواری را جدا کنیم، مجبوریم از یک دستگاه بخار الکتریکی مخصوص استفاده کنیم.

مواد موردنیاز:
دستگاه بخار الکتریکی
کاردک
عینک‌های ایمنی
دستکش‌های پلاستیکی
کاتر (در صورت نیاز)
صابون
آب
چند تکه پارچه یا کهنه
دستگاه بخار را راه بیندازیم. هر دستگاه، دستورالعمل مخصوص خودش را دارد و بهتر است از آن‌ها پیروی کنیم. البته برای راه‌اندازی اکثر آن‌ها، باید کمی آب درون محفظه آن بریزیم و صبر کنیم جوش بیاید. هنگام کار با این دستگاه، پوشیدن دستکش و عینک‌های ایمنی را فراموش نکنیم و لباس آستین‌بلند هم تنمان باشد تا مانع سوختن از طریق بخار و قطره‌های آب داغ شویم.
پس از آماده شدن، دستگاه را روی کاغذدیواری بگیریم تا چسب آن کمی شل شود. اگر دیوار خشک داریم، نباید دستگاه را مدت زیادی نگه روی کاغذدیواری نگه داریم. با استفاده از کاردک، کاغذدیواری را جدا کنیم. اگر بخار به درون بخش‌هایی از کاغذدیواری نرفته است، از کاتر برای ایجاد سوراخ‌های کوچکی استفاده کنیم. این فرآیند را تا زمان کنده شدن کل کاغذدیواری ادامه دهیم.پس از جدا کردن کاغذ دیواری، دیوار را با استفاده از آب و صابون تمیز کنیم و اجازه دهیم که به صورت کامل خشک شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر