یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

روش اجرای سقف کامپوزیت و نکاتی در این باره

عکس, روش اجرای سقف کامپوزیت و نکاتی در این باره
نخست بهتر است بدانید سقف کامپوزیت چیست ؟ این سقف در اصل ترکیبی از بتن و فولاد می باشد که بتن ریزی بصورتی اتفاق می‌افتد که این نوع سقف به عنوان عضو فشاری در بالای تیر آهن قرار می‌گیرد.میل‌گردهایی که روی سقف کامپوزیت قرار دارند میل‌گردهایی حرارتی هستند که در جهت مخالف با تیرهای فرعی باعث یکپارچه شدن بتن و درگیری با سقف می‌شوند و با جوش دادن به تیرهای فرعی مانع ترک خوردن بتن خواهد شد.در سقف‌های کامپوزیت از یونولیت استفاده‌ نمی‌شود به همین دلیل بعد از اتمام عملیات برای اینکه در زیر سقف سطحی یکنواخت ایجاد شود باید کل مساحت زیر سقف را سقف کاذب یا رابیتس‌کاری کرد. در بین انواع سقف‌های کامپوزیت نوع عرشه فولادی کاربردی‌تر و مناسب‌تر است.
روش اجرا و جزئیات سقف کامپوزیت:پس از اجرای اسکلت ساختمان و پایان عملیات جوشکاری، قالب‌ بندی سقف به روش تخته کوبی آغاز می‌شود. ابتدا چهار تراش‌‌هایی با ابعاد ۵*۵ یا ۷*۷ و با طول برابر با فاصله تیر‌های فرعی از هم در داخل جان تیرها قرار می‌گیرند. فاصله این چهار تراش‌ها از هم بین ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر است. سپس به وسیله کوبیدن گوه بین بال پایین تیرها و زیر چهار تراش‌ها آن‌ها را در جای خود محکم کرده و باعث می‌‌شوند که چهارتراش‌‌ها به بال بچسبند. آنگاه تخته‌هایی را به صورت طولی روی چهار تراش‌‌ها قرار می‌دهند. پس از آن میل‌گرد‌های حرارتی به صورت مش در دو جهت طولی و عرضی به فاصله‌های تعیین شده در روی نقشه روی سقف پهن می‌شوند. سپس میل‌گرد‌ها توسط سیم آرماتوربندی به هم بندزده می‌‌شوند تا در هنگام بتن‌‌ریزی جابه‌جا نشوند. در نهایت به وسیله اسپیسرهایی که می‌تواند قطعات پلاستیکی که در بازار موجود است و یا قطعات بتن ساخته شده در کارگاه باشد؛ این اسپیسرها در زیر شبکه میل‌گردهای حرارتی قرار می‌گیرد تا بتن به زیر میل‌گردها رفته و کاور بتن میل‌گردها که حدود سه سانتیمتر است، رعایت شود. پس از اتمام کار آرماتوربندی قالب محیطی کار به ارتفاع ۱۰ سانتیمتر در لبه‌های سقف نصب می‌شود تا از ریختن بتن روی سقف به پایین جلوگیری شود.
مزایای سقف کامپوزیت:مزایای این سقفها سرعت بالای اجرا، عدم نیاز به شمع بندی امکان بتن‌ریزی هم‌زمان چندین سقف، مقاومت بالا در مقایسه با سایر سقف‌ها، کاهش مصرف بتن، یکپارچگی سقف و اسکلت سازه، کاهش مصرف فولاد به دلیل عملکرد مرکب و وزن پایین سقف و در نتیجه سبک شدن کل سازه است.‌در سقف کامپوزیت از بتن کششی صرف نظر شده و بجای آن از فولاد استفاده می‌کنند که فولاد هم در کشش و هم در فشار عملکرد خوبی دارد.‌در سقف کامپوزیت به دلیل وجود نداشتن بلوک سفالی یک فضای توخالی مناسب بین تیرآهن‌ها وجود دارد، از این فضای توخالی می‌توان برای لوله‌کشی‌های برق و آب و تأسیسات ساختمان استفاده کرد. همچنین بین دال و سقف کاذب زیر آن یک بالشتک هوا وجود دارد که عایق صوتی مناسبی است.
معایب سقف کامپوزیت:سرعت اجرای سقف کامپوزیت بیشتر از سقف تیرچه بلوک ، کرومیت و … است شاید در مراحل اولیه این‌طور باشد اما اگر در حالت کلی بررسی شود؛ متوجه خواهید شد که به دلیل انجام کاذب کاری و … اجرای کامل پروژه زمان بیشتری طول می‌کشد.سقف کامپوزیت به دلیل داشتن لرزش، سقفی مناسب برای پروژه‌های مسکونی نیست مگر اینکه قبل از بتن‌ریزی، زیر سقف را کامل شمع بندی کنیم که در این صورت اجرای هم‌زمان چند سقف با هم وجود نخواهد داشت.
هزینه تمام شده سقف کامپوزیت معمولی به دلیل اجرای سقف کاذب در زیر آن، از دیگر سقف‌ها (تیرچه بلوک، کرومیت و …) بیشتر است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر