یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

علائم آلرژی چشم و اسم داروهای آن

عکس, علائم آلرژی چشم و اسم داروهای آن

در بیماری آلرژی چشم نشانه های زیر دیده می شود و فرق آن با کرونا و دیگر بیماری های ویروسی این است که شما در آلرژِ تب ندارید ، بدن درد ندارید و آن را هر سال تجربه خواهید کرد.  گاهی آلرژی چشم فصلی مزمن، شدیدتر و دایمی شده و در تمام طول سال مشاهده می‌شود که به آن آلرژی چشمی چند ساله (PAC) گفته می‌شود. آلرژی چشمی چند ساله نیز رایج است و فضله پرندگان، پرهایشان، گرد و غبار و … مهم‌ترین عوامل ابتلا به آن هستند. آلرژی‌های چشم چند ساله معمولا کمتر از آلرژی‌های فصلی چشم شایع هستند.

بهترین درمان برای آلرژی چشم، این است که از عوامل آلرژی زا یا آلرژن‌هایی که باعث بروز این علائم در شما می‌شوند دوری کنید. دوری از عوامل آلرژی زا همیشه امکان پذیر نیست و ممکن است مشکل ساز باشد. به عنوان مثال، اجتناب از انجام فعالیت در فضای باز برای کاهش علائم آلرژی چشم ممکن است به کم تحرکی منجر شود. به طور کلی برقراری تعادل بین قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها و قابلیت تحمل علائم در هر فرد متفاوت خواهد بود.

برخی راهکارهای ساده برای کنترل آلرژن‌های وجود دارد. برای مثال با بروز حساسیت‌های فصلی، می‌توانید زمان بیرون رفتن خود را در ساعاتی که میزان گرده‌ها زیاد است، محدود کنید یا در خانه از تصفیه کننده هوا استفاده کنید.

نشانه های اصلی آلرژی چشم :

بعضی افراد به نور حساسیت پیدا می‌کنند یا دچار تاری دید می‌شوند.

هنگامی که داخل پلک (غشای ملتحمه) متورم شود، چشم شما ممکن است ظاهری آبی و ژلاتینی مانند پیدا کند.

چشم شما ممکن است قرمز (شبیه به بیماری چشم صورتی) شود و پلک‌های شما ممکن است متورم شوند.

خارش و آبریزش چشم

در یکی از حالت‌های شدید آلرژی چشم که در اواخر دوران کودکی شایع است، پلک بالایی متورم شده و فولیکول‌های بزرگ لنفوئیدی روی آن ظاهر می‌شود.

داروهای درمان کننده آلرژی چشم
داروهای مختلفی برای درمان آلرژی‌های چشم، هم بدون نیاز به نسخه و هم با نسخه وجود دارد. این داروها به دو فرم خوراکی و یا موضعی قابل تهیه هستند.

آنتی هیستامین‌های خوراکی – بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های آلرژیک چشمی از داروهای ضد هیستامین خوراکی مانند داروهای ضد التهابی از جمله لوراتادین، سیتریزین یا Zyrtec، کلارینکس و زیزال، بنادریل (دیفین هیدرامین) استفاده می‌کنند. استفاده از هیدروکسی زین نیز می‌تواند مفید باشد.

درمان آلرژی چشم

قطره چشم – قطره چشم در فرم‌های بدون نسخه و با نسخه موجود است. قطره چشم رفع قرمزی برای آلرژیک ملتحمه در حال حاضر تنها به شکل داروهای ضد انعقادی مانند ویزین (ناپازولین) و ترکیبات ضد انعقاد/ ضد هیستامین مانند Visine-A (ناپازولین/ فنیرامین) در دسترس است. فقط می‌توان برای مدت کوتاهی از قطره‌های چشم ضد گرفتگی (با یا بدون آنتی هیستامین‌ها) استفاده کرد، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به بدتر شدن وضعیت شود (که به عنوان قرمزی / افزایش احتقان چشم و وابستگی به قطره چشم شناخته می‌شود). این قطره چشم نباید توسط افراد مبتلا به گلوکوم یا آب سیاه استفاده شود و افراد مبتلا به مشکلات قلبی یا فشار خون باید با احتیاط از آن استفاده کنند.

قطره چشمی با نسخه – قطره چشمی با نسخه شامل آنتی هیستامین‌های موضعی، تثبیت کننده‌های موضعی سلولی و داروهای موضعی ضد التهابی غیر استروئیدی هستند. در موارد بسیار شدید، قطره‌های استروئیدی موضعی نیز ممکن است تجویز شود.

آنتی هیستامین موضعی شامل موارد زیر است:

امدین (امداستین)
الاستات (اپیناستین)
بپوتاستین (bepotastine)
آلکافتادین (alcaftadine)
آپتیوار (آزلاستین)

تثبیت کننده‌های سلولی با جلوگیری از آزاد سازی مواد شیمیایی التهابی از سلول‌های مشتق شده کار می‌کنند و شامل این ترکیبات هستند:

کرولوم (کرومولین سدیم)
زادیتین (کتوتیفن)
آلومید (لودوکسامید)
آلوکریل (ندوکرومیل)
پاتانول (اولوپاتادین)

افرادی که به آسپرین حساسیت دارند نباید از داروهای موضعی ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده کنند. انواعی از آنها عبارتند از:

برومفناک
ولتارن (دیکلوفناک)
آکولار (کتورولاک)
نپافناک
هنگامی که علائم بسیار شدید باشد، ممکن است نیاز به تجویز استروئیدهای موضعی باشد، اما باید فقط برای علائم شدید و تحت نظارت یک پزشک استفاده شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر