یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

مقاله رازهای خاص پرورش کودک ناگفته های روانشناسی

عکس, مقاله رازهای خاص پرورش کودک ناگفته های روانشناسی

وقتی فرزندتان چیزی را نمی خورد از خاصیتش برای او بگویید :اگر کودک تان چیزی را نمی خورد، کمی درنگ داشته باشید و بعد رو به او کنید و بگویید به نظرم نباید اسفناج بخوری، چون این ماده سبزرنگ می تواند تو را بسیار قوی کند و به تو انرژی فوق العاده ای بدهد باری وقتی که در پارک بازی می کنی یا در استخر مشغول شنا هستی. تو هم که اینها را نمی خواهی، درست است؟غالبا پاسخ کودکان تان «نه، نه» خواهد بود! مطمئن باشید که این روش به خوبی جواب می دهد.

گاهی به خودتان استراحت بدهید: برخی اوقات که کودکان تان در حال کتاب خواندن، نقاشی یا بازی هستند لحظاتی را برای آرامش جسم و روح تان مثلا با مشاهده یک برنامه تلویزیونی اختصاص دهید چرا که بعد از یک استراحت کوتاه، احساس بسیار بهتری خواهید داشت. این کار شما به کودکان تان هم یاد خواهدداد زمانی که تحت فشار روحی هستند، استراحتی کوتاه و دوباره انرژی گرفتن، سالم ترین و کارآمدترین راه برای آرام شدن است.

وقتی کاملا تصادفی به کودک تان آسیبی می زنید بدترین والدین روی زمین نیستید:اینکه پس از یک روز پرتنش کاری یا هنگام مشغول بودن به کار و امورات منزل یا هر موقعیت مشابه، به طور سهوی آسیبی به کودک تان بزنید گناهی غیرقابل بخشش نیست؛ در این حد که حواس تان به داغی غذا نبوده یا در را موقع بستن به پای او زده باشید این گونه رخدادها برای بهترین پدر و مادرها هم با وجود احتیاط های لازم اتفاق می افتد، پس خودتان را ببخشید و از فرزندتان معذرت خواهی کنید و مطمئن شوید که کودک تان قانع شده است این کار غیرعمدی بوده است. سپس او را محکم در آغوش بگیرید و کاری کنید که بتوانید در کنار هم لذت ببرید تا قلب شکسته کودک تان ترمیم شود و فضا عوض شود.

جدیدترین و گران ترین اسباب بازی کودک، سرگرمی خود شماست :اسباب بازی های گران قیمت فقط زمانی که در جعبه هستند برای فرزندان تان جذابیت دارند، به عبارت دیگر کودکان شما جعبه های اسباب بازی را دوست دارند. به نظر شما یک بچه کوچک به گران قیمت بودن اسباب بازی ها اهمیت می دهد؟ نه چندان! چیزی که در ذهن فرزند ما زیاد می ماند زمانی است که ما بیرون از خانه می رویم و بچه ها با آب صابون حباب درست می کنند و بازی های کودکانه انجام می دهند. پس پول های اضافی تان را برای آینده فرزندان تان سرمایه گذاری کنید و فرصت را برای کودکان تان به منظور لذت بردن از اتفاقات و وسایل ساده تر فراهم کنید.

اگر از همه لحظات بودن در کنار فرزندان تان لذت نمی برید، والدین بدی نیستید:اگر هنگام صبحانه با یک اسباب بازی بزرگ روی میز رو به رو شدید، سعی کنید عصبانی نشوید، چرا که گاهی اوقات بهترین لحظات زندگی، دور هم بودن هایی است که در ظاهر دلپذیر نیستند ولی در باطن جزو شیرین ترین و زیباترین لحظات زندگی انسان هستند. یادتان باشد که هر پدر و مادری روزهای سختی را در پیش داشته و دارد، حتی کسانی که در ظاهر هرگز روزهای سختی نداشته اند. بنابراین سعی کنید زندگی را به خودتان سخت نگیرید. زندگی مثل رفتن به قفس حیوانات برای بزرگ و رام کردن آنها نیست، شما اینطور فکر نمی کنید؟!

اینکه گاهی اوقات گریه کنید، چیز بدی نیست:پدر یا مادر بودن یک کار احساسی، روحی، فیزیکی و البته طاقت فرسات. برخی اوقات احساس می کنید خود را خیلی مقید کرده اید و دربند هستید. مشکلی از سمت شما وجود ندارد چرا که فشار درونی زیادی به شما وارد شده و راه خلاصی از آن گریه کردن و تخلیه روحی است. این کار نشانه ضعف شما نیست، بلکه گریه کردن به شما این فرصت را می دهد که استرس های تان را کاهش داده و کنترل کنید و همین امر به شما کمک خواهد کرد که بعد از یک گریه سالم، احساس بهتری داشته و آرام تر شوید.

از خودتان صدا و شکلک درآورید تا کودک بخندد:حتما شما هم بارها و بارها فقط برای اینکه خنده کودک خود را ببینید حرکات عجیب و غریب انجام داده اید. این کارها که قابل توصیف نیستند اما بچه ها را سرگرم می کند.

در یک لحظه همزمان در بالاترین و پایین ترین نقطه قرار می گیرید:فرزندداری کردن می تواند بسیار استرس آور و از نظر عاطفی طاقت فرسا باشد وهمزمان از نظر معنوی نشاط بخش باشد. این وضعیت طبیعی است و شما هیچ مشکلی ندارید فقط کمی درنگ کنید و به خودتان زمان استراحت داده و ادامه دهید. اگر احساس می کنید که قادر به مقابله با فشارهای روحی یا احساسی نیستید، به افرادی که به آنها اطمینان دارید برای کمک گرفتن اعتماد کنید یا به دنبال متخصصان این زمینه بروید. چیزی برای خجالت کشیدن وجود ندارد پس شجاعانه و مسئولانه این کار را انجام دهید چرا که هرچه زودتر از کسی کمک بگیرید برای خودتان و کودک تان بهتر خواهدبود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر