نشانه های آسیب دیدن شاسی خودرو
شاسی خودرو یک چارچوب است که از فولاد سخت ساخته شده و در حالت عادی قابل مشاهده نیست. درواقع اسکلت هر خودرو شاسی آن است که در تصادف های سنگین مانع آسیب جدی خودرو و سرنشینان می شود. یک شاسی خوب مشخصاتی دارد که از جمله آنها میتوان به حجم کم، سبکی، استحکام، تحمل فشار و ضربه، مقاومت در برابر خوردگی و انتقال کمترین لرزش و صدا به اتاق اشاره کرد.
اگر خودروی کارکرده را برای استفاده شخصی تهیه میکنید، شاسی آن را با دقت زیادی بررسی کنید. چرا که آسیبدیدگی شاسی، ایمنی خودرو را به صورت جدی به خطر میاندازد. در صورتی که یکی از این خودروها را بخرید، چارهای جز فروختن آن ندارید، آن هم با خسارت زیاد!
هر خودرو صرف نظر از نوع و مدل آن، از سه قسمت تشکیل شده است: بدنه، پیشرانه و شاسی. شاسی خودرو یک چارچوب است که از فولاد سخت ساخته شده و در حالت عادی قابل مشاهده نیست.قسمتهای داخلی خودرو شامل پیشرانه، سیستم انتقال قدرت، فنربندی، سیستم های ترمز و فرمان روی شاسی نصب میشوند. میتوان گفت شاسی یکی از مهمترین اجزای خودرو و اسکلت اصلی آن است.
مشکلات شاسی خودرو
انحراف فرمان
یکی از عوارض مشکلات شاسی خودرو انحراف فرمان است. اگر خودرو انحراف فرمان دارد، اولین جایی که باید بررسی کنید، سیستم چرخ و فرمان است. در صورتی که در چرخ و فرمان ایرادی مشاهده نکردید، لازم است شاسی خودرو را بررسی کنید.
صدا و اصطکاک در جلوبندی
اگر هنگام رانندگی احساس میکنید جلوبندی اصطکاک دارد و قطعات خودرو روی هم ساییده میشوند، احتمالا ًشاسی آسیب دیده است. اگر صدا و اصطکاک در یک سمت ماشین باشد، احتمال آسیب بیشتر است.
جهتگیری گشتاوری
اگر خودرو هنگام رانندگی و به خصوص در سرعتهای بالا تمایل به انحراف دارد و یک وری میشود، احتمال آسیب شاسی زیاد است. البته در مورد خودروهای پرسرعت این امر طبیعی است. اما تفاوت آن با خودروی معیوب در این است که جهت انحراف آن قابل پیشبینی نیست. در صورتی که خودروی معیوب همیشه به یک سمت منحرف میشود.
پوسیدگی شاسی
هنگام ساخت خودرو، شاسی را با مواد ضدرنگ میپوشانند. اما با این حال، تماس بیش از حد با رطوبت باعث پوسیدگی و زنگزدگی آن میشود. پوسیدگی شاسی باعث میشود لرزشها به کابین منتقل و توسط سرنشینان احساس شوند.
انحراف شاسی
خودرو در تصادفهای شدید دچار انحراف شاسی میشود. هرگونه انحراف حتی جزئی در شاسی خودرو به اجزای درونی آن هم صدمه میزند. تعمیرکاران حرفهای میتوانند انحراف شاسی را برطرف کنند. اما در صورتی که آسیب جدی باشد، شانس برگشتن شاسی به حالت عادی کمتر میشود. به خصوص اگر انحراف در نقاط شکست خودرو رخ داده باشد.
یکی از نقاطی که در کارشناسی خودرو برای اطمینان از سالم بودن شاسی باید بررسی کنید، فاصله سرشاسیها است که در صورت شاسیکشی خودرو به راحتی توسط کارشناس قابل تشحیص است.
شاسیخوردگی
خوردگی شاسی بیشتر در قسمتهای ابتدایی و انتهایی آن رخ میدهد؛ بنابراین ضمن توجه به وضعیت قسمتهای میانی، جلو و عقب آن باید با دقت بیشتری بررسی شود. خوردگی شاسی ضمن این که امنیت سرنشینان را به خطر میاندازد، باعث انتقال لرزش یه داخل کابین میشود.
برای تشخیص شاسی خوردگی در صندوق عقب و کاپوت را باز کنید و کف این دو قسمت را با دقت بررسی کنید. وجود هرگونه ناهمواری در کف صندوق عقب و کاپوت، علامت شاسیخوردگی است. البته ممکن است خودرو شاسیکشی شده باشد و یک فرد عادی قادر به تشخیص این ایراد نباشد. پس توصیه میکنیم این کار را به کارشناسان خودرو واگذار کنید.
جوش دادن اتاق خودرو
برای جلوگیری از لرزش اتاق خودرو در نتیجه آسیبهای شاسی، ممکن است اتاق را در چند نقطه جوش داده باشند. معمولاً روی نقاط جوش را بتونه و رنگ میزنند، پس تشخیص آن ساده نیست. لازم است زیر موکت کف خودرو و صندوق عقب را خوب بررسی کنید.
ریختگی رنگ
معمولاً پس از انجام شاسیکشی خودروهای تصادفی، محلهای آسیب دیده را بتونه و سپس رنگ میکنند. به صورتی که تشخیص ناهمواریها برای افراد عادی قابل تشخیص نیست.