یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نشانه های چربی خون بالا درمان های خانگی بی خطر

عکس, نشانه های چربی خون بالا درمان های خانگی بی خطر
اگر آزمایش چربی خون شما نشان می دهد که کلسترول و تری‌گلیسیرید خون شما بالاست یا علائم بالا بودن آن را داشتید ( علائم را برای شما در پایین قرار داده ایم ) می توانید از درمان های خانگی استفاده کنید. در خون شما دو نوع چربی به نام‌های کلسترول و تری‌گلیسیرید وجود دارد. از انواع کلسترول می‌توان به لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که به ترتیب کلسترول بد و کلسترول خوب نیز نامیده می‌شوند، اشاره کرد.در صورت تشخیص کلسترول بالا، پزشک ممکن است نوعی از داروهای استاتین را برای شما تجویز کند. همچنین ممکن است تغییراتی در رژیم غذایی و فعالیت روزانه شما ایجاد کند. این تغییرات جز درمان خانگی چربی خون برای کاهش کلسترول بد و تری‌گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب محسوب می‌شوند.از نظر پزشکی وجود بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم چربی تری‌گلیسیرید در هر دسی‌لیتر خون نشانه افزایش بیش‌ازحد آن و خطر بروز دیابت و بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی است.
علائم چربی خون بالا: از علائم افزایش چربی خون می‌توان به خشکی دهان و تلخی زبان، سرگیجه، افزایش دمای بدن و گرگرفتگی، سوزن‌سوزن شدن کف پا، خستگی مزمن، درد قفسه سینه، افزایش ضربان قلب به‌دلیل گرفتگی عروق و فشار خون بالا اشاره کرد. متاسفانه در بسیاری از موارد چربی خون علائم بارزی ایجاد نمی‌کند و بیمار حتی تا زمانی‌که دچار عوارض جدی مانند فشار خون بالا، حمله قلبی یا سکته مغزی نشود، نمی‌داند که کلسترول یا تری‌گلیسیرید خون بالا دارد.متاسفانه داروهایی مثل استاتین‌ها و فیبروزیل که برای کاهش چربی خون تجویز می‌شوند، عوارضی مثل کاهش انرژی، ریزش مو، خستگی مزمن، سرگیجه و غیره دارند و به‌همین‌دلیل توصیه می‌کنیم ابتدا به سراغ درمان خانگی چربی خون بروید.
انواع راه‎ های درمان خانگی چربی خون
کاهش وزن تدریجی
کاهش مصرف کربوهیدرات و قند
اجتناب از مصرف مواد غذایی حاوی چربی اشباع و ترانس و مصرف چربی‌های اشباع نشده به‌جای آن‎ها
افزایش مصرف فیبر روزانه
انجام تمرینات ورزشی منظم مانند ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع روزانه
خوردن هفته‌ای دو بار ماهی چرب یا مکمل‌های امگا ۳
کاهش مصرف الکل و ترک دخانیات
مصرف بیشتر انواع مغز، حبوبات، گوشت سفید، سویا و پروتئین‌های گیاهی به‌جای گوشت قرمز
البته باید بدانید که هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد داروهای جایگزین یا گیاهی می‌توانند به تنهایی چربی خون را کاهش دهند اما مطمئنا به‌عنوان درمان مکمل موثر هستند.
در مطالعه‎ای محققان نشان دادند که مصرف روزانه مکمل حاوی فیبر سبوس برنج باعث کاهش ۷ تا ۸ درصدی تری‌گلیسیرید خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود. در مقابل رژیم کم‌فیبر باعث شد که چربی خون فقط در مدت شش روز ۴۵٪ جهش داشته باشد.
ورزش هوازی می‌تواند سطح کلسترول HDL را در خون افزایش دهد که می‌تواند باعث کاهش چربی خون شود. از جمله ورزش‌های هوازی می‌توان به پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا اشاره کرد. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که ورزش با شدت بالاتر برای مدت زمان کوتاهتر از ورزش با شدت متوسط ​​برای مدت طولانی موثرتر است.
اجتناب از مصرف چربی‌های ترانس
چربی‌های ترانس نوعی چربی مصنوعی هستند که برای افزایش ماندگاری به غذاهای فرآوری شده اضافه می‌شوند. معمولا در غذاهای سرخ شده تجاری و کالاهای پخته شده آماده با روغن‌های نیمه هیدروژنه یافت می‌شوند.
به دلیل عوارض التهابی، مصرف چربی‌های ترانس با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله افزایش سطح کلسترول LDL و بیماری‌های قلبی مرتبط است. همچنین می‎تواند سطح تری‌گلیسیرید خون شما را افزایش دهد.
همیشه مصرف منظم ماهی چرب به دلیل تاثیر آن در حفظ سلامت قلب و توانایی کاهش تری‌گلیسیرید خون توصیه می‌شود چراکه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این کار می‌تواند خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و افزایش چربی خون را تا ۳۶٪ کاهش دهد.ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن و ماهی خال مخالی چند نوع ماهی چرب هستند و قرص‌های مکمل امگا ۳ از روغن همین ماهی‎ها تولید می‌شوند. اگر امکان مصرف ماهی را ندارید می‌توانید از مکمل‌های امگا ۳ یا گردو، روغن کانولا و دانه‌های سویا استفاده کنید.
مطالعات نشان می‌دهند که چربی‌های اشباع نشده می‌توانند سطح چربی خون را کاهش دهند، به ویژه هنگامی که جایگزین انواع دیگر چربی می‌شوند. اصولا چربی‌های اشباع نشده در روغن‌های گیاهی و ماهی‌های چرب و مواد غذایی مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو یافت می‌شوند.در مطالعه‌ای که به مدت شش هفته روزانه چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر به شرکت‌کنندگان مسن ارائه داده بود، کاهش قابل توجهی در سطح تری‎گلیسیرید، کلسترول تام و کلسترول LDL در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد. پیشنهاد می‌کنیم نگاه ویژه‌ای به این درمان خانگی پایین آوردن چربی خون داشته باشید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر