یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

چگونه قهوه را در گلدان و در آپارتمان پرورش دهیم

عکس, چگونه قهوه را در گلدان و در آپارتمان پرورش دهیم
همان طور که می دانید قهوه در آب و هوای گرم رشد می کند آب و هوایی چون برزیل ، برای کاشتن دمای محیط باید در ۲۴ درجه قرار گرفته باشد.برای کاشت قهوه ابتدا باید بذر ها را به مدت یک شبانه روز در آب ولرم خیس کنید، بعد از گذشت ۲۴ ساعت بر روی بدنه آن برآمدگی سفید ایجاد می شود، حال باید ظرفی به عمق و قطر ۱۵ سانتی متر انتخاب کنید و داخل آن را با شن و ماسه یا ورمیکولیت پر کنید و هر بذر قهوه را در عمق های ۱۲ میلیمتری از سطح گلدان قرار دهید، روی بذر را با مقداری خاک بپوشانید و دیگر گلدان ها را نیز به همین ترتیب انجام دهید.ترجیحا تعداد بذر ها را به ۲۰ عدد ارتقا دهید.بعد از کاشتن بذر قهوه در خاک گلدان باید آن هارا در مکانی که در روز حداقل ۶ ساعت نور غیر مستقیم آفتاب وجود دارد قرار دهید و در صورت نداشتن نور کافی از چراغ رشد استفاده کنید و آن را ۱۲ ساعت در روز روشن بگذارید و آن را در فاصله ۳۰ سانتی متری از گیاه قرار دهید، دمای مناسب جوانه زنی بذر قهوه ۲۴ درجه سانتی گراد در طول شبانه روز است. هر روز خاک را مرطوب کنید و روی گلدان هارا با پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت خاک حفظ شود، فقط زمان آبدهی بذر ها پلاستیک هارا بردارید. بعد از جوانه زنی پلاستیک را حذف کنید و اجازه رشد عادی به گیاه بدهید.جوانه زنی بذر ها به تازگی و کهنه بودن آن ها بستگی دارد در بذر های تازه چیزی حدود ۲ ماه و در بذر های کهنه چیزی حدود ۶ ماه زمان لازم است.بعد از اینکه اندازه گیاه به ۱۵ سانتی متر رسید آن را در یک گلدان ۲۰ لیتری دارای خاک، یا در باغچه ای در مکان نیمه گرمسیری انتقال دهید. گیاه را در گودالی به عرض ۱۸ سانتی متری و عمق متناسب با ریشه گیاه بکارید و مواظب باشید که خاک تمام ریشه را در برگرفته باشد. هر روز به گیاه آب دهید و به طوری که ۱۵ سانتی متر از سطح خاک مرطوب باشد. گیاهان را با فاصله های ۲ متر و ردیف های ۴ متر بکارید تا در زمان برداشت محصولی خوب جمع آوری کنید.در بعضی موارد شاخه های گیاه با میوه خودش به قدری سنگین می شود که منجر به شکستگی می شود، بنابراین در پرورش گیاه وجود شاخه های قوس و محکم اهمیت فراوانی دارد.از این رو قلمه زنی یا پیوند صورت می گیرد که معمولا از دو شاخه پایینی استفاده می کنند.
آفات قهوه:بیشتر از ۹۰۰ گونه حشره و آفت برای گیاه قهوه شناسایی شده است که یک سوم آن هارا حشرات بالدار و یک چهارم آن هارا لارو بندپا تشکیل داده است. همچنین حدود ۲۰ گونه کرمک، ۹ نوع کرم ریز و تعدادی حلزون با صدف و بی صدف در این گروه قرار گرفته اند. گاهی نیز پرندگان و جوندگان دانه های را می خورند اما خسارات و صدمات وارده آنها نسبت به جانوران بی مهره کمتر است.
برداشت محصول قهوه:در این مرحله گیلاس های رسیده را جمع می کنند، این گیلاس ها به صورت جداگانه و با دست جمع آوری می شود. افراد جمع آور هر ۸ تا ۱۰ روز به دور درخت می چرخند و گیلاس های انتخابی را می چینند. این نوع برداشت کاری پر زحمت است که فقط در قهوه های مرغوب به کار می رود ولی در برداشت های دیگر از ماشین هایی با شانه های بسیار منعطف استفاده می کنند. در این روش درخت های قهوه را می تکانند و میوه های رسیده را جمع می کنند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر