یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

گل پنجه غازی تکثیر و روشهای نگهداری درست

عکس, گل پنجه غازی تکثیر و روشهای نگهداری درست

گل پنجه غازی یا برگ خرگوشی در واقع اسم های ایرانی گل زیبای سینگونیم است. این گل از گیاهان بالا رونده با رشد بالا و سریع است. در زیر برای شما روشهای مراقبت از این گل زیبا را قرار داده ایم.

 تکثیر :  تکثیر گیاه سینگونیم اواخر بهار (یا اوایل تابستان) از قلمه ساقه سینگونیم می‌توان استفاده نمود.طول قلمه‌ها باید ۸ الی ۱۰ سانتی‌متر باشد و برگ‌های پایینی قلمه نیز حذف شوند.قلمه را در گلدانی که از مخلوط ماسه و خاک‌برگ (یا پیت ماس، شن و پرلیت) پر شده است بکارید.به هیچ وجه اجازه ندهید که خاک گلدان قلمه خشک شود.می‌توانید کیسه پلاستیک شفافی بر روی گلدانتان بکشید تا رطوبت در اطراف قلمه‌ها بماند و گلدان را در محلی روشن اما به دور از نور خورشید نگهداری نمایید.در ابن حالت عمل ریشه‌دهی بعد از ۴ تا ۶ هفته به صورت کامل انجام خواهد شد.بعد از ریشه‌دهی، گلدان را به محلی با نور زیاد و دمای مناسب منتقل نمایید.بعد از گذشت این مدت زمان، می‌توانید کیسه پلاستیک را از روی گلدان حاوی قلمه‌ها بردارید.۴ تا ۵ ماه بعد نیز می‌توانید گلدان گیاهتان را عوض نمایید و گلدانی بزرگ‌تر را برای آن استفاده نمایید.

*نور لازم :گل سینگونیم (بسته به نوع آن) به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد.انواع رنگیِ سینگونیم نیز به نور زیاد احتیاج دارند (به طور کلی نور متوسط برای سینگونیوم بهتر از نورِ زیادِ مستقیم است).این گیاه به نور کم هم مقاوم است ولی نورِ زیادِ غیرمستقیم، باعث رشد خوب و رنگ‌بندی زیبا در برگ‌های آن خواهد شد.آفتاب تند موجب سوختگی نوک برگ‌ها می گردد؛ بنابراین در فصل تابستان گیاهتان را از کنار پنجره‌های آفتاب‌گیر دور نمایید.کمبود نور در گونه‌های صورتی نیز باعث کمرنگ‌تر شدن برگ گیاه خواهد شد.

دمای مناسب :دمای مناسب برای سینگونیوم بین ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است.برگ‌های این گیاه در اثر گرمای زیاد قهوه‌ای می‌شوند.

*آبیاری :این گیاه به آبیاری متوسط نیاز دارد؛ یعنی باید اجازه دهید که بین دو آبیاری، خاک گلدان به اندازه یک بند انگشت خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید.آبیاری زیاد نیز موجب پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه شما خواهد شد.همچنین بهتر است از آب جوشیده‌ی سرد شده برای آبیاری نیز استفاده نمایید. جهت تامین رطوبت گیاه، بهتر است غبارپاشی روزانه انجام شود (یا با استفاده از سنگ‌ریزه و آبِ داخلِ زیر گلدانی، از حالت جزیره‌ای برای ایجاد رطوبت استفاده نمایید). فقط دقت کنید زمانی که نور مستقیم به گیاه می‌تابد به هیچ وجه آن را غبارپاشی نکنید؛ زیرا این کار، باعث ایجاد لکه بر روی برگ‌های گیاهتان خواهد شد.

خاک و کوددهی: این گیاه طالب خاک سبک است.برای سینگونیوم سبز می‌توان از ترکیبات سبک؛ مانند: پیت ماس + کمپوست + ماسه استفاده نمود.می‌توانید هر ۳ تا ۴ هفته یکبار در بهار و تابستان (مانند دیگر گیاهان آپارتمانی)، آن‌ها را با کودهای شیمیایی مخصوص گل و گیاهان آپارتمانی تغذیه نمایید.

 زرد شدن برگ‌ها و تار عنکبوت بستنِ سطح زیرینِ برگ‌ها : عامل آن کنه است.کنه باعث بروز علائمی از قبیل زردی، بدشکلی یا چین خوردن برگ‌ها، بستن تار عنکبوت در زیر برگ‌ها و ریزش در گیاه خواهد شد.در صورت نیاز به سم‌پاشی نیز از سموم کنه‌کش به صورت خیلی رقیق با دز کم استفاده نمایید.به علت حساس بودن این گیاه به سم، شست‌وشوی برگ‌ها بعد از سم‌پاشی نیز توصیه می‌شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر