یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آشنایی با درخت میوه های استوایی خوشمزه در ایران

عکس, آشنایی با درخت میوه های استوایی خوشمزه در ایران
داشتن باغ میوه های استوایی در ایران خیلی هم رویایی و دست نیافتنی نیست. در مناطق گرمسیر کشور مثل سیستان و بلوچستان میتوان میوه های استوایی خوشمزه را پرورش داد. این ده میوه را می توان در ایران کاشت و روی آن سرمایه گذاری کرد.
تمرهندی ، آناناس،موز، انبه، نارگیل، فیجوآ، مونسترا، چیکو، آووکادو، پشن‌فروت، استارفروت و آنونا
گواوا (زیتون محلی)
سطح وسیعی از زمین‌های کشاورزی مناطقی از شهرستان‌های نیکشهر، چابهار، سرباز و کنارک در استان سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از استان هرمزگان، پوشیده از درختان گواوا است. گواوا درختچه‌ای با تاجی گسترده و و پر شاخ و برگ است.گل‌ها معمولاً به صورت منفرد یا خوشه‌ای متشکل از ۲ تا ۳ گل در محور‌های برگ روی شاخه‌های یک ساله ظاهر می‌شوند. برگ‌های این درختچه ساده، کشیده یا تخم مرغی است. میوه گواوا شیرین تا کمی ترش و ملس و پر بذر است؛ به همین دلیل، تکثیر آن از راه بذر به‌راحتی انجام می‌شود.میوه‌های آن از نظر اندازه متغیر بین ۲/۵ تا ۳/۵ سانتی‌متر است که به اشکال کروی، تخم مرغی و گلابی شکل، دیده می‌شوند. رنگ پوست میوه هنگام رسیدن، سبز، زرد یا قرمز است، اما گوشت داخلی میوه، صورتی، عنابی روشن، سفید یا زرد است.از زمان گلدهی تا رسیدن میوه، حدود ۴ تا ۶ ماه زمان لازم است. میوه گواوا منبع ویتامین‌های A، گروه ویتامین B ، C و پتاسیم است. این میوه مفید و مؤثر در سلامتی پوست و جلوگیری از پیری زودرس، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، ضد سرطان، مفید برای قلب، برای درمان یبوست، درمان فشار خون بالا، موثر در بهبودی تیروئید و سرماخوردگی و ضد سرفه است.
عکس, آشنایی با درخت میوه های استوایی خوشمزه در ایران
پاپایا (خربزه درختی)
اپایا در بیشتر استان‌های جنوبی کشور، مانند جنوب خوزستان، جنوب فارس، بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب استان سیستان و بلوچستان، در مرکز کشور و شهر‌های گرم و خشک یزد، خراسان جنوبی (طبس)، سمنان و اصفهان، به‌خوبی در فضای باز رشد می‌کند. درخت پاپایا را می‌توان در فضای آزاد شهر‌های حاشیه دریای مازندران نیز پرورش داد.اگر در شرایط اقلیمی مناسب کاشت پاپایا قرار دارید، می‌توانید بذر آن را از فروشگاه‌های مجاز فروش بذر درختان تهیه کنید. بهترین زمان کاشت بذر پاپایا اواسط فصل بهار است. بذر ارقام مختلف درخت پاپایا اعم از پاکوتاه و بلند، قابل تهیه است.در مناطق سردسیر و کوهستانی، ارقام پاکوتاه این درخت زیبا در محیط گلخانه به‌خوبی رشد می‌کند و میوه می‌دهد. پاپایا درختی معمولاً تک‌ساقه است که میوه‌ها بر روی بدنه اصلی گیاه رشد می‌کنند. برگ‌های گیاه بزرگ و پهن و با ساقه‌های نی مانند و توخالی به ساقه اصلی متصل هستند. علاوه‌ بر ظاهر زیبای درخت، میزان باردهی محصول آن بسیار زیاد است.
عکس, آشنایی با درخت میوه های استوایی خوشمزه در ایران
چیکو (ساپودیلا)چیکو، منبع غنی از پروتئین، ویتامین C، ویتامین گروه B، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم و پتاسیم است. مهم‌ترین مناطقی از ایران که به کشت چیکو پرداخته‌اند، استان هرمزگان، به‌خصوص شهرستان میناب و در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های چابهار، کنارک و قصر قند هستند. درخت ساپودیلا از راه بذر، تکثیر می‌شود.این درخت در مناطقی اعم از جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، جنوب خوزستان، هرمزگان، بوشهر و مناطق ساحلی استان‌های شمالی کشور مانند استان مازندران قابلیت کاشت و نگهداری در فضای آزاد را دارد. دمای زیر صفر حتماً این درخت را از پای در می‌آورد.
عکس, آشنایی با درخت میوه های استوایی خوشمزه در ایران
دراگون فروت (میوه اژدها) یا پیتایا : دراگون فروت زرد، نارنجی، سبز، سفید، بنفش، قرمز و صورتی، طیف رنگی این میوه عجیب است. طعم این میوه، ترکیبی از طعم‌های کیوی، گلابی، سیب یا موز است. هر رنگ از میوه دراگون فروت، طعم و مزه خاص خود را دارد. این میوه، سرشار از ویتامین C، گروه ویتامین B، کلسیم، کاروتن و کربوهیدرات است.
میوه دراگون فروت، جهت کنترل فشار خون، قند خون، بهبود آرتروز، کاهش وزن و درمان درد مفاصل، مفید است. امروز در ایران از دراگون فروت به‌عنوان گیاه آپارتمانی پشت پنجره‌ها استفاده می‌شود. با این حال، پیتایا قابلیت پرورش در فضای باز در برخی از مناطق ایران و کشت در محیط گلخانه را دارد.
عکس, آشنایی با درخت میوه های استوایی خوشمزه در ایران

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر