یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آموزش تکثیر و قلمه زدن گل محمدی بدون خراب شدن گل

عکس, آموزش تکثیر و قلمه زدن گل محمدی بدون خراب شدن گل

Rosa damascene نام علمی گل محمدی است گلی که در جهان طرفداران زیادی دارد بخاطر عطر و بوی خوشآن و خواص بیش از اندازه ی گلاب. چگونه می توانیم Rosa damasceneرا  پرورش دهیم ؟

روش‌های تکثیر گل محمدی:اولین نکته برای کاشت این گیاه مشخص کردن زمان کاشت هست، بهترین فصل کاشت گل محمدی از اواخر اسفند تا اوایل بهار است:گل محمدی از طریق قلمه ساقه، جدا کردن پاجوش و خوابانیدن تکثیر می‌شود.برای کاشت گل محمدی در گلدان بهتره از روش قلمه زدن استفاده کنید:قلمه هایی ۸ تا ۱۲ سانتی‌متری سالم دارای یک تا سه گره را با یک قیچی ضدعفونی شده از گیاه اصلی جدا کنید.برای ریشه زایی سریعتر قلمه‌ها را در محلول ریشه زا فرو کنید.قلمه‌ها را در بستر کشت که می‌تواند ترکیبی از پرلیت و ماسه باشد قرار دهید.آبیاری قلمه‌ها منظم انجام شود.میتوانید برای تامین رطوبت گیاه روی قلمه‌ها یک کیسه شفاف پلاستیکی بکشید و چندسوراخ برای برقراری جریان هوا روی آن ایجاد کنید.گلدان حاوی قلمه را دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری کنید.سه تا چهار هفته زمان میبرد تا قلمه‌ها ریشه دار شوند.پس از ریشه دار شدن می‌توانید قلمه‌ها را به گلدان بزرگ‌تر با بستر کشت مناسب منتقل کنید.

خاک مورد نیاز گل محمدی:گل سرخ به خاکی با pH خنثی (۷-۵٫۵) با زهکشی بالا نیاز دارد.برای ترکیب خاک می توانید از خاک رسی – شنی استفاده کنید.دقت کنید گلدان حتما زهکش مناسب داشته باشد.
آبیاری گل محمدی به چه صورت هست؟آبیاری گل محمدی باید منظم انجام شود.بین دو آبیاری اجازه دهید حدود دو سانت از سطح خاک خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید.تشنگی بیش از حد باعث بی حال شدن گیاه و آبیاری بیش از اندازه هم باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شود.

نور لازم برای گل محمدی :گل سرخ برای شادابی و گلدهی بیشتر به نور کامل آفتاب نیاز دارد و اگر در سایه قرار بگیرد گلدهی کاهش پیدا می‌کند.هم چنین در صورت نرسیدن نور کافی گیاه رشد علفی خواهد داشت و میزان اسانس و عصاره گیاه هم کم می‌شود.

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری گل محمدی:گل محمدی به دمای متعادل دارد و برای شکوفایی غنچه های گل محمدی دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد نیاز است.گل سرخ برای رفتن به فاز گلدهی نیاز به خواب زمستانی و اختلاف دمای ۳ تا ۵ درجه بین شب و روز دارد.این گل برای گلدهی به رطوبت حدود ۶۰ درصد نیاز دارد.

کوددهی گل محمدی: برای تغذیه گل محمدی در فصل رشد گیاه از کودهای ازت پایین و پتاسیم بالا استفاده کنید.
هرس گل محمدی چگونه است؟:گل محمدی نیاز به هرس خاص ندارد اما برای تحریک گیاه به رشد جانبی می توانید گیاه را در بهار هرس کنید.هرس بهاره به گلدهی بیشتر گیاه در فصل تابستان کمک می کند.هم چنین شاخه های خشک و مرده گیاه نیاز به هرس دارند.

هرس گل محمدی: گل محمدی نیاز به هرس خاص ندارد اما برای تحریک گیاه به رشد جانبی می توانید گیاه را در بهار هرس کنید.هرس بهاره به گلدهی بیشتر گیاه در فصل تابستان کمک می کند.هم چنین شاخه های خشک و مرده گیاه نیاز به هرس دارند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر